انتقال مالکیت مبیع در بیع کلی فی الذمه درفقه امامیه, حقوق ایران و انگلیس
محورهای موضوعی : تحقیقات حقوقی بین المللیمهدی خندانی 1 , حمیدرضا علی کرمی 2 , وحید قاسمی عهد 3
1 - دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، گروه حقوق، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
2 - استادیار گروه حقوق، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
3 - استادیار گروه حقوق، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
کلید واژه: حقوق ایران, مالکیت, حقوق انگلیس, بیع کلی فیالذمه,
چکیده مقاله :
مطابق قانون مدنی ایران, از آثار تسلیم مبیع میتوان به انتقال مالکیت ( ضمان معاوضی) در مبیع کلی اشاره کرد. لذا در بیع کلی فیالذمه به لحاظ فقدان مبیع خارجی در حین انعقاد قرارداد , مالکیت کالای خارجی به مشتری منتقل نمیشود و مشتری صرفاً مالک مبیع به شکل کلی و در ذمه بایع میباشد. در حقوق انگلیس مبیع کلی فیالذمه به شیوه توصیف, نمونه یا مناسب بودن به منظور هدف خاص تعیین میشود. مقاله حاضر به بررسی انتقال مالکیت بیع کلی فیالذمه درفقه امامیه, حقوق ایران و انگلیس پرداخته است. آنچه که ناقل مالکیت است تخصیص و تعیین کالا در رابطه با قرارداد طرفین است نه تسلیم. لذا تسلیم کاشف از انتقال مالکیت کالایی است که به قرار داد اختصاص داده می شود . موضوع مهمی که در این تحقیق مورد سوال و بررسی قرار گرفته این است که انتقال مالکیت مبیع در بیع کلی فیالذمه درفقه امامیه, حقوق ایران وانگلیس به چه صورت است؟ و یافتههای تحقیق بیانگر این امر است که درحقوق انگلیس زمان انتقال مالکیت در بیع معین و نامعین با همدیگر تفاوت دارند. و زمان انتقال از زمان تخصیص و تعیین کالای مطابق قرارداد طرفین می باشد .اما در فقه امامیه و حقوق ایران، دربیع کلی فی الذمه زمان انتقال مالکیت با وقوع عقد بیع قابل تحقق است مگر در موارد استثناء که با تسلیم مبیع مالکیت انتقال می یابد.