بررسی تطبیقی رمزگشایی رنگها در آثار داستانی بوف کور و پیکر فرهاد
محورهای موضوعی : شعرفاطمه الهامی 1 , فاطمه قارلقی 2
1 - استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
2 - فارغ التحصیل کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
کلید واژه:
چکیده مقاله :
عنصر رنگ جزئی گسترده از جهان محسوس ماست و همانند موسیقی، زبان مشترک مردم دنیا محسوب می شود. رنگ ها اغلب مفاهیم نمادین دارند و نمود آن در آثار ادبی غیر قابل انکار است. پدیدآورندگان آثار با توجه به محیط زندگی، باورها و علایق خود از رنگ ها بهره برده اند. لذا از این طریق می توان بسیاری از راز و رمزها و حتی اوضاع اجتماعی عصر نویسنده را کشف نمود و به شخصیت، حالات روحی و افکار ذهنی آنان پی برد. در ادبیات داستانی معاصر به خصوص در بوف کور هدایت و پیکر فرهاد معروفی به دلیل درونمایه، ساختار و زبان پیچیده آن که در بستری از خیال و واقعیت شناورند، رنگ جایگاه ویژه ای دارد. این مقاله در نظر دارد با بررسی تطبیقی رنگ ها در آثار مذکور به درک بهتری از محتوای پیچیده و ابهام آمیز آن ها نایل شود. هدایت و معروفی با بکارگیری زبان نمادین رنگ ها، خود را از دسترس خوانندگان سطحی دور کرده اند. آنان نیت واقعی داستان را ورای محتوای رمزی رنگ ها پنهان داشته اند. با بررسی بسامد رنگ ها در این آثار می توان فضای ذهنی نویسندگان را درک و کشف نمود. در مجموع معانی پنهان رنگ های پرکاربرد و کم کاربرد در این آثار شامل مفاهیم مثبت و نیز معانی منفی است.
The element of color is a widespread component of our tangible world and is known as common language of people of the world as the music does. Colors almost own symbolic concepts and their representation in literary works is undeniable. Literary works creators have enjoyed colors according to their lives environments, believes and interests; hereby many mysteries and secrecies and even social conditions of author’s era as well as their spiritual and mental status could be discovered. In contemporary fictional literature specifically in “The Blind Owl” by Hedayat and “The Body of Farhad” by Ma’roufi colors have distinctive position because of theme, structure and complicated language which is between dream and reality. The present article intends to prevail better understanding of intricate and ambiguous content by comparative study of colors in the abovementioned works. Sadeq Hedayat and Abbas Ma’roufi stayed away from superficial readers by applying colors’ symbolic language. Authors’ mental and conceptual could be discovered and understood by studying the frequency of colors in their works. Hidden meanings of more and less frequent colors in the mentioned works include both negative and positive concepts and meanings.
قرآنکریم.
استوار، مسیب. 1391ش، رنگ، چاپ اول، تهران: انتشارات رازنامه.
بیرن، فابر. 1373ش، خلاقیتدررنگ، ترجمه جلال شباهنگی، تهران: انتشارات فرهنگیان.
پورحسینی، مژده. 1384ش، معنای رنگها، تهران: انتشارات هنر آبی.
جابز، گرترود. 1395ش، فرهنگ سمبلها، ترجمه محمدرضا بقاپور، تهران: اختران.
حجتی، محمدامین. 1383ش، اثر تربیتی رنگ، قم: جمال.
خواجهپور، میلاد و ساناز سمندی و فاطمه عبداللهی و سمانه تابش. 1389ش، رنگ، روانشناسی زندگی، تهران: انتشارات سبزان.
شمیسا، سیروس. 1382ش، داستانیکروح، چاپ پنجم، تهران: انتشارات فردوس.
کاشانی، عزالدین محمود. 1325ش، مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه، تصحیح جلال الدین همایی، تهران: چاپخانه مجلس.
کوپر، جی،سی. 1379ش، فرهنگ مصور نمادهای سنتی، تهران: انتشارات فرشاد.
لوشر، ماکس. 1386ش، روانشناسیرنگها، ترجمه ویدا ابیزاده، تهران: چاپخانه درس.
لوشر، ماکس. 1392ش، روانشناسیرنگها، ترجمه لیلا مهردادپی، چاپ بیستم، تهران: حسام.
محمدیفر، یوسف. 1389ش، روانشناسی رنگها در بازاریابی و فروش،تهران: انتشارات رسا.
معروفی، عباس. 1381ش، پیکر فرهاد، چاپ هفتم، تهران: ققنوس.
مکاریک، ایرنا ریما. 1385ش، دانشنامهنظریههایادبیمعاصر، ترجمه مهران مهاجری و محمد نبوی، چاپ دوم، تهران: انتشارات آگه.
موعدی، محمدامین. 1379ش، کاربرد رنگ در آرگونی، تهران: انتشارات حس برتر.
میرصادقی، میمنت. 1376ش، واژهنامه هنر شاعری، تهران: کتاب مهناز.
هدایت، صادق. 1383ش، بوف کور، تهران: انتشارات امیرکبیر.
مقالات
اسکندری، علی اصغر و جوادی، صادق. 1392ش، «بررسی تطبیقی روایت در بوف کور هدایت و پیکر فرهاد معروفی»، نشریه ادب فارسی، دوره 3، شماره 2، صص 211-229.
پهلوان حسین، اکرم. 1387ش، «روانشناسی رنگها و قرآن کریم»، مجموعه مقالات بیست و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، تهران: معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه.
توکلی، محمدحسین. 1381ش، «رنگ در تصویر سینمایی»، دانشگاه تربیت مدرس، هنر، شماره 5.
حجاری، سارا. 1387ش، «رنگها به ما چه میگویند»، مجله بهداشت و روان، شماره 26.
خراسانی، عطیه و بتول فخر اسلام. 1395ش، «بررسی تطبیقی زبان زنانه در دو اثر "سگ و زمستان بلند" و "علفها آواز میخوانند"»، مطالعات ادبیات تطبیقی، سال نهم، شماره 36، صص 9-26.
خلیلی، فهمیه. 1384ش، «تحلیل روانشناختی شخصیتهای بوف کور»، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، شماره 25.
دارایی، بیتا. 1392ش، «خوانش بینامتنی پیکر فرهاد و بوف کور»، فصلنامه علمی و پژوهشی ادبیات و زبان فارسی، شماره 22.
رضابیگی، مریم. 1391ش، «شیوه شخصیتپردازی دووجهی در پیکر فرهاد»، فصلنامه علمی پژوهشی نقد ادبی، شماره 20.
رمضان عرب، فرانک. 1382ش، «روح و تأثیر روانی رنگها در انسان»، نشریه طراحی پارچه و لباس صغر.
موسیپور، عاطفه. 1397ش، «اسطوره همزادان در داستانهای بوف کور و پیکر فرهاد»، پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شماره 48، صص 135-153.
مرتضایی، زهرا. 1394ش، «سیمای زن در "دیگر کنیزهایتان نیستیم" و "عادت میکنیم"»، مطالعات ادبیات تطبیقی، سال نهم، شماره 36، صص9-26.
_||_
The holy quran
Ostowar. M,(2012). "Color", first edition, Tehran: Raznameh publishing.
Eskandari. A & Javadi. S, (2013). "Acomparative study of narrative in blind owle and baddy farhad", persian literature jurnal, the third period, two number, pages 211 to 221.
Birn. F,(1994). "Creativity in the color", translation of galal shabahangi, Tehran: Farhangian publishing.
Poor hoseni. M, (2005), "The meaning of colors", Tehran: Blue art publishing.
Pahlavan hossen. A, (2008). " Psychology of colors and holy quran", proceeding of the twentyfive period of international quran ompetition, Tehran: Cultural department of endwment and charity organization.
Tavacoli. M.H, (2002). "Color in the imagery", Tarbiyat modares university, art, number:5.
Jabz. G, (2016). "Sambol culture", translation of Mohammad Reza Baghapoor, Tehran: Akhtaran.
Hajari. S, (2008). "what do the colors tell us?", journal of psychiatry, number 26.
hojati. A, (2004). "Educational effect of color", Qom: Jamal.
Khorasani, A, Fakhreslam. B, (2016). "A comparative study of the language of women in the two works dogs and the high winter and the grass are singin", journal of comparative study studie, number:40, page: 9-27.
Khalili. F, (2005). " Psychological analysis of blind owl characters", quartery journal of gnosticism and my thology, number 25.
Khaje poor, M, Samandi.S, Abdollahi. F & tabesh.S.(2010)."Color, psycholog of life", Tehran, Sabzan publishing.
Darayi. B,(2013). "Intertextual readerbady farhad and blind owl", journal of literature and persian language, number: 22.
Rezabeygi. M, (2012). "Two- dimensional characterization", journal of literary criticism, number: 20.
Ramezan arab. F, (2003). "The spirit and psychological impact of colors in humans" , journal of minor text tile design.
Shamisa. S, (2003). "Story of soul",Tehran, Ferdos publishing.
Kashani. E.M, (1325). "Mesbah hedayat and meftah kefayat", correction of jalaldin homayi, Tehran: Majles press.
Coper. J.C, (2000). "Illustrated culture of traditional symbols", Tehran: Farshad publishing.
Losher. M.(2007). " Psychology of colors", correction of Vida Ebizadeh, Tehran: modares press.
Losher. M.(2013). " Psychology of colors", correction of: Mehrdad pay, twenty of printing, Tehran: hesam publishing.
Mortezai. Z, (2015). "The womans image is not in our other hands and we get used to it", journal of comparative study studies, nine year, number 36, page: 9 to 26.
Mohammadi far. Y, (2010). " Color psychology marketing and sales", Tehran: resa publishing.
Maroofi. A, (2002). "bady farhad", seven of printing, Tehran: Ghoghnoos.
Mecaric. I.R, (2006). " Encyclopedia of contemporary literary theoris", correction of Mehran Mohajer, Mohammad Nabavi, second printing, Tehran: Agah publishing.
Mosapoor. A, (2018). "Twinmyths in blind owl and bady farhad stories", journal of Farsi language and literature research, number: 48, page: 135 to 153.
Moedi. M. a, (2000). "Application of color hn ergonomics", Tehran: hess e bartar publishing.
Mirsadegh. M, (1997)." His art dictinary", Tehran: mahnaz book.
Hedayat. S, (2004). "Blind owl", Tehran: Amir kabir publishing.