طراحی مدل بازاریابی صادراتی با توجه به رفتار مصرفکنندگان محصولات غذایی (مورد مطالعه: آجیل و خشکبار)
محورهای موضوعی : بازاریابیمسیح مقری 1 , گلنار شجاعی باغینی 2
1 - گروه مدییت بازرگانی،واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
کلید واژه: محصولات غذایی, کلمات کلیدی: بازاریابی صادراتی, رفتار مصرف کنندگان,
چکیده مقاله :
چکیدههدف تحقیق حاضر طراحی مدل بازاریابی صادراتی با توجه به رفتار مصرفکنندگان محصولات غذایی (موردمطالعه: آجیل و خشکبار) می باشد. جامعه تحقیق مدیران و کارشناسان شرکت های بازرگانی است . پژوهش از نوع کاربردی می باشد و به صورت کیفی- کمی مورد ارزیابی قرار گرفته است. مولفه ها از طریق ادبیات پژوهش شناسایی شده اند و برای غربالگری مولفه ها از تکنیک Delphi بهره برده ایم. تکنیک دلفی در 3 راند توسط کارشناسان که در حوزه صادرات فعالیت دارند، انجام شده است. در گام دوم برای سطح بندی مولفه ها و شناسایی مولفه های تاثیر گذار از تکنیک ISM(ساختاری- تفسیری) بهره برده ایم. نتایج تحقیق حاکی از آن دارد که در گام نخست با توجه به تکنیک دلفی در مدل بازاریابی صادراتی 13 مولفه توسط کارشناسان تایید شده اند. در گام دوم در تکنیک ساختاری – تفسیری، مولفه ها در 4 سطح قرار گرفته اند. با توجه به تحلیل وابستگی-نفوذ ، مولفه های خلاقیت و نوآوری و توجه به کیفیت تولید به عنوان تاثیر گذارترین مولفه و کلیدی ترین مولفه در مدل بازاریابی صادراتی شناسایی شده اند.
Abstract The purpose of this study is to design an export marketing model according to the behavior of food consumers (case study: nuts and dried fruits). The research community is the managers and experts of commercial companies. The research is of applied type and has been evaluated qualitatively-quantitatively. The components have been identified through the research literature and we have used the Delphi technique to screen the components. The Delphi technique has been performed in 3 rounds by experts working in the field of export. In the second step, we used the ISM (structural-interpretive) technique to level the components and identify the effective components. The results of the research indicate that in the first step, according to the Delphi technique in the export marketing model, 13 components have been approved by experts. In the second step in the structural-interpretive technique, the components are placed on 4 levels. According to the dependence-influence analysis, the components of creativity and innovation and attention to the quality of production have been identified as the most influential component and the key component in the export marketing model.
_||_