بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و جنسیت بر گرایش به کارآفرینی در حسابداران شاغل در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار
محورهای موضوعی : مدیریتمریم شمس 1 , زهره موسوی کاشی 2
1 - گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
کلید واژه: کلید واژگان: سرمایه اجتماعی, هنجارهای جنسیتی, گرایشهای کارآفرینانه,
چکیده مقاله :
در عصر حاضر برای توسعه، بیشتر از هر سرمایه دیگری به سرمایه اجتماعی نیازمندیم، زیرا بدون این سرمایه استفاده از سرمایههای دیگر به طور بهینه صورت نمیگیرد. پژوهش حاضر به منظور بازتاب اهمیت سرمایه اجتماعی بر گرایش به کارآفرینی حسابداران شاغل در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار انجام گردیده است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است.زمان انجام پژوهش سال 1398 است. جامعه آماری پژوهش، کلیه حسابداران شاغل در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار کرج مشتمل بر 500 نفر می باشدکه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 217نفر انتخاب گردید. دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامه ساختار یافته جمعآوری گردید برای جمع آوری اطلاعات مربوط به گرایش به کارافرینی از پرسشنامه های استاندارد استفاده شده است. و سپس با استفاده از نرم افزارSmart PLS و روش مدلسازی معادلات ساختاری به تحلیل و آزمون فرضیهها پرداخته شده است.یافتهها حاکی از آن است که بین جنسیت با گرایش به کارآفرینی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. بین سرمایه اجتماعی و ابعاد ساختاری، شناختی و ارتباطی آن با گرایش به کارآفرینی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
In the present age, we need social capital more than any other capital for development, because without this capital, the use of other capitals will not be optimal. The present study was conducted to reflect the importance of social capital on the entrepreneurial orientation of auditors working in companies listed on the stock exchange in karaj. The research method is descriptive survey. The time of research is 1398. The statistical population of the study is all accountants working in companies listed on the stock exchange, including 500 people, using the Cochran's formula, 217 people were selected. The data of this study were collected through a structured questionnaire. Standard questionnaires were used to collect information related to entrepreneurship. Then, using Smart PLS software and structural equation modeling method, the hypotheses are analyzed and tested. The findings indicate that there is a positive and significant relationship between gender norms and entrepreneurship. There is a positive and significant relationship between social capital and its structural, cognitive and relational dimensions with the tendency to entrepreneurship
_||_