طراحی و تبیین مدل رفتار خرید آنلاین محصولات تند مصرف با درگیری پایین با در نظرگرفتن عوامل شخصیتی مشتریان
محورهای موضوعی : مدیریت کسب و کاریونس رضائی 1 , وحیدرضا میرابی 2 , حمیدرضا کردلویی 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت مالی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران و عضو گروه پژوهشی مخاطرات مالی نوین
کلید واژه: ویژگی شخصیتی, خرید آنی آنلاین, لذت جوئی, وبگردی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش شناسایی و بررسی تأثیر ویژگی های شخصیتی مشتریان بر خرید آنی آنلاین است. روش تحقیق، پیمایشی و از نوع کاربردی و توصیفی است. جامعه آماری پژوهش شهروندان بالای 18 سال شهر تهران بوده که بر اساس محاسبات، حجم نمونه 385 عدد بر آورده شد.نتایج آماری بخش توصیفی به توصیف متغیرهای جمعیت شناختی با استفاده از فراوانی و درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار پرداخته شد و بخش استنباطی، استخراج عامل ها با تحلیل اکتشافی انجام شد، اعتبار و پایایی پرسشنامه با تحلیل عاملی تاییدی بررسی شد، روابط بین متغیرها با آزمون همبستگی پیرسون و مدل پژوهش با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری آزمون شد. نتایج پژوهش در مرحله اول تحـلیل عامل اکتشـافی بر 60 سوال پرسشنامه خرید هیجانی آنلاین انجام شد که عوامل: ویژگی کالا، ویژگی قیمت و تخفیفات، ویژگی توزیع، ویژگی وب سایت به عنوان عوامل موثر بر خرید هیجانی آنلاین شناخته شدند. در مرحله دوم تاثیر این عوامل بر خرید هیجانی آنلاین بررسی شد. نتایج نشان می دهد برون گرایی و روان رنجوری تاثیر مثبت، وظیفه شناسی و سازگاری تاثیر منفی بر خرید هیجانی آنلاین می گذارند.
The purpose of this study is to identify and investigate the effect of customers' personality traits on online shopping. The research method is survey and is of applied and descriptive type. The statistical population of the study was citizens over 18 years of age in Tehran, which based on calculations, the sample size was 385.The statistical results of the descriptive section described the demographic variables using the frequency and percentage of frequency, mean and standard deviation and the inferential section, factor extraction was done by exploratory analysis, the validity and reliability of the questionnaire was evaluated by confirmatory factor analysis, relationships between variables Pearson correlation test and research model were tested using structural equation modeling technique. The results of the research in the first stage of exploratory factor analysis were performed on 60 questions of online emotional shopping questionnaire that the factors: product characteristics, price and discount characteristics, distribution characteristics, website characteristics were identified as factors affecting online emotional shopping. In the second stage, the effect of these factors on online emotional shopping was investigated. The results show that extraversion and neuroticism have a positive effect, conscientiousness and adaptation have a negative effect on emotional shopping online.
_||_