علوم و تکنولوژی محیط زیست
,
العدد4,السنة
19
,
تابستان
1396
زمینه و هدف: تلفیق آموزشهای محیط زیستی و کشاورزی در برنامههای درسی مدارس علاوه بر فراهم کردن بستر غنی یادگیری برای دانشآموزان باعث تربیت شهروندانی مسوولیتپذیر در آینده نیز میگردد. معلمان ابتدایی به عنوان مهمترین رکن نظام آموزشی ابتدایی نقش مهمی در این فرآیند دارند أکثر
زمینه و هدف: تلفیق آموزشهای محیط زیستی و کشاورزی در برنامههای درسی مدارس علاوه بر فراهم کردن بستر غنی یادگیری برای دانشآموزان باعث تربیت شهروندانی مسوولیتپذیر در آینده نیز میگردد. معلمان ابتدایی به عنوان مهمترین رکن نظام آموزشی ابتدایی نقش مهمی در این فرآیند دارند و لذا هدف این تحقیق توصیفی همبستگی بررسی عوامل مرتبط با سطح تلفیق آموزشهای محیط زیستی و کشاورزی در برنامههای درسی مدرسه توسط معلمان ابتدایی شهر زنجان میباشد. روش بررسی: کلیه معلمان ابتدایی شهر زنجان در سال 1394 جامعه آماری تحقیق را تشکیل میدادند (4359=N) که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان با خطای پنج درصد، 343 معلم از طریق روش نمونه گیری طبقهای تصادفی متناسب با حجم انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. روایی محتوایی و سازهای ابزار تحقیق از طریق گروهی از اعضای هیات علمی متخصص مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن نیز با انجام مطالعه مقدماتی و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر با 85/0 حاصل شد. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که اکثر معلمان (9/46%) به میزان زیادی موضوعات محیط زیستی و کشاورزی را در برنامههای درسی خود تلفیق میکنند. متغیرهای نگرش، سن، سابقه تدریس در روستا، کل سابقه تدریس و تعداد دورههای آموزشی گذرانده با سطح تلفیق موضوعات محیط زیستی و کشاورزی در برنامه دارای رابطه معنیداری بودند. همچنین نتایج نشان داد که سطح تلفیق موضوعات محیط زیستی و کشاورزی در معلمانی که در حال حاضر به نحوی مشغول فعالیتهای کشاورزی هستند بیشتر از سایر معلمان بوده و نیز معلمان مرد در مقایسه با معلمان خانم به میزان زیادتری موضوعات محیط زیستی و کشاورزی را در برنامههای درسی خود تلفیق میکنند. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج رسیدن به وضعیت مطلوب تلفیق موضوعات محیط زیستی و کشاورزی در مدارس توسط معلمان نیازمند هدفگذاری و برنامهریزیتوسط نظام آموزشی است.
تفاصيل المقالة
علوم و تکنولوژی محیط زیست
,
العدد1,السنة
19
,
بهار
1396
زمینه و هدف: چالشهای محیط زیستی غالباً دارای منشأ فکری و فرهنگی بوده و به رفتارهای غلط انسان بر میگردد. از عوامل تأثیرگذار بر رفتار انسانها دانش و نگرش آنان میباشد. با توجه به جایگاه فارغالتحصیلان دانشگاهی در مدیریت آینده جامعه، بررسی نگرش و دانش دانشجویان در خصوص أکثر
زمینه و هدف: چالشهای محیط زیستی غالباً دارای منشأ فکری و فرهنگی بوده و به رفتارهای غلط انسان بر میگردد. از عوامل تأثیرگذار بر رفتار انسانها دانش و نگرش آنان میباشد. با توجه به جایگاه فارغالتحصیلان دانشگاهی در مدیریت آینده جامعه، بررسی نگرش و دانش دانشجویان در خصوص محیطزیست و نیز افزایش فرهنگ محیطزیستی آنها ضرورت دارد، لذا تحقیق توصیفی پیمایشی حاضر با هدف بررسی دانش و نگرش محیط زیستی دانشجویان دانشگاه زنجان صورت گرفت.
روش بررسی: کلیه دانشجویان در حال تحصیل در نیمسال اول 93-92 در دانشگاه زنجان جامعه آماری تحقیق را تشکیل میدادند (8944=N) که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان با خطای پنج درصد 370 دانشجو و از طریق روش نمونه گیری چندمرحلهای تصادفی انتخاب و مورد مطالعه واقع شدند. روایی محتوایی و سازهای ابزار تحقیق از طریق پانلی از اعضای هیات علمی متخصص مورد تائید قرار گرفت و پایایی آن نیز با انجام مطالعه مقدماتی و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر با 78/0 و 73/0 به ترتیب برای شاخصهای ترکیبی سنجش نگرش و دانش حاصل شد.
یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که اکثریت دانشجویان (8/71 درصد) دارای نگرشی مساعد در خصوص محیطزیست هستند ولی در مقابل 2/78 درصد آنها از نظر دانش محیط زیستی در حد متوسط میباشند. متغیرهای سن، تعداد واحد گذرانده و منابع اطلاعاتی مورد استفاده با سطح دانش و نگرش دانشجویان دارای رابطه معنیداری بودند و نیز رابطه مثبت و معنیداری بین دانش و نگرش دانشجویان دانشکدههای علوم پایه و انسانی مشاهده گردید درحالیکه این رابطه برای دانشجویان دانشکده کشاورزی منفی و معنیدار بود.
بحث و نتیجهگیری: افزایش دانش و آگاهی دانشجویان با توجه به نگرش مساعد اکثریت آنها میتواند تأثیر معنیداری در رفتار آنها داشته باشد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications