بررسی تطبیقی فمنیسم در دو رمان «سووشون» و «الحب فی زمن النفط»
محورهای موضوعی : شعرابراهیم نامداری 1 , آرش محمدی 2 , سیدمصطفی احمدپناه 3
1 - استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه پیام نور، تهران
2 - کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه پیام نور، ایلام
3 - دانشجوی دکترای زبان و ادبیات عرب، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
کلید واژه:
چکیده مقاله :
فمنیسم مکتب دفاع از حقوق زنان است؛ موج اول آن بین سالهای 1830 تا 1920 شکل گرفت که با دستیابی به حق رأی برای زنان در سال 1918 در انگلستان و در 1920 در آمریکا محقق شد. زنان خواستار تغییر در بسیاری از نهادها مثل نوع لباس زنانه گرفته تا حقوق فردی، حقوق سیاسی مثل حق رأی، خانواده، ازدواج و دین بودند. مهمترین این خواستهها را که با هدف دسترسی به حقوق و امتیازاتی که مردان به آنها دسترسی داشتند و همچنین رهایی از ساختارها، عرفها و ایستارهایی که زنان را محدود میکرد، دنبال میشد. در ایران و مصر زنان نیز در آثار خود به دفاع از حقوق خود پرداختهاند که سیمین دانشور اولین زن داستاننویس ایرانی یکی از آنهاست که در آثار خود از جمله سووشون به این موضوع پرداخته است. در مصر نوال سعداوی که سالها به خاطر این موضوع در زندان بوده است و از آثار مهم او الحب فی زمن النفط است که در این پژوهش به روش تطبیقی به بررسی نشانهها و شباهتهای فمنیسمی در دو رمان آنها پرداخته شده است.
Feminism is the school of defending women’s rights. First wave was between 1830 – 1920 which the achievement was voting right for women in 1918 in England and in 1920 in United States of America. Women asked for changes in many conditions such as dress type, individual rights, political rights – like voting right, families, marriage and religion. The most important demand amongst above was to achieve the rights and privileges which were available for men as well as freeing from structures and traditions limited them (women). Women in Iran and Egypt also have defended their rights; Simin Daneshvar is the first Iranian female writer who expressed feminism in her novel called “Savušun” well. Nawal El Saadawi – Egyptian female author who were prisoned for years also studied the abovementioned subject; her most important work is titled “Love in the kingdom of oil”. This paper surveys feminism similarities and sign in two novels comparatively.
اسحاقی، حسین. 1381ش، فمنیسم در ایران و اسلام، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما.
آندره، میشل. 1372ش، جنبش اجتماعی زنان، ترجمه هما زنجانی زاده، تهران: گوتنبرگ.
باقری، خسرو. 1382ش، مبانی فلسفی فمنیسم، تهران: وزارت علوم تحقیقات و فناوری.
بیات، عبدالرسول. 1381ش، فرهنگ واژهها، قم: مؤسسه اندیشه و فرهنگ دینی.
توحیدی، احمدرضا. 1381ش، برتری جنبش فمنیسم در غرب و ایران، قم: معارف.
جین، فریدمن. 2006م، فمنیسم، ترجمه فیروزه مهاجر، تهران: علوم و تحقیقات.
دانشور، سیمین. 1348ش، سووشون، تهران: انتشارات خوارزمی.
دانشور، سیمین. 1372ش، جزیره سرگردانی، تهران: نشر اندیشه.
دو بووار، سیمون. 1984م، جنس دوم، ترجمه حسین صنعوی، تهران: انتشارات توس.
رضوانی، سلمان. 1385ش، فمنیسم و رسانهها، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما.
زمردی، محمدرضا. 1385ش، روشنگران و مطالعات زنان، تهران: انتشارات قم.
ساناساریان، الیز. 1384ش، جنبش حقوق زنان در ایران، تهران: نشر اختران.
سعداوی، نوال. 1990م، المرأة والرجل فی المجتمع العربی، بیروت: المؤسسة العربیة للدراسات.
سعداوی، نوال. 1993م، الحب فی زمن النفط، قاهره: دار التحریر.
سعداوی، نوال. 1996م، زن عریان عرب، ترجمه منیژه حکمت، تهران: انتشارات نی.
طرابیشی، جورج. 1995م، أنثی ضد الأنوثة: دراسة فی أدب نوال السعداوی علی ضوء التحلیل النفسی، بیروت: دار الطبیعة.
عفیفی، عبدالله. 2001م، المرأة العربیة فی جاهلیتها، بیروت: بی نا.
مرنیسی، فاطمه. 1380ش، زنان پرده نشین و نخبگان جوشن پوش، ترجمه ملیحه مغازهای، تهران: نشر نی.
مشیرزاده، حمیرا. 1372ش، از جنبش تا نظریههای اجتماعی تاریخی فمینیسم، تهران: نشر شیرازه.
هبة رؤوف، عزت. 2000م، المرأة والدین والاخلاق لنوال السعداوی، دمشق: دارالفکر المعاصر.
_||_Eshaghi,Hossein(1381),Feminism in Iran and Islam , Islamic research center of broadcasting.
Bagheri,Khosro(1382),foundations of philosophy feminism, Tehran,ministry of science, research and technology.
Baiat, Abdolrasool (1381), dictionary words, Ghom:institute of culture and though religious.
Tohidi, Ahmadrea (1381), excellence feminism movement in the west and Iran , Ghom: education.
Jin, Ferridman (2006), Feminism, translation of Firooz Mohajer ,Tehran: science and research.
Daneshvar,Simin (1372), wandering Island, Tehran: Andisheh publish.
Daneshvar, Simin (1348), Sovashoon, Tehran: Kharazmi publications.
Do Bowar, Simon, (1984), the second type, translation of Hossein Sanaavi, Tehran: Toos publications.
Rezwani, Salman (1385), Feminism and media, Ghom: Islamic research center of broadcasting.
Zomorrodi, Mohammadreza (1385), intellectuals and women`s studies, Tehran: Ghom publications.
Sanasarian, Eliz (1384), women`s rights movement in Iran, Tehran, Akhtaran publish.
Saadawi, Nawal (1996), Arab naked woman, translation of Manijeh Hekmat, Tehran: Ney publications.
Mernisi, Fatemeh (1380), the veil and the elite armor wearing, translation of Maliheh Maghazehee,Tehran, Ney publications.
Moshirzadeh, Homeira (1372), from movement to social theories, feminism century historical , Tehran: Shirazeh publications.
Michel, Andreh (1372), women`s social movement, translation of Homa Zanjanzadeh, Gootenberg.
Saadawi, Nawal (1993), Alhob fi Zeman Alnafaz , Cairo: Daroltahrir.
Saadawi, Nawal (1990), Almerat and Alrajol fi Almojtamaa Alarabi, Beirut: Almoassesat Alarabiat Lelderasat.
Tarabishi, Georg (1995), onsa Zeddol Anoosa: Derosa fi Adab Nawal Alsaadawi Ala Zooa Altahlil Alnafsi, translation: Majid Forootan , Rahim Moradi, Beirut: Daroltarbiat.
Afifi, Abdollah (2001), Almeraat Alarabiat fi Jaheliiatoha, Beirut.
Habat Raoof, Ezzat (2000) Almerat and Aldin and Alakhragh Lenawal Alsaadawi, Damasus: Darolfekr, Darolfekr Almoaaser.