مکانیزم انتقال قیمت و اثر آن بر حاشیه بازار ماهیان آبهای جنوب ایران
محورهای موضوعی : اقتصاد مالیمهدی سراوانی 1 , نظر دهمرده قلعه نو 2
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه سیستان و بلوچستان- زاهدان
2 - استاد دانشگاه سیستان و بلوچستان -زاهدان
کلید واژه: انتقال قیمت, حاشیه بازاریابی, کشش انتقال قیمت, ماهیان آبهای جنوب. طبقه بندی JEL : C22, D4, Q13,
چکیده مقاله :
نوسان و بی ثباتی قیمت محصول های شیلاتی یکی از مشخصات ناکارآمدی بازار این قبیل محصولات است. مطالعه حاضر به بررسی اثر انتقال قیمت بر حاشیه بازار ماهیان آبهای جنوب کشور طی دوره زمانی ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳ با ترکیب متدولوژی هاک و فریگون و همکاران (۱۹۹۹) می پردازد. نتایج نشان می دهد برای ماهیان قباد، حلوا سفید، هامور، هور، راشکو، سنگسر، شیر، سرخو و حلوا سیاه فرضیه انتقال کامل افزایش قیمت ها از عمدهفروشی به خردهفروشی رد شده است. در مورد ماهیان حلوا سفید، هور، سنگسر و سرخو تقارن کوتاه مدت و بلندمدت در انتقال قیمت رد شده لذا عدم تقارن در انتقال قیمتها با افزایش حاشیه بازار سودهای نامتعارفی را نصیب واسطه ها می کند. نتایج کششهای انتقال قیمت ماهیهای هور، سنگسر، سرخو و حلوا سفید نشان میدهد که افزایش قیمت در عمدهفروشی این محصول ها با شدت بیشتری به سطح خردهفروشی منتقل میشوند درحالیکه کاهش قیمت به کندی به سطوح بالاتر بازار انتقال می یابند.
Abstract Volatility and instability of fisheries product price is one of the characters of inefficient marketing of these products. Therefore, in this study we will consider the effect of Prices Transmission on Marketing Margins of South water products during 2004 to 2014 with combining the Houck Methodology and marketing Cost model which is presented by Frigon et al (1999). The results show that perfect increase price transmission for ghobad, White halva, hamur, hoor, rashku, sangsar, shir, sorkhu and Black halva rejected. In addition, results show for white halva, hoor, sangsar and sorkhu short term and long term of symmetry price transmission rejected and intermediary earn profit with increasing marketing margins through asymmetry price transmission. The result of price transmission elasticity show that for hoor, white halva, sangsar and sorkhu Wholesale prices rise more strongly transmitted to the retail level while the decline in prices slow transferred to the higher levels of the market.
فهرست منابع
1) حیدری کمال آباد. ر؛ و شاهنوشی. ن. (۱۳۹۱). «انتقال قیمت نهادههای وارداتی بخش طیور از بازارهای جهانی با بازارهای داخلی، مطالعه موردی کنجاله سویا پودر ماهی». فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، ۲۰ (۷۹): ۱۳۵-۱۵۴.
2) حسینی. س. ص؛ و نیکوکار، ا؛ و دوراندیش، آ. (۱۳۸۹). «تحلیل ساختار بازار و اثر انتقال قیمت بر حاشیه بازاریابی در صنعت گوشت گاو ایران». تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، ۲-۴۱(۲): ۱۴۷-۱۵۷
3) حسینی. س. ص؛ و قهرمان زاده. م. (۱۳۸۵). «تعدیل نامتقارن و انتقال قیمت در بازار گوشت قرمز ایران». فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه. سال ۱۴. شماره ۵۳. ۲۲-۱.
4) سیف. ی؛ و میرزاده فیروزآباد. آ.م. (۱۳۹۳). «اثرپذیری حاشیه بازار گوشت گوسفند از انتقال نامتقارن قیمت». اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال بیست و دوم، شماره ۸۸. ۲۲۴-۲۰۷
5) سالنامه آماری شیلات ایران، ۱۳۹۳. گروه آمار و مطالعات توسعه شیلاتی، انتشارات دفتر برنامه و بودجه سازمان شیلات ایران، تهران.
6) مقدسی، ر؛ و رحیمی، ر. (۱۳۹۱). «بررسی نحوه انتقال قیمت در بازار شیر». فصلنامه علوم اقتصادی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، سال هفتم، شماره ۲۲، ۲۶-۹
7) محمدرضایی. ر؛ و حقیقت. ج؛ و قهرمان زاده. م؛ و عطایی سلوط. ک. (۱۳۸۹). «بررسی حاشیه بازاریابی ماهیان پرورش مزارع گرم آبی استان مازندران». مجله اقتصاد کشاورزی. جلد ۵. شمارهی ۱. ۱۶۵-۱۴۳
8) Aguiar, D.R and Santana, J.A. 2002. "Asymmetry in farm to retail price transmission: evidence from Brazil". Agribusiness. 18(1). 37-48
9) Barrett, C.B. & Li, J.R. 2002. "Distinguishing Between Equilibrium and Integration in Spatial Price Analysis" American Journal of Agricultural Economics, 84, 292-307.
10) Borenstein, S. 1997. "Cameron, A.C., Gilbert, R. Do gasoline prices respond asymmetrically to crude oil price changes?" Quarterly Journal of Econometric.112. 305-339.
11) Bailey, D. and Brorsen, B.W. 1989. "Price asymmetry in spatial fed cattle market". Western journal of Agricultural Economics, 14(2). 246-252.
12) Brorson, B. W., Chavas, J. P., Grant, W. R., Schanke, L. D. 1985. "Marketing margins and price Uncertainty: the case of the U. S. Wheat market." Amer. J. Agr. Econ. 67. 521-528.
13) Brown, S.P.A. and Yucel, M.K. 2000. Gasoline and Crude Oil prices: why the asymmetry? Federal Reserve Bank of Dallas, Economic and Financial Review. Third Quarter. 23-29
14) Capps, O. and sherwell, P. 2005. "Spatial asymmetry in farm-Retail price Transmission associated with Fluid milk Products." Selected paper prepared for presentation at the American Agricultural Economics Association Annual Meeting.
15) Dawe, D., & maltsoglou, I. (2014). Marketing Margins and the welfare of Food price Shocks. Journal of Food Policy. 46: 50-55.
16) Emerick, P.A. 1994. "An Econometrical Analysis of Dairy Market Price Transmission Processes". Unpublished Master Thesis, Cornell University, PP.275.
17) Frigon, M. Doyon, M and Romail, R. 1999. "Asymmetry in Farm-Retail price Transmission in the Northeastern Fluid Milk Market". Food Marketing Policy Center. Research Report No.45
18) Guillen, J. and Franquesa, R. 2007." Analysis of the Price Transmission along the Spanish Market chain for different seafood products". www.eafe-fish.eu.
19) Golitavana M., Delavari M., Sfandiari A., and Shakrzadeh E. 2014. Vertical price Transmission in Cucumber Market of Iran. Indian Journal of Fundemental and applied Life Sciences.4.139-146
20) Hansen, B. Hahn, W. and Weimar, M. 1994. "Determinants of the Farm-to-Retail Milk Price Spread". Agriculture information Bulletin, No.693, PP.11
21) Houck, J.P. 1977. "An Approach to Specifying and Estimating Nonreversible Functions". American Journal of Agricultural Economics. 59. 570-572
22) Kinnucan, H.W and Forker, O.D. 1987. "Asymmetry in Farm-Retail Price Transmission for Major Dairy Products". American Journal of Agricultural Economics, 69(2). 285-292
23) Kinnucan, H.W. and Zhang, D. 2014. "Note on Farm- Retail Price Transmission and Marketing Margin Behavior". Agricultural economics.
24) Ojogho, O. Erhabor, P.O, Emokaro. C.O., & Ahmadu, J. 2012. "Marketing Margin and Price Transmission Analysis for Beef in Benin Metropolis". International Journal of Agricultural Economics and Rural Development-5(1)
25) Prakash, A.B. 1999. "The Transmission of Signal in a Decentralized Commodity Marketing System. The case of the UK Pork Market", phD. Thesis, Wye College, University of London.
26) Phillips. P.C.B and Perron. P. 1988. "Testing for Unit Root in Time Series Regression". Biometrika. 75(2). 335-346.
27) Peltzman, S. 2000. "Price rise faster than they fall". Journal of Political Economy. 108(3).466-502.
28) Rapsomanikis, G., Hallam, D., & Conforti, P., 2003. "Market Integration and Price in Select Food and Cash Crop Markets of Developing Countries: Review and Applications". In FAO, Commodity market review, FAO Commodity and Trade Division, Rome.
29) Tomek, W.G. Robinson, K.L. 2003. "Marketing Margin for farm products in agricultural product prices. Chapter 6. 107-127.
30) Wohlgenant, M.K and Mullen, J.D. 1987. "Modeling the Farm-Retail Price Spread for Beef". Western Journal of Agricultural Economics. 12(2). 119-125
یادداشتها