بررسی تأثیر عوامل فنی سازمانی و محیطی بر عملکرد مالی با نقش میانجی استفاده از رسانههای اجتماعی در شرکتهای شهرک صنعتی توس مشهد
محورهای موضوعی : مدیریت مالی بنگاههای اقتصادیسید مرتضی غیور باغبانی 1 , احمد ناطق گلستان 2 , فاطمه گل سرخ آبادی 3 , ناصر زینبی 4
1 - گروه مدیریت و حسابداری، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران.
2 - گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد، ایران.
3 - گروه مدیریت، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران.
4 - گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قائنات، ایران.
کلید واژه: عملکرد مالی, عوامل سازمانی, رسانههای اجتماعی, عوامل فنی, عامل محیطی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر عوامل فنی سازمانی و محیطی بر عملکرد مالی با نقش میانجی استفاده از رسانههای اجتماعی در شرکتهای شهرک صنعتی توس مشهد میباشد.روششناسی پژوهش: این پژوهش کاربردی و از نوع پژوهشهای علّی و توصیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران عامل فاز یک شرکتهای شهرک صنعتی توس مشهد با ۴۵۰ نفر بود که طبق جدول مورگان، ۲۰۸ نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بومیسازی شده مبتنی بر پژوهش تاجالدین و همکاران (2018) بوده که از روایی همگرا، واگرا و تحلیل عاملی تأیید جهت بررسی روایی و از پایایی ترکیبی و آلفا کرونباخ برای محاسبه پایایی استفاده شد. جهت بررسی فرضیهها از روش معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پیالاس بهرهگیری شده است.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد عوامل فنی و عوامل سازمانی دارای تأثیر مثبت و معنادار بر استفاده از رسانه اجتماعی هستند؛ اما تأثیر عامل محیطی بر استفاده از رسانه اجتماعی مورد تأیید قرار نگرفت. همچنین نتایج نشان داد استفاده از رسانه اجتماعی بر بهبود عملکرد مالی شرکتها تأثیرگذار است و نقش میانجی نیز در تأثیر عوامل سازمانی و فنی بر عملکرد مالی شرکتها ایفا مینماید. اما نقش میانجی استفاده از رسانه اجتماعی در تأثیر عامل محیطی بر عملکرد مالی مورد تأیید قرار نگرفت.اصالت / ارزشافزوده علمی: یافتههای پژوهش نشان میدهد که گرایش کارآفرینانه بهعنوان عاملی در جهت استفاده از رسانه اجتماعی عمل میکند. ازاینرو شرکتهای برخوردار از فعالیتهای کارآفرینانه و نوآورانه در محصولات باید به استفاده از رسانه اجتماعی بهعنوان ابزاری جهت پیشبرد فروش بنگرند. رسانه اجتماعی ازآنجاکه در کشور ما مورد استقبال عموم مردم میباشد، میتواند بهسرعت محصولات جدید را به مصرفکنندگان معرفی نماید و ازاینرو شرکتها میتوانند با استفاده از رسانه اجتماعی مزیت رقابتی خود را تقویت نمایند.
Purpose: The purpose of this research is to investigate the effect of technical, organizational and environmental factors on financial performance with the mediating role of using social media in the companies of Mashhad Tos Industrial Estate.Methodology: This research is applied and of the type of causal and descriptive research. The statistical population of the research included the CEOs of phase one companies of Mashhad Tos Industrial Town with 450 people, according to Morgan's table, 208 people were determined as the sample size. The data collection tool was a localized questionnaire based on the research of Tajuddin et al. (2018), which used convergent and divergent validity and confirmatory factor analysis to check validity, and combined reliability and Cronbach's alpha were used to calculate reliability. Structural equation method and SmartPLS software have been used to check the hypotheses.Findings: The findings of the research showed that technical factors and organizational factors have a positive and significant effect on the use of social media, but the effect of the environmental factor on the use of social media was not confirmed. Also, the results showed that the use of social media has an effect on improving the financial performance of companies, and it also plays a mediating role in the effect of organizational and technical factors on the financial performance of companies. But the mediating role of using social media in the effect of environmental factors on financial performance was not confirmed.Originality / Value: Reforming the structure of the banking system, formulating efficient monetary and financial policies and regulations, and effective supervision of the country's banks can transfer uncertainties to the banks with less severity, and only in this situation can banks develop their performance with long-term planning.
واحدیفرد، سعید. (1394). شبکههای اجتماعی: قابلیتها و تهدیدها. فصلنامه رهآورد نور، (۴۲)، 12-6.
Mayfield, A. (2008). What is social media? Retrieved 12th July, 2011, from www.icrossing.co.uk.
_||_