رسالت خطیر ادبیات تطبیقی، تشریح خط سیر روابط و مناسبات بین ادبیات و فرهنگ ملل جهان و تأکید و توسعه مبادلات فکری، ادبی، فرهنگی و مذهبی است. مقایسه سفر روح به عالم علوی همواره جزو مقولههای مشترک ملل در داستانهای تمثیلی بوده است. سفر روحانی به عالم معنوی درونمایه اصلی د چکیده کامل
رسالت خطیر ادبیات تطبیقی، تشریح خط سیر روابط و مناسبات بین ادبیات و فرهنگ ملل جهان و تأکید و توسعه مبادلات فکری، ادبی، فرهنگی و مذهبی است. مقایسه سفر روح به عالم علوی همواره جزو مقولههای مشترک ملل در داستانهای تمثیلی بوده است. سفر روحانی به عالم معنوی درونمایه اصلی داستان ادریس(علیه السلام) در فرهنگ اسلامی و کمدی الهی دانته در فرهنگ مسیحی است. این دو سفر در سه مرحله طی میشود؛ با این تفاوت که سفر ادریس(ع) شامل قبض روح، جهنم و بهشت است و سفر دانته در کمدی الهی در دوزخ، برزخ و بهشت انجام میشود. سفر ادریس(ع) نوعی سفر معنوی است که منشأ الهی دارد در حالی که سفر دانته در کمدی الهی سفری خیالی است. هدف پژوهش حاضر بررسی و سنجش وجوه اشتراک و افتراق این دو سفر در فرهنگ اسلام و مسیحیت است.
پرونده مقاله
با تطبیق فراقیههای فارسی و عربی میتوان به وجوه مشترک آنها، از لحاظ لفظ و مضمون، پی برد. شاعران فارسیزبان برخی مضامین شعری خود را از اشعار عربی قبل و بعد از اسلام، از جمله معلقات سبعه، قصاید متنبی و ... گرفتهاند. در این مقاله ابتدا دو قصیده عربی، یکی معلقه امرؤالقیس چکیده کامل
با تطبیق فراقیههای فارسی و عربی میتوان به وجوه مشترک آنها، از لحاظ لفظ و مضمون، پی برد. شاعران فارسیزبان برخی مضامین شعری خود را از اشعار عربی قبل و بعد از اسلام، از جمله معلقات سبعه، قصاید متنبی و ... گرفتهاند. در این مقاله ابتدا دو قصیده عربی، یکی معلقه امرؤالقیس، مربوط به قبل از اسلام و دیگری قصیده برده بوصیری، از اشعار دوره بعد از اسلام، تحلیل شده است؛ سپس با تحلیل معنایی چند قصیده و غزل فراقی فارسی، از شاعران ادوار مختلف، به مقایسه و تطبیق فراقیههای دو زبان و تأثیرپذیری آنها از هم پرداخته شده است. با این مقایسه، میتوان دریافت که بسامد برخی واژهها و مضامین، در اشعار فراقی عربی و فارسی پرکاربردتر است. از آن جمله میتوان به واژهها و تصاویری چون یار، دیار، ساربان، محمل، شتر،کاروان، وادی، اشک، آه، منزل، گریه بر خرابه و ... اشاره کرد.
پرونده مقاله
جواهری و فرخی از پرچمداران نهضت ادبی در شعر ملی هستند؛ شعرشان سرشار از مضامین مشترکی است که خود ناشی از داشتن حوزههای مشترک فکری، موضعگیری برخاسته از فرهنگ مشابه و همچنین سرنوشت تاریخی یکسان است. شخصیت بیگانهستیز و سیاسی آن دو را نمیتوان انکار کرد. هر دو به پهنای چکیده کامل
جواهری و فرخی از پرچمداران نهضت ادبی در شعر ملی هستند؛ شعرشان سرشار از مضامین مشترکی است که خود ناشی از داشتن حوزههای مشترک فکری، موضعگیری برخاسته از فرهنگ مشابه و همچنین سرنوشت تاریخی یکسان است. شخصیت بیگانهستیز و سیاسی آن دو را نمیتوان انکار کرد. هر دو به پهنای کتاب تاریخ معاصر، عصری پرتلاطم، سرنوشتساز، جنگهای جهانی، حکومتهای پر از کودتا و تعویض، هجوم و مقاومت را دیدهاند و دریافتهاند که در این میان استعمار، کارگردان تمام رنجها و تاخت و تازها بر پیکره ملتها است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته است.
پرونده مقاله
ایران و مصر در زمینههای گوناگون، مشترکات فراوانی با یکدیگر دارند. این مشترکات، مشابهتهای زیادی را در مسیر تحولات این دو سرزمین ایجاد نموده که مهمترین آن، زمینههای ایجاد تحولات فکری و علمی در هر دو کشور است. دو شخصیتی که در عصر نوین، نقش برجستهای در بیداری مردم و تح چکیده کامل
ایران و مصر در زمینههای گوناگون، مشترکات فراوانی با یکدیگر دارند. این مشترکات، مشابهتهای زیادی را در مسیر تحولات این دو سرزمین ایجاد نموده که مهمترین آن، زمینههای ایجاد تحولات فکری و علمی در هر دو کشور است. دو شخصیتی که در عصر نوین، نقش برجستهای در بیداری مردم و تحولات فکری و علمی این دو کشور بر عهده داشتند؛ عبدالرحیم طالبوف تبریزی در ایران و رفاعه طهطاوی در مصر است. این دو اندیشمند، بحران عقبماندگی علمی را در جامعه خود به خوبی احساس کردند و در پی یافتن راه برونرفت از آن و نجات کشور خویش، کوششهای فراوانی نمودند. این نوشته میکوشد تا نگرش و عملکرد این دو روشنفکر را درباره ضرورت تحول و نوگرایی فکری و علمی در جامعه خویش، مورد بررسی و مقایسه قرار دهد.
پرونده مقاله
سیمین دانشور و سحر خلیفه، دو نویسنده مشهور ایرانی و فلسطینی از جمله افرادی هستند که در آثارشان از نماد استفاده کردهاند. در این مقاله سعی شده است تا جنبههای نمادین مضامین مشترکی که هر دو نویسنده در اثر خود جزیره سرگردانی و حبی الأول از آنها به عنوان نماد استفاده کرده چکیده کامل
سیمین دانشور و سحر خلیفه، دو نویسنده مشهور ایرانی و فلسطینی از جمله افرادی هستند که در آثارشان از نماد استفاده کردهاند. در این مقاله سعی شده است تا جنبههای نمادین مضامین مشترکی که هر دو نویسنده در اثر خود جزیره سرگردانی و حبی الأول از آنها به عنوان نماد استفاده کردهاند و برخی معانی آنها استخراج گردد. اینگونه برمیآید که هر دو نویسنده در آثار خود، موضعگیری صریحی نسبت به قضایای سیاسی و اجتماعی کشورشان داشتهاند که با واقعیت موجود در جامعه همخوانی دارد و این موضعگیری در گفتوگو و شخصیتهای داستانی نمایانگر است. گفتوگو با توجه به فضای داستان، نقش اساسی در معرفی شخصیتها و خصوصیتهای روحی و خلقی آنان دارد و به پیشبرد داستان کمک شایانی کرده است.
پرونده مقاله
عبدالمعطی حجازی و محمدرضا شفیعی کدکنی به عنوان دو شاعر پرآوازه ادبیات معاصر عربی و فارسی، پرچمدار مکتب ادبی رمانتسیم و نئو کلاسیسم بر شمرده میشوند. رمانتسیم و نئو کلاسیسم با محورهای معکوس شدت و ضعف در شعر این دو شاعر آشکار است. عبدالمعطی حجازی شاعر مشهور مصری است که اش چکیده کامل
عبدالمعطی حجازی و محمدرضا شفیعی کدکنی به عنوان دو شاعر پرآوازه ادبیات معاصر عربی و فارسی، پرچمدار مکتب ادبی رمانتسیم و نئو کلاسیسم بر شمرده میشوند. رمانتسیم و نئو کلاسیسم با محورهای معکوس شدت و ضعف در شعر این دو شاعر آشکار است. عبدالمعطی حجازی شاعر مشهور مصری است که اشعار وی شباهت نزدیکی به اشعار م. سرشک(محمدرضا شفیعی کدکنی) شاعر و ادیب توانمند کشورمان دارد وی هم از فرهنگ ایرانی و هم از فرهنگ اسلامی و در مهر و مومهای اخیر از فرهنگ غرب نیز بهره فراوانی برده است و حجازی نیز شاعری متعهد و ملتزم به آرمانهای عربی است. این مقاله مقایسه و نگاهی به اشعار آن دو شاعر بزرگ، از منظر مکاتب ادبی است.
پرونده مقاله
هر شاعر و نویسنده با خلق اثر ادبی، علاوه بر آنکه برگ زرّینی به تاریخ ادب و فرهنگ جامعه و کشور خویش میافزاید، تصویری به کمال از دو دنیای بیرون و درون خویش برای خوانندگان به نمایش میگذارد. شاعران زبان فارسی نیز در دورهای به شرق و سرزمین هند روی آورده بودند؛ اما سفر به چکیده کامل
هر شاعر و نویسنده با خلق اثر ادبی، علاوه بر آنکه برگ زرّینی به تاریخ ادب و فرهنگ جامعه و کشور خویش میافزاید، تصویری به کمال از دو دنیای بیرون و درون خویش برای خوانندگان به نمایش میگذارد. شاعران زبان فارسی نیز در دورهای به شرق و سرزمین هند روی آورده بودند؛ اما سفر به غرب جایگاهی دیگر داشت. پس از تسلّط صفویان بر ایران و ترویج مذهب رسمی شیعه، بسیاری از شاعران به سمت غرب و سرزمین عراق امروزی روی آوردند. توجه به عراق در اندیشه بسیاری از شاعران وجود داشته است؛ در مقابل، بسیاری از شعرا و ادبای عراقی نیز به ایران و ادبیات و برخی آداب و رسوم آن توجه کردهاند. در این گفتار، سعی و تلاش نویسندگان آن است تا جلوههایی از نفوذ فرهنگ، نمادها، زبان و ادبیات فارسی که همگی زیرمجموعههای آداب و رسوم هستند را در شعر چهار شاعر معاصر عراقی یعنی جواهری، نجفی، سیّاب و بیاتی مورد بررسی قرار گیرد.
پرونده مقاله