بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی دانشجویان با اشتیاق آنان به کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک: مطالعه موردی
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریتمنصور ترکیان تبار 1 , فرزاد آسایش 2 , توران باقری 3
1 - 1. استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت،واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، سازمان مدیریت و برنامهریزی استان کرمانشاه، استاد مدعو دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
کلید واژه: ویژگی های شخصیتی, دانشگاه آزاد اسلامی, کارآفرینی, کسب وکارهای کوچک,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی دانشجویان با اشتیاق آنان به کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک از دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود به روش توصیفی- همبستگی به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش شامل 425 نفر از دانشجویان پسر مقطع کارشناسی این واحد دانشگاهی است که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 202 نفر تعیین گردید. برای گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه استاندارد سنجش صفات پنج گانه شخصیتی (NEO) و برای سنجش اشتیاق به کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. پس از گردآوری پرسشنامهها، داده های گردآوری شده طبقه بندی و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS24 تجزیه و تحلیل شدند. با توجه به توزیع نرمال داده ها؛ برای آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون پیرسون استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین ویژگی های شخصیتی دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود با اشتیاق آنان به کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک رابطه وجود دارد. نتایج این پژوهش همچنین نشان داد که بین برون گرایی، اشتیاق به تجربیات جدید، توافق پذیری و وظیفه شناسی دانشجویان با اشتیاق آنان به کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک رابطه مثبت وجود دارد اما این رابطه در خصوص متغیر روان رنجوری منفی بوده است.
The aim of this study was to investigate the relationship between students' personality traits and their desire for entrepreneurship and starting small businesses from the perspective of students of Islamic Azad University, Doroud Branch in a descriptive-correlation method. The statistical population of the study includes 425 undergraduate male students of this university unit. The sample size was determined based on Cochran's formula of 202 people. The standard questionnaire for measuring five personality traits (NEO) was used to collect the required data for the research and a researcher-made questionnaire was used to measure the desire for entrepreneurship and starting a small business. After collecting the questionnaires, the collected data were classified and analyzed using SPSS24 statistical software. Due to the normal distribution of data; Pearson test was used to test the research hypotheses. The results of this study showed that there is a relationship between personality traits of male students of Islamic Azad University, Dorud Branch and their desire for entrepreneurship and starting small businesses. The results of this study also showed that there is a positive relationship between extraversion, desire for new experiences, agreement and conscientiousness of students with their desire for entrepreneurship and starting a small business, but this relationship was negative for the neuroticism variable.
امین مظفری، ف، و یوسفی اقدم، ر (1388)، "عوامل مؤثر بر جامعهپذیری دانشجویان دکتری با نقش محقق؛ مطالعه موردی دانشجویان دکتری دانشگاه تبریز". فصلنامه سیاست علو و فنآورری، 2 (3)، 32-17.
خسروی پور. (1393). "بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی دانشجویان بر گرایش به کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر". فصلنامه مهارت آموزی،3 (9)،127-109. |
زاهدی، م. ر.، مهدوی مزده، م.، محبی آشتیانی، س.(1399)."ارزیابی مشخصههای شخصیتی کارآفرینی دانشجویان (مورد مطالعه دانشگاه علم و صنعت ایران)". فصلنامه کارافن، 17(3)، 154-139.
شمس، ف.، موغلی، ع.، بردبار، ف.(1393)."تاب آوری ضرورت کارآفرینی: بررسی نقش واسطهای تاب آوری در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و کارآفرینی". نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روان شناسی، مرودشت.
علم بیگی، ا.(1394)."گرایش به راه اندازی کسب و کار شخصی بر پایه شور و شوق کارآفرینانه دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران"، فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، (34)، 88-78.
ربیعی، ع.، دلباز، ه.(1391)."بررسی عوامل مؤثر بر شکل گیری کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه گیلان". ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، (149)، 45-34.
قنادی نژاد، ف.، بیگدلی، ز.(1396)."بررسی ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی و راهکارهای توسعه آنها از نظر دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز". فصلنانه کتابداری و اطلاع رسانی،20 (2)،160-185.
محسنی، ه. س.، شفیع زاده، ح.(1391)."بررسی ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران". فصلنامه راهبرد فرهنگی اجتماعی،1(4)، 165-133.
مهدوی مزده، م.، بانک، م.، زاهدی، م.ر.، پورمسگری، م.(1392)."تعیین شاخصهای تأثیرگذار در کارآفرین بودن دانشگاهها دولتی ایران و رتبه بندی دانشگاهها از این منظر"، فصلنامه سیاست علم و فنآوری، 6 (1)، 98-81.
نعمتی، م. ع.(1392)."بررسی ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه دانشجویان دانشگاههای دولتی تهران"، دوفصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی،1(3)، 6-47.
Farrington, S.M. (2012)." Does personality matter for for small business success?", SAJEMS NS,15(4),382-400.
Gaddam, S. (2008). Identifying the relationship between behavioral motives and entrepreneurial intentions: An empirical study based on the perceptions of business management students. The Icfaian Journal of Management Research, (5), 35–55.
Hahn,H., Minola,T., Van Gils, A.,Huybrechts, J. (2017). "Entrepreneurial education and learning at universities: exploring multilevel contingencies".Entrepreneurship & Regional Development Journal,29(9),945-974.
Israr.M,, Saleem.m. (2018)."Entrepreneurial intentions among university students in Italy". Journal of Global Entrepreneurship Research,8(20), 1-14.
Jabeen., S. (2013). "Factors Affecting Entrepreneurial Intention Among Graduate Students of Universiti Teknologi Malaysia". International Journal of Business and Social Science, 182- 184.
Jwara,N, Hoque.M. (2018)."Ent preneurial intentions University Studennts: A case study of Durban university of technology". Academy of Entrepreneurship Journal, 24(3),1-19.
Kateřina.K,Jana.S (2018), Factors Affecting Entry into Entrepreneurship for University Students, European Research Studies Journal Volume XXIΙ, Issue 4,398-416.
Keat, O., Selvarajah, C., Meyer, D. (2011). "Inclination towards entrepreneurship among university students: An empirical study of Malaysian university students". International Journal of Business and Social Science, 2 (4), 206–220.
Maresch, D., Harms, R., Kailer, N., and Wimmer-Wurm, B. (2016)."The impact of entrepreneurship education on the entrepreneurial intention of students in science and engineering versus business studies university programs. Technol". Forecast. Soc. 104, 172–179.
Khuong.M., Huu An.N. (2016)."The Factors Affecting Entrepreneurial Intention of the Students of Vietnam National University— A Mediation Analysis of Perception toward Entrepreneurship". Journal of Economics, Business and Management,4(2),104-111.
Laukkanen, M. (2000)." Exploring alternative approaches in high-level entrepreneurship education: creating micromechanisms for endogenous regional growth.". Entrepreneurship and Regional Development, 12(1), 25-47.
Mat.S.C., Maat.S.M., Mohd,N. (2015)."Identifying Factors that Affecting the Entrepreneurial Intention among Engineering Technology Students". 2nd Global Conference on Business and Social Science-2015, GCBSS-2015, 17-18 September 2015, Bali, Indonesia,1016-1022.
Owens, K.s. (2003)." An investigation of the personality correlates of small business success". " PhD diss, University of Tennessee, https://trace.tennessee.edu/utk_graddiss/225.
Rasmussen, E. Sorheim, R. (2006). Action- basedentrepreneurshipeducation. Technovation26(2), 185-194.
Serino, L., & Buccino G. (2019)."Entrepreneurial Intentions among Italian Students: The Role of Gender". International Journal of Academic Research Business and Social Sciences, 9(3), 1309–1326.
Sharma.L., Madan, P. (2014)."Effect of individual factors on youth entrepreneurship – a study of Uttarakhand state". India Journal of Global Entrepreneurship Research, (3),1-18.
Shi.Y.,yuan.T.,Bell.R.,Wang.J. (2020)."Investigating the Relationship Between Creativity and Entrepreneurial Intention: The Moderating Role of Creativity in the Theory of Planned Behavior, Front. Psychol. 11:1209, 1-14.
Taylor, D.W. (2008)."The Entrepreneur in Youth: An Untapped Resource for Economic Growth, Social Entrepreneurship, and Education", International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, Vol. 14(5), 367-369.
Ranawaka R.A.H.B., Samarakoon S.M.A.K. (2020)."The Impact Of Personality Traits On The Business Performance Of The Small And Medium Enterprise In The Gampaha District Of Sri Lanka", International Journal of Advancements in Research & Technology, 9(10),17-27.
Wah,L.F.,Mohd Yosuf,B.n., Suanda, J. (2017). "Study of on factors affecting entrepteneurial hiternations among students in higher education institttions in Northran Regions of Malaysia". International Journal of Information Technology and Business Management,58(1),79-98.
Vodă A.I., Florea, N. (2019). "Impact of Personality Traits and Entrepreneurship Education on Entrepreneurial Intentions of Business and Engineering Students, Sustainability, 11(4), 2-34.
_||_