بررسی نقش تلوزیون در گسترش فرهنگ اهدای عضو از دیدگاه خانواده های اهدا کننده
محورهای موضوعی : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )نسیم مجیدی قهرودی 1 , مونا اقایی 2
1 - استاد یار دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز
2 - کارشناس ارشد علوم ارتباطات واحد تهران مرکز
کلید واژه: اهدا عضو, پیوند عضو, تلویزیون, کارکرد رسانهها, مرگ مغزی,
چکیده مقاله :
این تحقیق با هدف تعیین نقش تلویزیون به عنوان یک رسانه فراگیر جمعی در ترغیب خانوادههایی که در سال 1389 در واحد فراهمآوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به اهدای اعضای عزیزشان رضایت دادند میباشد تا نشان دهد که آیا تلویزیون توانسته در زمینه گسترش فرهنگ اهدای عضو موثر باشد یا خیر؟ مهمترین نظریههای مرتبط با این تحقیق نظریههای کاشت، کارکرد رسانهها، اشاعه نوآوری و استفاده و رضامندی است. در این تحقیق بنا به ماهیت موضوع، اهداف پژوهش، سوالها و وسعت امکانات اجرایی از روش پیمایشی استفاده شده است جامعه آماری آن خانوادههای اهداکننده سال 1389 واحد فراهمآوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که نزدیک به 60 نفر هستند، میباشند که محقق به 53 نفر آنها دسترسی پیدا کرده است. مهمترین نتایج تحقیق حاکی از آن است که: - بیشترین پاسخگویان معتقد هستند که تلویزیون نتوانسته است اطلاعات دقیقی را در اختیار آنها قراردهد تا بتوانند مرگ مغزی را از کما تفکیک نمایند. - از دیدگاه پاسخگویان تلویزیون میتواند بیشترین نقش را در ترغیب افراد به اهدا عضو داشته باشد. - پخش برنامههای مستند و نشان دادن خانوادههای اهداکننده و گیرنده عضو، بیشترین نقش را در ترغیب اهداکنندهها داشته است.