بررسی جایگاه فرهنگ دینی و معنویت گرایی در توسعه رفتارهای کارآفرینانه و بهبود فضای کسب و کار در کشور
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریت
1 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ، تهران، ایران
کلید واژه: معنویت گرایی, بهبود فضای کسب و کار, فرهنگ دینی, توسعه رفتارهای کارآفرینانه,
چکیده مقاله :
این تحقیق به منظور تبیین جایگاه فرهنگ دینی و معنویت گرایی در توسعه رفتارهای کارآفرینانه در کشور انجام شده است. روش تحقیق در این پژوهش مروری می باشد. در این راستا نخست مسئله تحقیق مطرح و در ادامه با توجه به موضوع تحقیق، مفهوم ومولفه های فرهنگ دینی و معنویت گرایی و سپس شاخص ها و محورهای اساسی توسعه رفتارهای کارآفرینانه و بهبود فضای کسب و کار توصیف گردیده است . در پایان نیز الگوی جایگاه فرهنگ دینی و معنویت گرایی در توسعه رفتارهای کارآفرینانه و بهبود فضای کسب و کار در کشور معرفی شده است. به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که با بهرهگیری از یافتههای مطالعه میتوان به تدوین برنامههای جامع و متنوع توسعه رفتارهای کارآفرینانه و بهبود فضای کسب و کار بر فرهنگ دینی و معنویت گرایی در راهبردهای کلان، میانی و عملیاتی دست یافت تا توسعه رفتارهای کارآفرینانه و بهبود فضای کسب و کار در کشور حاصل گردد.
This study, Conducted in order to investigate the role of religious culture and spirituality to the Entrepreneurship behaviors and business development space in Iran. The method conducted in this study is library literature one. In terms of the way of conducting, At First Phase, the researcher has analyzed and interpreted the data gathered. Descriptive method has been used to analyze the data of this study. In Next, the research problem were presented, and concept and components of religious culture and spirituality and then Entrepreneurship behaviors and business development space were identified, and finally the pattern of the Entrepreneurship behaviors and business development space on base of religious culture and spirituality, were presented. In general, it can be concluded that using the findings of the study, it is possible to formulate comprehensive and diverse programs of Entrepreneurship behaviors and business development space in Iran that is established on base of religious culture and spirituality represented formulas and rules in "macro", "medium" and "operational" strategies to develop Entrepreneurship behaviors and business development space in Iran.
احمدی، محمدرضا؛ آقاعلی، فاطمه و زندی پور، طیبه (1390). «مطالعه تأثیر مشاوره گروهی شناختی رفتاری با تأکید بر اندیشههای معنوی در افزایش معنویت و سلامت روان بیماران MS استان قم». روانشناسی و دین، شماره اول، سال چهارم، صص 37-54
امیدواری، سپیده (1387). «سلامت معنوی؛ مفاهیم و چالشها». فصلنامه تخصصی پژوهشهای میان رشتهای قرآنی، شماره اول، سال اول، صص 6-17
آکر، دیوید. (1397)، مدیریت استراتژیک بازار، ترجمه دکتر احمد روستا و سید رامین هاشمی، چاپ دوم.
باقری، مسلم، جاجرمی زاده، محسن، به نافی، منصوره (1396)، بررسی نقش میانجی گری نشاط سازمانی در رابطۀ معنویت سازمانی و تعهد سازمانی: مورد مطالعه دانشگاه شیراز، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، سال 7، شماره 1، صص 18-3
پایتختی اسکویی، سیدعلی؛ طبقچی اکبری، لاله. (1395)، نقش زنان در بهبود فضای کسب و کار مطالعه موردی: ایران و کشورهای منتخب درحال توسعه، فصلنامه سیاستهای راهبردی و کلان، سال چهارم، شماره پانزدهم، صفحه 107-83.
پروین، احسان، محمدی، شراره، شیربگی، ناصر، لطفی نژاد، طاهره (1394)، بررسی رابطه بین معنویت سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه، فصلنامه پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی، سال 1، شماره 2، صص 215-193
ترابی، یوسف (1394)، کارکردهای همدلی و هم زبانی مسئولان وکارکنان در ارتقای معنویت و اثر بخشی سازمانی، بصیرت و تربیت اسلامی، سال 12، شماره 34، صص 19-1
جوکار، بهرام؛ کمالی، فاطمه. (1395). رابطه معنویت و نظمم جویی شناختی هیجان، روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 2(2)، صص 385-377.
حسین زاده، امید علی، یزدانی، سهراب (1392)، شناسایی و اولویت بندی مؤلفههای معنویت سازمانی در بین کارکنان و اعضای هیأت علمی منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1392، زن و مطالعات خانواده، سال 5، شماره 20، صص 87-73
حسینی، سید مهدی و فهیمی فر، فاطمه (1389). نقش توسعه نظام مالی و بهبود فضای کسب و کار بر رشد اقتصادی، مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس توسعه نظام تأمین مالی در ایران، ص 687-670.
حیدری، داود؛ هاشمی، سید محمود و عامری شهرابی، محسن. (1400)، ارائه مدل ارتقای منزلت و جایگاه جانبازان و معلولین در کشور، فصلنامه مطالعات رفتاری در مدیریت، سال 12 شماره 25. بهار
خنیفر، حسین (1386). کارآفرینی در نظام ارزشی، قم: ایران نگین، چ سوم.
دهخدا، علی اکبر (1337)«لغت نامه». تهران، سازمان لغت نامه.
دهقانپور، ع. (1381). کارآفرینی و کارآفرینان: تعاریف و ویژگیها، فصلنامهی صنایع، شمارهی 33، صص 24-12.
رضاییان، علی (1394)، مبانی سازمان و مدیریت، تهران: نشر سمت.
سرفرازی، مهرزاد و هاشمی، سید محمود (1400)، بررسی تأثیر معنویت سازمانی بر هویت سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی نشاط سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی استان فارس، فصلنامه مطالعات رفتاری در مدیریت، شماره 5. تابستان
سیدحسینی، سیدامین (1394)، شناسایی و اولویتبندی شاخصهای مسئولیت اجتماعی شرکتها از دیدگاه اسلام، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
علی پور، شهرام؛ هاشمی، سید محمود و عامری شهرابی، محسن. (1398)، ارائه مدلی فرهنگی جهت توسعه کسب و کارهای خانگی در شهر تهران مبتنی بر رویکرد محله محوری به روش کیفی، فصلنامه علمی پژوهشی جغرافیایی سرزمین، سال 16 شماره 61. بهار
علی پور، شهرام؛ هاشمی، سید محمود و عامری شهرابی، محسن. (1398)، ارائه مدل توسعه کسب و کارهای خانگی در شهر تهران مبتنی بر رویکرد محله محوری، فصلنامه مدیریت کسب و کار، شماره 44. زمستان
علی پور، شهرام و هاشمی، سید محمود (1399)، نقش مدیریت محلهای در بهبود عملکرد و افزایش بهره وری کسب و کارهای خانگی در کلان شهر تهران، مجله مدیریت بهره وری، سال 16 شماره 61. زمستان
علیجانی گنجی، محمدرضا و سمیع پورگیری، ابراهیم (1398)، سازمانها و مسئولیت اجتماعی، تهران: نشر فرانما.
علیزاده ثانی، محسن؛ شاهی، محبوبه. (1394)، بررسی نقش کارآفرینی در بهبود فضای کسب و کار، همایش ملی کارآفرینی و توسعه پایدار، مازندران، مرکز کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه مازندران.
ملکیان، مصطفی (1389). «حدیث آرزومندی: جستارهایی در عقلانیت و معنویت»، چاپ اول، تهران، نگاه معاصر.
مهدوی، سمیه سادات؛ عقیلی، سیدوحید؛ هاشم زهی، نوروزو فرهنگی، علی اکبر. (1397)، نقش مهارتهای ارتباطی مدیران در توسعه کسب و کار با تأکید بر مشتری مداری، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال دهم، شماره 2، صفحه 152-127.
نصر، سید حسین (1312). «جلوههای معنویت در جهان اسلام: طریقههای عرفانی»(1391) ترجمه: فاطمه، شاه حسینی (1344). قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
نوروزی، محمدرضا؛ دانایی فرد، حسن؛ فانی، علی اصغر و حسن زاده، علیرضا (1393)، پردازش نظری مسئولیت اجتماعی بر مبنای نظریه داده بنیاد، بهبود مدیریت، 8(26)، صص 5-34.
وانیر، یرون و ساموئل هانتینگتون. (1379)، درک توسعه سیاسی، ترجمه: پژوهشکدهی مطالعات راهبردی، تهران: پژوهشکدهی مطالعات راهبردی.
ویشلقی، مهدیه (1395)، تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر اعتماد عمومی و رضایت ارباب رجوع (مورد مطالعه: شهرداری تهران)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی ره، دانشکده مدیریت حسابداری.
هاشمی، سید محمود (1400)، نقش استراتژیهای مسئولیت اجتماعی در ارتقا عملکرد فرهنگی-اجتماعی شهرداری مبتنی بر نظریه نظام انقلابی، دو فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، شماره 133. بهار
هاشمی، سید محمود و آقایی پور فطرتی، حسین. (1398)، ارائه مدل ارتقای مسئولیت پذیری اجتماعی مدیران در مؤسسات خدماتی و بازرگانی استان گیلان، فصلنامه مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار، دوره 12 شماره 33. تابستان
هاشمی، سید محمود و آقایی پور فطرتی، حسین. (1399)، عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد مدیران مؤسسات خدماتی و بازرگانی استان گیلان، فصلنامه مدیریت بهره وری، سال 14 شماره 53. تابستان
هاشمی، سید محمود و حیدری، داود. (1400)، بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای منزلت و جایگاه جانبازان و معلولین در کشور، فصلنامه مطالعات رفتاری در مدیریت، دوره 6، شماره 11، تیر 1394، صفحه 89-104
هاشمی، سید محمود و خاقان، کارن. (1398)، رابطه رهبری تحول آفرین و توسعه کسب و کار در صنعت آبزیان ایران، فصلنامه آموزش در علوم دریایی، شماره پیاپی 17. بهار
یزدانی، احسان؛ هاشمی، سید محمود و نعامی، عبدالله. (1399)، ارائه مدل کمی توسعه کسب و کارهای نوین مبتنی بر رویکرد محله محور در کلان شهر تهران، فصلنامه مدیریت کسب و کار، شماره 46. تابستان
یزدانی، احسان؛ هاشمی، سید محمود و نعامی، عبدالله. (1399)، ارائه الگوی کیفی توسعه کسب و کارهای نوین با رویکرد محله محور در کلان شهر تهران، فصلنامه جغرافیا (برنامه ریزی منطقهای)، نسخه 55. تابستان
Agustín J. Sánchez (2018) The intention to quit entrepreneurship in tourism SMEs: The effect of work addiction International Journal of Hospitality Management 28(3) pp147-167
Agyapong, D. (2010). Micro, small and medium enterprises’ activities, income level and poverty reduction in Ghana–A synthesis of related literature. International Journal of Business and Management, 5(12), 196.
Bayon, M.C., Vaillant, Y, & Lafuente, E, (2016), Initiating nascent entrepreneurial activities: The relative role of perceived and actual entrepreneurial ability, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, Vol. 21 No. 1, 27-49.
Campin, S., Barraket, J., & Luke, B. (2013). Micro-business community responsibility in Australia: Approaches, motivations and barriers. Journal of Business Ethics, 115(3), 489-513.
Chapman, B. (2009). The Access Implication of Income Contingent Charges for Higher Education. Economic of Review, 24 (5), pp. 63-66.
Debski, M. (2017). Quality in The Marketing Communication of Micro Family Businesses Offering Accommodation Services. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. 148-159.
Dyt, R., & Halabi, A. K. (2007). Empirical evidence examining the accounting information systems and accounting reports of small and micro business in Australia. Small Enterprise Research, 15(2), 1-9.
Edwards, P., Edwards, S & Economy, P. (2006). "Home-Based Business for Dummies". Wiley Publishing.
Fisher, J.W. (2010). Spiritual Health: Its Nature and Place in the School Curriculum, THESIS.
Harkema, S.J.M & Schout, H. (2008). Incorporation Student – centered Learning in Innovation and Entrepreneurship Education, European Journal of education, 43 (4), pp.513-525.
Hughes, M., & Morgan, R. E; (2017). Deconstructing the relationship between entrepreneurial orientation and business performance at the embryonic stage of firm growth; Industrial Marketing Management. 36(5):90-123
Kaur, H & Bains, A, (2013), Understanding The Concept Of Entrepreneur Competency, Journal of Business Management & Social Sciences Research, Vol.2, No.11, 31- 33.
Kirkley, W.W., (2016), Entrepreneurial behaviour: the role of values, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, Vol. 22 No. 3, pp. 290-328.
Palacio Vargas, Carlos Julián, Cuestiones Teológicas. December 2015, 42(98):459-481
Parry, S. (2012). Going green: the evolution of micro‐business environmental practices. Business Ethics: A European Review, 21(2), 220-237.
Shaukat, A., Qiu, Y., & Trojanowski, G. (2016). Board attributes, corporate social responsibility strategy, and corporate environmental and social performance. Journal of Business Ethics, 135(3), 569-585.
Shaukat, A., Qiu, Y., & Trojanowski, G. (2016). Board attributes, corporate social responsibility strategy, and corporate environmental and social performance. Journal of Business Ethics, 135(3), 569-585.
Strand S. (2018). Patents as a source of sustainable competitive Advantage Helsinki University of Technology, Seminar in Business strategy and International Business.
Wales, W. J. (2016). Entrepreneurial orientation: A review and synthesis of promising research directions, International Small Business Journal, 34(1), 3-15
_||_احمدی، محمدرضا؛ آقاعلی، فاطمه و زندی پور، طیبه (1390). «مطالعه تأثیر مشاوره گروهی شناختی رفتاری با تأکید بر اندیشههای معنوی در افزایش معنویت و سلامت روان بیماران MS استان قم». روانشناسی و دین، شماره اول، سال چهارم، صص 37-54
امیدواری، سپیده (1387). «سلامت معنوی؛ مفاهیم و چالشها». فصلنامه تخصصی پژوهشهای میان رشتهای قرآنی، شماره اول، سال اول، صص 6-17
آکر، دیوید. (1397)، مدیریت استراتژیک بازار، ترجمه دکتر احمد روستا و سید رامین هاشمی، چاپ دوم.
باقری، مسلم، جاجرمی زاده، محسن، به نافی، منصوره (1396)، بررسی نقش میانجی گری نشاط سازمانی در رابطۀ معنویت سازمانی و تعهد سازمانی: مورد مطالعه دانشگاه شیراز، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، سال 7، شماره 1، صص 18-3
پایتختی اسکویی، سیدعلی؛ طبقچی اکبری، لاله. (1395)، نقش زنان در بهبود فضای کسب و کار مطالعه موردی: ایران و کشورهای منتخب درحال توسعه، فصلنامه سیاستهای راهبردی و کلان، سال چهارم، شماره پانزدهم، صفحه 107-83.
پروین، احسان، محمدی، شراره، شیربگی، ناصر، لطفی نژاد، طاهره (1394)، بررسی رابطه بین معنویت سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه، فصلنامه پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی، سال 1، شماره 2، صص 215-193
ترابی، یوسف (1394)، کارکردهای همدلی و هم زبانی مسئولان وکارکنان در ارتقای معنویت و اثر بخشی سازمانی، بصیرت و تربیت اسلامی، سال 12، شماره 34، صص 19-1
جوکار، بهرام؛ کمالی، فاطمه. (1395). رابطه معنویت و نظمم جویی شناختی هیجان، روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 2(2)، صص 385-377.
حسین زاده، امید علی، یزدانی، سهراب (1392)، شناسایی و اولویت بندی مؤلفههای معنویت سازمانی در بین کارکنان و اعضای هیأت علمی منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1392، زن و مطالعات خانواده، سال 5، شماره 20، صص 87-73
حسینی، سید مهدی و فهیمی فر، فاطمه (1389). نقش توسعه نظام مالی و بهبود فضای کسب و کار بر رشد اقتصادی، مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس توسعه نظام تأمین مالی در ایران، ص 687-670.
حیدری، داود؛ هاشمی، سید محمود و عامری شهرابی، محسن. (1400)، ارائه مدل ارتقای منزلت و جایگاه جانبازان و معلولین در کشور، فصلنامه مطالعات رفتاری در مدیریت، سال 12 شماره 25. بهار
خنیفر، حسین (1386). کارآفرینی در نظام ارزشی، قم: ایران نگین، چ سوم.
دهخدا، علی اکبر (1337)«لغت نامه». تهران، سازمان لغت نامه.
دهقانپور، ع. (1381). کارآفرینی و کارآفرینان: تعاریف و ویژگیها، فصلنامهی صنایع، شمارهی 33، صص 24-12.
رضاییان، علی (1394)، مبانی سازمان و مدیریت، تهران: نشر سمت.
سرفرازی، مهرزاد و هاشمی، سید محمود (1400)، بررسی تأثیر معنویت سازمانی بر هویت سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی نشاط سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی استان فارس، فصلنامه مطالعات رفتاری در مدیریت، شماره 5. تابستان
سیدحسینی، سیدامین (1394)، شناسایی و اولویتبندی شاخصهای مسئولیت اجتماعی شرکتها از دیدگاه اسلام، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
علی پور، شهرام؛ هاشمی، سید محمود و عامری شهرابی، محسن. (1398)، ارائه مدلی فرهنگی جهت توسعه کسب و کارهای خانگی در شهر تهران مبتنی بر رویکرد محله محوری به روش کیفی، فصلنامه علمی پژوهشی جغرافیایی سرزمین، سال 16 شماره 61. بهار
علی پور، شهرام؛ هاشمی، سید محمود و عامری شهرابی، محسن. (1398)، ارائه مدل توسعه کسب و کارهای خانگی در شهر تهران مبتنی بر رویکرد محله محوری، فصلنامه مدیریت کسب و کار، شماره 44. زمستان
علی پور، شهرام و هاشمی، سید محمود (1399)، نقش مدیریت محلهای در بهبود عملکرد و افزایش بهره وری کسب و کارهای خانگی در کلان شهر تهران، مجله مدیریت بهره وری، سال 16 شماره 61. زمستان
علیجانی گنجی، محمدرضا و سمیع پورگیری، ابراهیم (1398)، سازمانها و مسئولیت اجتماعی، تهران: نشر فرانما.
علیزاده ثانی، محسن؛ شاهی، محبوبه. (1394)، بررسی نقش کارآفرینی در بهبود فضای کسب و کار، همایش ملی کارآفرینی و توسعه پایدار، مازندران، مرکز کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه مازندران.
ملکیان، مصطفی (1389). «حدیث آرزومندی: جستارهایی در عقلانیت و معنویت»، چاپ اول، تهران، نگاه معاصر.
مهدوی، سمیه سادات؛ عقیلی، سیدوحید؛ هاشم زهی، نوروزو فرهنگی، علی اکبر. (1397)، نقش مهارتهای ارتباطی مدیران در توسعه کسب و کار با تأکید بر مشتری مداری، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال دهم، شماره 2، صفحه 152-127.
نصر، سید حسین (1312). «جلوههای معنویت در جهان اسلام: طریقههای عرفانی»(1391) ترجمه: فاطمه، شاه حسینی (1344). قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
نوروزی، محمدرضا؛ دانایی فرد، حسن؛ فانی، علی اصغر و حسن زاده، علیرضا (1393)، پردازش نظری مسئولیت اجتماعی بر مبنای نظریه داده بنیاد، بهبود مدیریت، 8(26)، صص 5-34.
وانیر، یرون و ساموئل هانتینگتون. (1379)، درک توسعه سیاسی، ترجمه: پژوهشکدهی مطالعات راهبردی، تهران: پژوهشکدهی مطالعات راهبردی.
ویشلقی، مهدیه (1395)، تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر اعتماد عمومی و رضایت ارباب رجوع (مورد مطالعه: شهرداری تهران)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی ره، دانشکده مدیریت حسابداری.
هاشمی، سید محمود (1400)، نقش استراتژیهای مسئولیت اجتماعی در ارتقا عملکرد فرهنگی-اجتماعی شهرداری مبتنی بر نظریه نظام انقلابی، دو فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، شماره 133. بهار
هاشمی، سید محمود و آقایی پور فطرتی، حسین. (1398)، ارائه مدل ارتقای مسئولیت پذیری اجتماعی مدیران در مؤسسات خدماتی و بازرگانی استان گیلان، فصلنامه مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار، دوره 12 شماره 33. تابستان
هاشمی، سید محمود و آقایی پور فطرتی، حسین. (1399)، عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد مدیران مؤسسات خدماتی و بازرگانی استان گیلان، فصلنامه مدیریت بهره وری، سال 14 شماره 53. تابستان
هاشمی، سید محمود و حیدری، داود. (1400)، بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای منزلت و جایگاه جانبازان و معلولین در کشور، فصلنامه مطالعات رفتاری در مدیریت، دوره 6، شماره 11، تیر 1394، صفحه 89-104
هاشمی، سید محمود و خاقان، کارن. (1398)، رابطه رهبری تحول آفرین و توسعه کسب و کار در صنعت آبزیان ایران، فصلنامه آموزش در علوم دریایی، شماره پیاپی 17. بهار
یزدانی، احسان؛ هاشمی، سید محمود و نعامی، عبدالله. (1399)، ارائه مدل کمی توسعه کسب و کارهای نوین مبتنی بر رویکرد محله محور در کلان شهر تهران، فصلنامه مدیریت کسب و کار، شماره 46. تابستان
یزدانی، احسان؛ هاشمی، سید محمود و نعامی، عبدالله. (1399)، ارائه الگوی کیفی توسعه کسب و کارهای نوین با رویکرد محله محور در کلان شهر تهران، فصلنامه جغرافیا (برنامه ریزی منطقهای)، نسخه 55. تابستان
Agustín J. Sánchez (2018) The intention to quit entrepreneurship in tourism SMEs: The effect of work addiction International Journal of Hospitality Management 28(3) pp147-167
Agyapong, D. (2010). Micro, small and medium enterprises’ activities, income level and poverty reduction in Ghana–A synthesis of related literature. International Journal of Business and Management, 5(12), 196.
Bayon, M.C., Vaillant, Y, & Lafuente, E, (2016), Initiating nascent entrepreneurial activities: The relative role of perceived and actual entrepreneurial ability, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, Vol. 21 No. 1, 27-49.
Campin, S., Barraket, J., & Luke, B. (2013). Micro-business community responsibility in Australia: Approaches, motivations and barriers. Journal of Business Ethics, 115(3), 489-513.
Chapman, B. (2009). The Access Implication of Income Contingent Charges for Higher Education. Economic of Review, 24 (5), pp. 63-66.
Debski, M. (2017). Quality in The Marketing Communication of Micro Family Businesses Offering Accommodation Services. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. 148-159.
Dyt, R., & Halabi, A. K. (2007). Empirical evidence examining the accounting information systems and accounting reports of small and micro business in Australia. Small Enterprise Research, 15(2), 1-9.
Edwards, P., Edwards, S & Economy, P. (2006). "Home-Based Business for Dummies". Wiley Publishing.
Fisher, J.W. (2010). Spiritual Health: Its Nature and Place in the School Curriculum, THESIS.
Harkema, S.J.M & Schout, H. (2008). Incorporation Student – centered Learning in Innovation and Entrepreneurship Education, European Journal of education, 43 (4), pp.513-525.
Hughes, M., & Morgan, R. E; (2017). Deconstructing the relationship between entrepreneurial orientation and business performance at the embryonic stage of firm growth; Industrial Marketing Management. 36(5):90-123
Kaur, H & Bains, A, (2013), Understanding The Concept Of Entrepreneur Competency, Journal of Business Management & Social Sciences Research, Vol.2, No.11, 31- 33.
Kirkley, W.W., (2016), Entrepreneurial behaviour: the role of values, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, Vol. 22 No. 3, pp. 290-328.
Palacio Vargas, Carlos Julián, Cuestiones Teológicas. December 2015, 42(98):459-481
Parry, S. (2012). Going green: the evolution of micro‐business environmental practices. Business Ethics: A European Review, 21(2), 220-237.
Shaukat, A., Qiu, Y., & Trojanowski, G. (2016). Board attributes, corporate social responsibility strategy, and corporate environmental and social performance. Journal of Business Ethics, 135(3), 569-585.
Shaukat, A., Qiu, Y., & Trojanowski, G. (2016). Board attributes, corporate social responsibility strategy, and corporate environmental and social performance. Journal of Business Ethics, 135(3), 569-585.
Strand S. (2018). Patents as a source of sustainable competitive Advantage Helsinki University of Technology, Seminar in Business strategy and International Business.
Wales, W. J. (2016). Entrepreneurial orientation: A review and synthesis of promising research directions, International Small Business Journal, 34(1), 3-15