بررسی نقش بازاریابی رسانههای اجتماعی بر خلق ارزش و تاثیر آن بر رفتار مشتری در مراکز درمانی دولتی شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت کسب و کارآناهیتا رحمتی 1 , آرزو احمدی دانیالی 2
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: خلق ارزش, مراکز درمانی, بازاریابی رسانههای اجتماعی, رفتار مشتری,
چکیده مقاله :
چکیدهیکی از راهکارهای کاهش رفتارهای نامناسب در مراکز درمانی، ایجاد بستری برای بروز رفتارهای فرانقشی مشتری و ایجاد انگیزه در مشتری برای انجام رفتارهای شهروندی و مشارکتی است که میتواند نرخ بروز خشونت در مراکز درمانی را کاهش دهد. مطالعه حاضر یک تحقیق کاربردی و توصیفی پیمایشی محسوب میشود. به روش نمونهگیری خوشهای تعداد 5 مرکز درمانی انتخاب شدند و افراد نمونه نیز به صورت دردسترس از بین مراجعهکنندگان به این مراکز انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها پرسشنامهای استاندارد از مقالات بیس استخراج و متناسب با جامعه آماری تدوین گردید. روایی پرسشنامه به دو روش روایی صوری و محتوایی مورد سنجش و تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با آلفای کرونباخ سنجیده شد و مورد تایید قرار گرفت. پرسشنامه بین افراد نمونه توزیع و 384 پرسشنامه سالم جمعآوری گردید. دادههای گردآوری شده، با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Amos مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتههای مطالعه حاکی از این است که کلیه ویژگیهای رسانههای اجتماعی که شامل سرگرمی، سفارشی سازی، تعامل، تبلیغات دهان به دهان الکترونیک و به روز بودن میشد بر ابعاد خلق ارزش تاثیر معنادار داشتند. این ابعاد نیز بر دو بعد رفتار شهروندی و رفتار مشارکتی تاثیر معنادار و مثبتی دارد.
AbstractOne of the ways to reduce inappropriate behaviors in medical centers is to create a platform for the occurrence of extra-role customer behaviors and motivate the client to perform citizenship and participatory behaviors that can reduce the incidence of violence in medical centers . Five medical centers were selected by cluster sampling method and the sample were selected from among the patients referred to these centers. To collect the data, a standard questionnaire was extracted from the base articles and compiled in accordance with the statistical population. The validity of the questionnaire was assessed and confirmed by two methods of face and content validity. The reliability of the questionnaire was also measured with Cronbach's alpha and confirmed. Questionnaires were distributed among the sample and 384 healthy questionnaires were collected. The collected data were analyzed using structural equation modeling and Amos software. Findings of the study indicate that all the features of social media, including entertainment, customization, interaction, word-of-mouth electronic advertising and up-to-dateness, had a significant effect on the dimensions of value creation. These dimensions also have a significant and positive effect on the two dimensions of citizenship behavior and participatory behavior.
_||_