بررسی رابطه بین اثربخشی تبلیغات بانکی و نگرش مخاطب (مورد مطالعه : مشتریان بانک دی در شهر تهران)
محورهای موضوعی : مدیریت کسب و کارصدف خان بلوکی 1 , علی اصغر عیوضی حشمت 2 , رسول ثانوی فرد 3 , علیرضا آقایوسفی 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2 - گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران.
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
4 - گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران
کلید واژه: اثربخشی, تبلیغات, نگرش, بانک دی,
چکیده مقاله :
سازمانها ، برای ایجاد نگرشهای مثبت با بهره گیری از ابزار تبلیغات قادر هستند تغییرات موردنظر خود را با انگیزش مناسب مخاطبان به دست آورند. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین اثربخشی تبلیغات و نگرش مخاطب در صنعت بانکداری می باشد . جامعه آماری این تحقیق مشتریان بانک دی در شهر تهران است که به دلیل نامحدود بودن ، با استفاده از فرمول کوکران تعداد 402 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و پرسشنامه در بین آنها توزیع شد. پرسش نامه از روایی صوری توسط خبرگان و اساتید دانشگاهی و روایی سازه برخوردار می باشد . جهت محاسبه پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که تمامی مقادیر بالاتر از 0. 7 شد که نشان از پایایی بالای پرسش نامه میباشد. برای آزمون فرضیه های پژوهش از روش معادلات ساختاری و نرم افزار پی ال اس استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که نگرش و هر یک از ابعاد آن بر اثربخشی تبلیغات تاثیر معنی داری دارند و همچنین نشان داده شد که از بین ابعاد نگرش ، تاثیر سرگرمی و لذت بخشی نسبت به سایر متغیرها بر اثربخشی تبلیغات بیشتر است .
Organizations, in order to create positive attitudes by using advertising tools, are able to achieve the desired changes with the appropriate motivation of the audience. The purpose of this study is to investigate the relationship between the effectiveness of advertising and audience attitudes in the banking industry. The statistical population of this study is Bank Day customers in Tehran. Due to its unlimited nature, 402 people were selected using Cochran's formula using stratified random sampling method and a questionnaire was distributed among them. The questionnaire has face validity by experts and university professors and structural validity. To calculate the reliability, Cronbach's alpha coefficient was used, which all values were higher than 0.7, which indicates the high reliability of the questionnaire. Structural equation method and PLS software were used to test the research hypotheses. The results indicate that attitude and each of its dimensions have a significant effect on the effectiveness of advertising and also showed that among the dimensions of attitude, the effect of entertainment and pleasure is more than other variables on the effectiveness of advertising.
_||_