تحلیل لایههای موسیقایی مهدویسرودههای بختیاری
محورهای موضوعی : زبان، گویش ها و ادبیات لری
فرهاد براتی
1
*
,
عنایت اله محمودی
2
1 - استادیار بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون
2 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون
کلید واژه: موسیقی, زیباییشناسی, بختیاری, مهدویسروده, شعر کلاسیک گویشی,
چکیده مقاله :
مهدویسرودههای معاصر غالباً به دلیل پرداختن به اندیشههای آزادیخواهانه، دادخواهی، ستیز با ستم و ترسیم جامعۀ آرمانی، از گیراترین و ارزشمندترین انواع ادب پایداری و گونۀ آیینی به شمار میآیند. پرداختن به مهدویّت و انتظار، بعد از انقلاب اسلامی به دلیل رویکرد ایدئولوژیک حاکم بر انقلاب، به یک بنمایۀ پررنگ در فضای شعر و ادبیّات ایران تبدیل شد. شاعران بختیاری نیز متأثر از فضای حاکم بر شعر این دوره و همچنین به دلیل باورمندی ایلوندان به آموزههای شیعی، به سرودن اشعار مهدوی پرداختند. تعداد مهدویسرودههای بررسیشده در این پژوهش، سی و یک سروده از هجده شاعر گویشیسرای بختیاری است که همگی در قالب کلاسیک سروده شده و به چاپ رسیدهاند. در پژوهش حاضر، لایههای موسیقایی مهدویسرودههای بختیاری بررسی و تأثیر زیباییشناسی این لایهها بر کلانلایه تحلیل شدهاست. نتایج تحقیق نشان میدهد که شاعران بختیاری در هنگام بهرهگیری از امکانات صوتی و موسیقایی زبان، علاوه بر کارکرد تزیینی، به نقشمندی آواها و پیوند آنها با موضوع توجّه جدّی داشتهاند. در مهدویسرودههای بختیاری، هر سه سطح موسیقی بیرونی، درونی و کناری به فراخور درونمایه و متناسب با موضوع به کار گرفتهشدهاند.
Contemporary Mahdavi Poems are considered as the most valuable and impressive type of resistance literature and ritual genre because of focusing on freedom, justice, fighting oppression, and picturing utopia with bright horizons. After Islamic Revolution in Iran due to dominant ideology, waiting culture and Mahdavism have become an important motif in Persian literature and poetry. The Bakhtiari poets also effected by the prevailing thoughts in this era and for the true belief of Bakhtiari people in Shiite teachings, have deeply composed Mahdavi poems. The number of Mahdavi poems studied in this research is thirty-one from eighteen Bakhtiari poets which have been composed and published in a classical form.. The musical layers of Bakhtiari Poems is studied and the aesthetic effects of this layers on the super-layers is analysed. It was determined that Bakhtiari poets while using the musical and phonetic elements of language, in addition to the decorative function, have deeply paid attention to the roles of sounds and their relationships to the subject matter. In Bakhtiari Mahdavi Poems, all three musical layers including outer,inner ,and side layers، based on theme and subject are used.
_||_