فهرس المقالات حمید احمدزاده


  • المقاله

    1 - تأثیر لحن اعلان سود بر قضاوت سرمایه‌گذار با تأکید بر سوگیری‌های رفتاری
    دانش مالی تحلیل اوراق بهادار , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 1400
    هدف پژوهش مطالعه تأثیر لحن اعلان سود بر قضاوت سرمایه‌گذار با تأکید بر سوگیری‌های رفتاری است. این مطالعه بر روی 245 نفر از کارشناسان و مدیران سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران عادی که در سال 1399 به طور تصادفی انتخاب شدند، انجام گرفت. برای تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌های پژوه أکثر
    هدف پژوهش مطالعه تأثیر لحن اعلان سود بر قضاوت سرمایه‌گذار با تأکید بر سوگیری‌های رفتاری است. این مطالعه بر روی 245 نفر از کارشناسان و مدیران سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران عادی که در سال 1399 به طور تصادفی انتخاب شدند، انجام گرفت. برای تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌های پژوهش، مدل معادلات ساختاری با کمک نرم‌افزار اسمارت پی ال اس به‌کار گرفته شد. یافته‌های حاصل از پژوهش بیان‌گر این است که تأثیر لحن اعلان سود بر قضاوت سرمایه‌گذار در حالت‌های بی‌طرفی و هم‌سویی معنادار است ولی در حالت تضاد فاقد تأثیرگذاری معناداری است. به عبارتی فرضیه اول پژوهش در حالت‌های بی‌طرفی و هم‌سویی پذیرفته گردید ولی در حالت تضاد رد شد. با توجه آماره تی محاسبه شده در تأثیرگذاری سوگیری‌های رفتاری بر قضاوت سرمایه‌گذار می‌توان بیان کرد که در هر سه حالت بی‌طرفی، هم‌سویی و تضاد به لحاظ آماری معنادار نیست و فرضیه دوم و سوم پژوهش تأیید نمی‌شود. با توجه به نتیجه فوق می‌توان اذعان کرد که تأثیرگذاری لحن اعلان سود از طریق سوگیری‌های رفتاری بر قضاوت سرمایه‌گذار به لحاظ آماری معنادار نیست و فرضیه چهارم و پنجم پژوهش پذیرفته نمی‌شود. از بین متغیرهای کنترلی تأثیرگذاری سواد ریاضی بر قضاوت سرمایه‌گذار به لحاظ آماری معنادار است. یافته‌های حاصل از آزمون فرضیه‌های پژوهش مطابق با تئوری پردازش دوگانگی اطلاعات اپستین (1996) مبتنی بر سیستم تحلیلی است که در قضاوت و تصمیم‌گیری تحت تأثیر عواطف و احساسات نمی‌باشد و منطق و استدلال نقش اصلی را در قضاوت و تصمیم‌گیری اشخاص ایفا می‌کند و مبتنی بر علم محاسباتی فرد در قضاوت و تصمیم‌گیری است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - نظریه وابستگی اجتماعی و کیفیت حسابرسی: شواهد تجربی از بورس اوراق بهادار تهران
    حسابداری مدیریت , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 1400
    وابستگی های اجتماعی، بر وجود شبکه ای از ارتباطات میان افراد در مبادلات اقتصادی تاکید دارد. اهمیت این موضوع تا آنجا است که می تواند بر روابط میان واحد تجاری و حسابرس آن تاثیرگذار باشد. پژوهش حاضر به بررسی اثر دولتی بودن همزمان مدیرعامل و حسابرس مستقل، و هم چنین تغییر همز أکثر
    وابستگی های اجتماعی، بر وجود شبکه ای از ارتباطات میان افراد در مبادلات اقتصادی تاکید دارد. اهمیت این موضوع تا آنجا است که می تواند بر روابط میان واحد تجاری و حسابرس آن تاثیرگذار باشد. پژوهش حاضر به بررسی اثر دولتی بودن همزمان مدیرعامل و حسابرس مستقل، و هم چنین تغییر همزمان مدیرعامل و حسابرس مستقل، بر کیفیت حسابرسی در چارچوب نظریه وابستگی اجتماعی می پردازد. جامعه آماری در تحقیق حاضر بورس اوراق بهادار تهران می باشد که تعداد 168 شرکت از این جامعه در دوره زمانی 1388 الی 1396 بعنوان نمونه تحقیق انتخاب شده است. به منظور انجام تحلیل های آماری در پژوهش حاضر از روش رگرسیون خطی چندگانه به روش حداقل مربعات معمولی(OLS) با رویکرد پانل-اثرات ثابت استفاده شده است. یافته های حاصل از تحلیل داده های پژوهش نشان می دهند که متغیر مستقل دولتی بودن همزمان مدیرعامل و حسابرس مستقل، موجب کاهش کیفیت حسابرسی می شود. اما متغیر مستقل تغییر همزمان مدیرعامل و حسابرس مستقل، اقلام تعهدی اختیاری را افزایش می دهد. با توجه به این یافته ها می توان چنین نتیجه گیری نمود که کیفیت حسابرسی صورتهای مالی شرکتهای فعال در بازار سرمایه ایران، متاثر از روابط اجتماعی میان مدیریت صاحبکار و حسابرس است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - تبیین تئوریکی زمان‌بندی اعلان سود برای قضاوت (رفتار) سرمایه‌گذاران با رویکرد انتقادی
    دانش سرمایه‌گذاری , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1403
    چکیده: یافته‌های حاصل از تحقیقات تجربی بر این است زمانی که شرکتی گزارش سودش را زودتر از تاریخ مورد انتظار منتشر کند قیمت سهام روی هم‌رفته افزایش می‌یابد، در حالی که اگر این گزارش دیر منتشر شود قیمت سهام کاهش می‌یابد. تحلیل ارائه شده در اینجا روی دو توضیح جایگزین برای ای أکثر
    چکیده: یافته‌های حاصل از تحقیقات تجربی بر این است زمانی که شرکتی گزارش سودش را زودتر از تاریخ مورد انتظار منتشر کند قیمت سهام روی هم‌رفته افزایش می‌یابد، در حالی که اگر این گزارش دیر منتشر شود قیمت سهام کاهش می‌یابد. تحلیل ارائه شده در اینجا روی دو توضیح جایگزین برای این یافته‌ها متمرکز است که هر یک براساس این فرض می‌باشند که بعضی از شرکت‌هایِ دارای سود نامطلوب سود گزارش شده‌شان را از طریق مدیریت سود افزایش می‌دهند. در یک مورد، مدیریت سود تأخیر گزارش‌گری را ایجاب می‌‌‌‌‌‌‌‌کند، در حالی که در مورد دیگر تأخیر ناشی از این است که مدیر تمایل دارد نخست سود شرکت‌های دیگر را مشاهده کند. سازگار با یافته‌های تجربی، هر دو مورد به واکنش‌های بازار منجر می‌شوند. تفاصيل المقالة