تحلیل سبکی رمان «نخل و نی» از رضا رئیسی
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسی
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن،رودهن،ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
بهار از پیشگامان سبک شناسی در ایران در مقدمه کتاب خود سبک را روش خاص ادراک و بیان افکار به وسیله ترکیب کلمات و انتخاب الفاظ و طرز تعبیر آنها می داند. شمیسا نیز در کلیات سبک شناسی مفهوم سبک را بدیهی می داند و معتقد است تعریف جامع و کامل آن دشوار می باشد. رضا رئیسی، صاحب رمان مستند نخل و نی همچون بسیاری از نویسندگان ادبیات جنگ و مقاومت سبک خاصی را بهخصوص از دیدگاه زبان و هنر داراست. از حیث زبانی میتوان به کاربرد جملات کوتاه، روشن، واژگان و اصطلاحات عامیانه، افعال شکسته و حضور حال و هوای جنوبی در داستان اشاره کرد. لایه های فکری او را مواردی چون واقع گرایی، تکیه بر استنادهای تاریخی جنگ در خرمشهر، بیان روابط انسانی و تأکید بر اصل واقع گرایی تشکیل میدهد. این جستار با روش توصیفی تحلیلی در پی آن است نگاهی سبک شناسانه به داستان نخل و نی داشته باشد. روش بررسی سبکی این داستان رویکرد لایه ای است که در 3 لایه زبانی، فکری و ادبی مورد بررسی قرار گرفته است. پرسش اصلی تحقیق آن است که کدام لایه سبکی و در هر لایه کدام ویژگی ها با بسامد بالاتری در اثر خودنمایی میکنند؟ پر واضح است با پرداختن به این ویژگی ها میتوان خوانندگان را با سیر اندیشه و نوع نگاه نویسنده به مقوله جنگ آشنا کرد.
Bahar is one of the pioneers of stylistics in Iran in the introduction of the book itself in the particular way of understanding and expression of thoughts by combining words and choosing their words and interpreting them. Shamsia, in general, considers stylistics as self - evident and believes that it is difficult to define its comprehensive and comprehensive definition. Reza Reisi The owner of the novel is a documentary “Nakhl & Neyi” Like many writers of war and resistance literature Like many writers of war and resistance literature, it has a particular style, especially from the point of view of language and art In terms of language, the use of short, clear sentences, vocabulary and slang terms, broken verbs, and the presence of southern weather in the story can be pointed out. His intellectual layers like that Realism, reliance on the historical citation of war in Khorramshahr, the expression of human relations the emphasis is on the principle of realism. This research Following is a descriptive analytical method a stylistic look to the story “Nakhl & Neyi”. The method approach of this story is a layered approach which has been studied in three linguistic, intellectual and literary layers the main question of the research is which lighter layer and which features in each layer reveal with a higher frequency? It is clear that by addressing these features, readers can familiarize themselves with the way of thinking and the type of author's view of the war.
_||_