واکاوی عینیگرایی در هرمنوتیک روشگرا با تکیه بر دیدگاه هیرش
محورهای موضوعی : پژوهشهای معرفت شناختیسمیه عبداللهی 1 , زهره اخوان مقدم(نویسنده مسئول) 2 , محمدرضا آرام 3
1 - دانشجوی دکترای گروه علوم قرآن و حدیث، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار وعضوهیئت علمی دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم
3 - دانشیار گروه علوم قران وحدیث ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: فهم, نسبیگرایی, عینیتگرایی, هرمنوتیک روشگرا و اریک هیرش,
چکیده مقاله :
هرمنوتیک به معنای تفسیرکردن و تاویلکردن است ودانش آن در تاریخ پرفراز ونشیب خود با اختلافات و تعارضات فراوانی مواجهبوده، آراء نظریهپردازان در چیستی شناسی هرمنوتیک و قلمرو آن تفاوت گستردهای داشتهاست. یکی از پرمناقشهترین مباحث در هرمنوتیک که باعث ایجاد یک چرخش بنیادی در مباحث هرمنوتیکی شده دیدگاه هستی شناسانهای بود که نسبت به فهم بهوجودآمد. قائلان به این دیدگاه- هایدگر وگادامر- راه وصول به حقیقت را، همچون دورههای قبل از خود، از طریق، ارائه روش نمیدانستند و هرمنوتیک فلسفی قائل به ذهنیگرایی در فهم بود. پیش از آن، هرمنوتیستهایی مانند شلایرماخر ودیلتای در پی یافتن روشی برای فهم بودند و فهم صحیح را رسیدن به نظر مولف وعینی میدانستند، هرچند دیدگاه هستیشناسی به فهم گفتمان غالب هرمنوتیک درقرن بیستم گردید، اما منتقدانی را نیز درپیداشت. امیلیوبتی و اریک هیرش با نگاهی انتقادی و روشی نسبت به فهم، از اصل عینیتگرایی در فهم متون دفاع میکردند. این رویکرد روششناسی را، هرمنوتیک روشگرا و رویکرد هستیشناسی به هرمنوتیک را هرمنوتیک فلسفی میدانند. پرسش اصلی این پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر دادههای کتابخانهای است، آن است که عینیگرایی در هرمنوتیک روشگرا-به ویژه هیرش-چگونه تبیین میشود ودارای چه شاخصهها ومولفههایی است؟و هدف از آن رهایی از نسبیگرایی معرفتی است.
Hermeneutics has been defined as "interpreting". Hermeneutics has faced many differences and conflicts in its tumultuous history, and the views of theorists on the mission of hermeneutics and its realm have varied widely. One of the most controversial issues in hermeneutics, which has even led to a fundamental shift in hermeneutic issues, was the ontological view of understanding, as regarded by Heidegger and Gadamer. They did not know the truth, as in previous periods, through the presentation of methods can be achieved. Philosophical hermeneutics believed in subjectivism; Prior to the emergence of this view, hermeneutics such as Schleiermacher and Delta sought to find a way to understand and to understand the correctly in terms of author and objectivity will be possible. Although ontological approach to the understanding of discourse are considered by many of twenty century philosophers, It also has been faced the criticism. Emilio Betty Warrick Hirsch defended objectivism in understanding texts with a critical and methodological view of understanding. This methodological approach is called methodological hermeneutics and the ontological approach is called philosophical hermeneutics. In this article, we try to explain the objectivist methodological hermeneutics through a library method and, referring to Heidegger and Gadamer's views, address the most important critiques of Hirsch in the subjective approach of philosophical hermeneutics.
احمدی، بابک (1372)، ساختار و تاویل متن، تهران، نشر مرکز.
فنایی اشکوری، محمد (1374)، معرفتشناسی دینی، تهران، برگ.
پالمر، ریچارد (1377)، علم هرمنوتیک، ترجمه: محمد سعید حنایی کاشانی، تهران، نشر هرمس.
پورحسن، قاسم (1392)، هرمنوتیک تطبیقی: بررسی همانندی فلسفه تأویل در اسلام و غرب، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
جوادی آملی، عبدالله (1372)، شریعت در آینهی معرفت، مرکز نشر فرهنگی رجا، کتاب نقد، پلورالیزم و تکثرگرایی، شماره 4.
خسروپناه، عبدالحسین (1393)، مسائل جدید کلامی و فلسفه دین، قم، نشر بینالمللی المصطفی.
بلخر، ژوزف (1393)، آشنایی با مبانی هرمنوتیکی امیلیو بتی، ترجمه محمدحسین مختاری، قم، عروه الوثقی.
فروند، ژولین (1388)، آراء و نظریههای در علوم انسانی، ترجمه علیمحمد کاردان، تهران، نشردانشگاهی.
گادامر، هانس گئورگ (1382)، آغاز فلسفه، ترجمه: عزت الله فولادوند، تهران، هرمس.
گورنر، اشتفان (1367)، فلسفه کانت، ترجمه: عزت الله فولادوند، تهران، خوارزمی.
مصباح، مجتبی (1386)، فلسفه اخلاق، تهران، موسسه آموزشی و پژوهشی امامخمینی ره، چاپ چهاردهم.
مک کواری، جان (1376)، مارتین هایدگر، ترجمه: محمد سعید حنائی کاشانی، تهران، نشر گروس.
نصری، عبدالله (1381)، راز متن (هرمنوتیک، قرائتپذیری متن و منطق فهم دین)، تهران، نشر آفتاب توسعه.
نیچه، فریدریش ویلهلم هایدیگر، مارتین ریکور، پل اکو و جمعی از نویسندگان (1377)، هرمنوتیک مدرن (گزینه جستارها)، مترجمان: احمدی، بابک؛ مهاجر، مهران و نبوی، محمد، تهران، مرکز.
واعظی، احمد (1393)، درآمدی بر هرمنوتیک، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ هفتم.
وال ژان، ورنو روژه (1372)، پدیدارشناسی و فلسفههای هست بودن، ترجمـه یحیـی مهـدوی، تهران، خوارزمی.
هادوی تهرانی، مهدی (1377)، مبانی کلامی اجتهاد در برداشت از قرآنکریم، قم، نشرخانه خرد.
هیرش، اریک دونالد (1395)، اعتبار در تفسیر، ترجمه محمدحسین مختاری، تهران، نشر حکمت.
هوی، دیویدکوزند (1385)، حلقه انتقادی، ترجمه مراد فرهادپور، تهران، روشنگران و مطالعات زنان، چاپ سوم.
Dilthey, Wilhelm, (2002), The Formation of the Historical world in the Human Sciences, trans. Rudolf A. Makkreel and Frithjof Rodi. Princeton University Press.
Gadamer, Hans-Georg, (1994), Truth and method, continuum new York.
Heidegger, Martin, (1962), Being and Time, Basil Black Well.
Hirsch, Eric, (1976(, The aims of interpretation, the university of Chicago press.
Paul Ricoeur, (1973), The Task of Hermeneutics, Philosophy Today, 17(2):112, 128.
Richard J. Bernstein (1984), Beyond Objectivism and Relativism, University of Pennsylvania Press 1984.
_||_