توسعه و تبیین ابعاد پیامهای ترغیبی بازاریابی رسانههای اجتماعی بر قصد خرید مشتریان
محورهای موضوعی : مدیریت کسب و کارفاطمه خواجه فینی 1 , محمدرضا حمیدیزاده 2 , عبداله نعامی 3 , فتانه علیزاده مشکانی 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاداسلامی ،واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
2 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاداسلامی ،واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
4 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: بازاریابی رسانههای اجتماعی, پیامهای ترغیبی, قصدخرید, رفتارمصرف کننده,
چکیده مقاله :
نظر به اینکه شناخت گرایش نظاممند و نامنظم و پراکندۀ مشتریان به خرید و مصرف در دنیا از شروط مهم و اساسی برای رونق دادن به فضای کسبوکارها و رسیدن به رشد و توسعه اقتصادی بنگاهها است؛ هدف این تحقیق، توسعه و تبیین ابعاد پیامهای ترغیب کننده در بستر بازاریابی رسانههای اجتماعی بر قصد خرید مشتریان میباشد. این تحقیق از بعد هدف، کاربردی، از منظر روش تحقیق آمیخته ای از روشهای کیفی و کمی است.در قسمت کیفی پژوهش از نظر خبرگان بازار کالاهای پرمصرف جهت طراحی چهارچوب اولیه پژوهش استفاده شده و سپس در بخش کمی دربخش کمّی بصورت میدانی و بر اساس پرسشنامه حاصل از بخش کیفی از مشتریان و مصرف کنندگان نظرسنجی به عمل آمد. جامعه آماری این تحقیق، کلیه مشتریان فروشگاههای مواد غذایی تهران بوده و نمونه آماری آن، 302 نفر از مشتریانی بوده است که در زمان گردآوری دادهها، قصد خرید ناگهانی مواد غذایی از فروشگاه کردهاند. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامه است و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار Smart PLS استفاده شده است.
Considering that knowing the systematic and irregular tendency of customers to consume in the world is one of the important and fundamental conditions for boosting the business environment and achieving the development of companies; The purpose of this research is to develop and explain the dimensions of persuasive messages in the context of social media marketing on the customers purchase intention. This research is applied in terms of purpose, from the point of view of the research method, it is a mixture of qualitative and quantitative methods. In the qualitative part of the research, according to the experts of the consumer goods market, it was used to design the initial framework of the research, and then in the quantitative part, in the quantitative part, in the field and based on the questionnaire obtained from the qualitative part of the customers and consumers of the survey was carried out. The statistical population of this research is all the customers of food stores in Tehran, and its sample is 302 customers who, at the time of data collection, intended to suddenly buy food from the store. The data collection tool is a questionnaire and Smart PLS software was used for data analysis.
_|1) بابایی میبدی، حمید; کنجکاومنفرد امیررضا و کریمی میبدی، احسان (1397). تأثیر استفاده از تأییدکنندگان سلبریتی در پیام های تجاری تلویزیونی بر نگرش و قصد خرید مخاطب، رسانه¬های دیداری و شنیداری، جلد اول. 13، شماره 30.
2) خیری، بهرام و فرهنگ جهرمی، سارا (1394). تأثیر محبوبیت محتوا بر رفتار طرفداران در بازاریابی شبکه های اجتماعی، تهران: چهارمین کنفرانس بین المللی اقتصاد، حسابداری و مدیریت.
3) خانی فر، حسین; سلطانی نژاد، سیما; رشید، علی اصغر (1390). تأثیر بازاریابی خیریه بر قصد خرید مصرف کننده (مطالعه موردی: مصرف کنندگان مجرد ماکارونی)، مجله فرهنگ سازمانی (دانشگاه تهران)، ایران، تهران، ش. 19، شماره 1: 1-24.
4) شهری مجارشین، علی اکبر; روستا، علیرضا. نعمی، عبدالله (1390). طراحی و تبیین مدل خرید نهایی کالای ایرانی با رویکرد ریسک مالی و سرمایه گذاری اهمیت-عملکرد، فصلنامه دانش سرمایه گذاری. ایران. تهران. جلد 10، شماره 39: 585-608.
5) Ahmed Rageh Ismail, (2017). The influence of perceived social media marketing activities on brand loyalty: The mediation effect of brand and value consciousness, Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol. 29:129-144.
6) Alalwan, A.A., Rana, N.P., Dwivedi, Y.K., Algharabat, R. (2017). Social media in mar- keting: a review and analysis of the existing literature. Telemat. Inform. 34 (7):1177–1190.
7) Daphne L.M. Van Der Bend, Tammie Jakstas, Ellen van Kleef, Vanessa A. Shrewsbury, Tamara Bucher (2022). Making sense of adolescent-targeted social media food marketing: A qualitative study of expert views on key definitions, priorities and challenges, Appetite, Vol. 168.
8) Duong Hanh Tien, Adriana A. Amaya Rivas, Ying-Kai Liao (2020).Examining the influence of customer-to-customer electronic word-of-mouth on purchase intention in social networking sites, Asia Pacific Management Review,Vol. 24, No. 3: 238-249.
9) Halldorsson, A. Julianan, H. Herbert, K. (2016). Complementary theories to supply chain management revisited – from borrowing theories to theorizing, Supply Chain Management: An International Journal, Vol. 20, No. 6: 574-586.
10) Hisashi Masuda, Spring H. Han, Jungwoo Lee (2022). Impacts of influencer attributes on purchase intentions in social media influencer marketing: Mediating roles of characterizations, Technological Forecasting and Social Change, Vol. 174, 121246.
11) Kahneman, Daniel; Sibony, Olivier and Sunstein, Cass R. (2021). Noise: A flaw in human judegment, Little, Brown Spark, Hachette Book Group.
12) Karina Sokolova, Hajer Kefi (2020).Instagram and YouTube bloggers promote it, why should I buy? How credibility and parasocial interaction influence purchase intentions, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 53,101742,
13) Katler, P. & K. L. Keller (2006). Marketing Management, 12th Edition, Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
14) Kim, Angella J. (2012). Do social media marketing activities enhance customer equity? An empirical study of luxury fashion brand. Journal of Business Research, 65(10): 1480–1486.
15) M.S. Balaji, Yangyang Jiang, Subhash Jha (2021). Nano influencer marketing: How message features affect credibility and behavioral intentions, Journal of Business Research, Vol. 136: 293-304
16) Park, J. A., Sung, J. M., Son, J. M., Na, K., & Kim, S. K. (2019). Athletes’ brand equity, spectator satisfaction, and behavioral intentions. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol.31, No. 2: 541-558.
17) Saleh Bazi, Raffaele Filieri, Matthew Gorton, Customers (2020). Motivation to engage with luxury brands on social media, Journal of Business Research, Vol. 112: 223-235.
18) Sejin Ha, Ran Huang, Jee-Sun Park (2019). Persuasive brand messages in social media: A mental imagery processing perspective, Journal of Retailing and Consumer Services, Volume 48: 41-49.
19) Shareef, M.A., Mukerji, B., Alryalat, M.A.A., Wright, A., Dwivedi, and Y.K. (2018). Advertisements on Facebook: identifying the persuasive elements in the development of positive attitudes in consumers. J. Retail. Consum. Serv. 43: 258–268.
20) Stefko, R., fedorko, R. &; basic, R. (2015). The role of e-marketing tools in constructing the image of a higher education institution, social and behavioral sciences, 175: 431– 438.
21) Ting, Chang. (2015). The effect of internal marketing on organizational commitment: Job involvement & job satisfaction as mediators. Educational Administration Quarterly, 47(2): 253-282.
22) Yash Chawla, Grzegorz Chodak (2021). Social media marketing for businesses: Organic promotions of web-links on Facebook, Journal of Business Research, Vol. 135: 49-65
|_