بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی و قابلیتهای پویا بر عملکرد سازمانی با توجه به نقش پذیرش تجارت الکترونیک
محورهای موضوعی : بازاریابی
1 - گروه حسابداری و مالی، موسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان، تهران، ایران
2 - گروه حسابداری و مالی، موسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان، تهران، ایران
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, قابلیتهای پویا, پذیرش بازاریابی الکترونیک و عملکرد سازمانی,
چکیده مقاله :
این تحقیق به بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی و قابلیتهای پویا بر عملکرد شرکتهای فناور شهر تهران با توجه به نقش واسطهای پذیرش بازاریابی الکترونیک پرداخته شد. این تحقیق بهلحاظ هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل 186 شرکت فناور مستقر در پارک علم و فناوری تهران بود که بهروش نمونه-گیری غیراحتمالی دردسترس و جدول مورگان، تعداد 123 شرکت فناور بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. بهمنظور عملیاتی نمودن متغیرها و جمعآوری دادههای تحقیق از پرسشنامه استاندارد لی و انجی (2020) استفاده گردید. بهمنظور بررسی روایی از روش صوری و بررسی پایایی پرسشنامه روش آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت که نتایج نشان داد پرسشنامه تحقیق به لحاظ روایی و پایایی در سطح قابل قبولی قرار دارد. از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار smartPLS2، جهت آزمون فرضیه های تحقیق استفاده شد. یافتهها نشان دادند که فرهنگ سازمانی و قابلیتهای پویا بهطور مثبت و معنادار بر پذیرش بازاریابی الکترونیک و عملکرد سازمانی اثرگذار هستند. همچنین تاثیر پذیرش بازاریابی الکترونیک بر عملکرد سازمانی بهطور مثبت و معنادار مشاهده شد. در انتها نیز با توجه به نتایج آزمون فرضیهها، پیشنهادها و راهکارهایی کاربردی مطرح شد.
The aim of this study was to investigate the effect of organizational culture and dynamic capabilities on the performance of technology companies in Tehran with regard to the mediating role of e-marketing acceptance. This research is a descriptive survey in terms of applied purpose and in terms of data collection method and testing of research hypotheses. The statistical population of the study included 186 technology companies located in Tehran Science and Technology Park that 123 technology companies were selected as a statistical sample by non-probability sampling method available and Morgan table. In order to operationalize the variables and collect research data, the standard Lee and Ng (2020) questionnaire was used. In order to evaluate the validity of the face-to-face method and the reliability of the questionnaire, the Cronbach's alpha coefficient test method was used. Structural equation modeling and smartPLS2 software were used to test the research hypotheses. Findings showed that organizational culture and dynamic capabilities have a positive and significant effect on e-marketing acceptance and organizational performance. Also, the effect of e-marketing acceptance on organizational performance was observed positively and significantly. In the end, according to the test results, hypotheses, suggestions and practical solutions were proposed.
_||_