بررسی شناخت حسی از دیدگاه ارسطو و سهروردی
محورهای موضوعی : فلسفه اسلامیمجید احسانفر 1 , حسین فلسفی 2 *
1 - دانشجوی دکتری، گروه فلسفه دین و مسائل جدید کلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - استادیار، گروه فلسفه و حکمت اسلامی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی شناخت حسی از دیدگاه ارسطو و سهروردی است. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و نخست، دیدگاه ارسطو، درباره چگونگی شناخت حسی کاویده شد؛ سپس با بیان دو نقد کارساز سهروردی بر فلسفه مشاء، یکی در زمینه روششناختی و دیگری در زمینه شناخت حسی، دیدگاه سهروردی بررسی گردید، در پایان دو دیدگاه مشاء و اشراق تحلیل گردید و نشان داده شد که نقد سهروردی بر دیدگاه ارسطو درباره شناخت حسی، نقدی بنیادی است. نتایج نشان میدهد که نقد و گذر از معرفتشناختی حسی ارسطو میتواند به راهکاری بدیع و استوارتر منجر شود.
The purpose of the present study is to review sensory cognition from the view of Aristotle and Sohrewardi. The method of research is descriptive-analysis and in this regard first, the Aristotle's view about sensory cognition was studied and then, Sohrewardi's view was explore by two effective criticisms from Sohrewardi on Peripatetic school of philosophy, one in terms of methodology and another about sensory cognition. Finally, the Peripatetic school of philosophy and Illuminationism were analyzed and it was revealed that Sohrewardi's critique of Aristotle's view about sensory cognition is fundamental. The results showed that a critical review of Aristotle's sensory epistemology can lead to a new and more consistent guideline.