بررسی مشکلات اقتصادی و جهان بینی بر ستیزه جویی و قصد خرید مصرف کننده (مورد مطالعه: محصولات شرکت پارس خزر)
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانیاسماعیل اکبری شبخوسلاتی 1 , الهام فریدچهر 2 , مجید احمدی 3
1 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرقدس، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرقدس، ایران
3 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرقدس، ایران
کلید واژه: مشکلات اقتصادی, جهان بینی, ستیزه جویی, قصد خرید مصرف کننده, شرکت پارس خزر,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی تاثیر مشکلات اقتصادی و جهانبینی بر ستیزه جویی و قصد خرید مصرف کننده در شرکت پارس خزر در شهر تهران می باشد. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش تمامی مشتریان شرکت پارس خزر می باشند که بر اساس فرمول کوکران برای جامعه آماری نامعین تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و 384 پرسشنامه به روش تصادفی ساده توزیع گردیده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته که به میزان 803/0 بوده است. روایی ابزار تحقیق نیز با انجام تکنیک تحلیل عاملی تأئیدی بررسی شده است. سپس داده ها با روش مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار Smart-PLS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از بررسی فرضیه های پژوهش حاکی از آن است که مشکلات اقتصادی و جهان بینی بر ستیزه جویی، ستیزه جویی بر ارزیابی کیفیت و قصد خرید مصرف کننده، و ارزیابی کیفیت بر قصد خرید مصرف کننده تاثیرگذار است.
The purpose of this study was to investigate the effect of economic hardship and cosmopolitanism on animosity and consumer purchase intention at Pars Khazar Company in Tehran. The purpose of this study is applied and based on data collection method, descriptive correlational type. The statistical population of the research is all the customers of Pars Khazar Company, based on Cochran's formula, 384 people were selected as a sample and 384 questionnaires were distributed by simple random method. Th e reliability of the questionnaire was measured using Cronbach's alpha coefficient, which was 0.803. The validity of the research instrument was also evaluated by confirmatory factor analysis technique. Then the data were analyzed by structural equation modeling using Smart-PLS software. The results of the research hypotheses show that economic hardship and cosmopolitanism on animosity, animosity o n quality judgements an d consumer purchase intention, and quality judgements affects the consumer purchase intention.
_||_