بررسی تطبیقی وطن دوستی در اشعار اقبال لاهوری و خلیل مطران
محورهای موضوعی : شعرصفی الله کرد 1 , عبدالملک کرد 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت
2 - دانشجوی کارشناسی فقه و مبانی حقوق دانشگاه سیستان و بلوچستان
کلید واژه:
چکیده مقاله :
اقبال لاهوری و خلیل مطران یکی اهل پاکستان و دیگری از لبنان است. این دو شاعر در مورد وطن دوستی اشعاری سرودهاند که مردم را به دور از وطن پرستی بی حد و مرز بلکه به وحدت و یکپارچگی در زیر یک پرچم برای رهایی از ظلم و آنها را برای کمک به همنوعان فرا خواندهاند. در این مطالعه تحلیلی- توصیفی با بررسی دیوان دو شاعر میخواهیم به هم عقیدتی این دو شاعر برسیم. اقبال میگوید که اگر تمام مردم به یک محبوب حجازی روی بیاورند و پیرو آن شوند عشق به وطن فقط منتهی به مکان زندگی افراد نمیشود و تبدیل به عشق در یک جامعه بزرگ که تمام مسلمین را در بر میگیرد، میشود. این مطالعه کوشیده است تا با گردآوری مطالب و یکپارچه ساختن این مطالب مردم را در فهم مطالب ذکر شده توسط شاعران یاری دهد تا رسالت شاعران به خوبی انجام شود و همچنین مردم جامعه بتوانند از آن استفاده کنند.
Iqbal Lahouri and Khalil Mataran are from Pakistan and Lebanon. These two poets have written poems about patriotism that call people away from boundless patriotism but also to unity and solidarity under one flag to get rid of oppression and to help all of them. In this analytical-descriptive study, by examining the divan of two poets, we want to reach an agreement between these two poets. Iqbal says that if all people turn to a beloved Hejazi and follow him, love for the homeland will not only lead to the place where people live and will turn into love in a large society that includes all Muslims. This study has tried to help people in understanding the content mentioned by the poets by collecting and integrating the content so that the mission of the poets can be done well and also the people of community can use it.
الفاخوری، حنا. 1980م، تاریخ ادبیات عرب، بیروت: دار الجیل.
کامران مقدم، شهیندخت. 1372ش، زندگی و افکار علامه اقبال لاهوری، چاپ دوم، مشهد: بنیاد پژوهشگران آستان قدس رضوی.
مقالات
برمی. 1389ش، «نظریه ادبیات تطبیقی اسلامی»، مجله انجمن علمی زبان و ادبیات عرب ایران، ش6، صص 55-80.
زارع برمی مرتضی و کبری روشنفکر و حسینعلی قبادی. زمستان 1390ش، «تحلیل تطبیقی درونمایههای مقاومت در اشعار «سمیح القاسم»، «حسن حسینی» و «قیصر امین پور»»، پژوهشهای زبان و ادبیات تطبیقی، دوره دوم، شماره 4.
صباغی. 2014م، «بررسی انتقادی دهخدا(بر اساس رویکرد سوم)»، بستان ادب، ش6، صص 117-134.
کاظم زاده. 1396ش، «تصویر مادر در شعر عربی»، مجله مطالعات عربی، شماره 3.
هاشمی، ایوب. تابستان 1391ش، «طرح دیدگاههای مشترکی از مولوی و اقبال»، فصلنامه حبل المتین، دوره اول، پیش شماره دوم، صص 68-91.
_||_Al-Fakhouri, Hana. 1980, History of Arabic Literature, Beirut: Dar Al-Jail.
Kamran Moghadam, Shahindokht. 1993, The Life and Thoughts of Allameh Iqbal Lahouri, Second Edition, Mashhad: Astan Quds Razavi Researchers Foundation.
Articles
Barmi, 2010, "Theory of Comparative Islamic Literature", Journal of the Scientific Association of Iranian Arabic Language and Literature, Vol. 6, pp. 55-80.
Zare Barmi Morteza and Kobra Roshanfekr and Hossein Ali Ghobadi. Winter 2011, "Comparative Analysis of Resistance Themes in the Poems of" Samih Al-Qasem "," Hassan Hosseini "and" Qeisar Aminpour ", Comparative Language and Literature Research, Volume 2, Number 4.
Sabaghi, 2014, "Critical study of Dehkhoda (based on the third approach)", Bostan Adab, vol. 6, pp. 117-134.
Kazemzadeh. 2017, "The image of the mother in Arabic poetry", Journal of Arabic Studies, No. 3. Hashemi, Ayub. Summer 2012, "Joint views from Movlavi and Iqbal", Habl Al-Matin Quarterly, Volume 1, Preface 2, pp. 68-91.