فهرس المقالات وحید پورشهابی


  • المقاله

    1 - خط مشی حسابرسی عملکرد مدیریت و ارزیابی وضعیت موجود عوامل آن‌ در سازمان‌های دولتی
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1401
    زمینه و هدف: ارزیابی یکی از مهم ترین ابزارهای لازم برای تضمین کارایی و اثربخشی خط‌مشی های حسابرسی است که در عین اهمیت، کمتر موردتوجه خط مشی گذاران و خط مشی پژوهان مالی قرار گرفته است. شفافیت اطلاعات ناشی از حسابرسی صرفه اقتصادی و کارایی، بهبود پاسخگویی ناشی از حسابرسی ا أکثر
    زمینه و هدف: ارزیابی یکی از مهم ترین ابزارهای لازم برای تضمین کارایی و اثربخشی خط‌مشی های حسابرسی است که در عین اهمیت، کمتر موردتوجه خط مشی گذاران و خط مشی پژوهان مالی قرار گرفته است. شفافیت اطلاعات ناشی از حسابرسی صرفه اقتصادی و کارایی، بهبود پاسخگویی ناشی از حسابرسی اثربخشی و ارتقای اعتماد و درستی ناشی از حسابرسی صرفه اقتصادی بر کاهش فساد اداری مؤثر است. ازهمین‌رو، هدف پژوهش حاضربررسی و ارائه خط‌مشی حسابرسی عملکرد مدیریت و ارزیابی وضعیت موجود عوامل آن‌ در سازمان‌های دولتی است. روش: پژوهش حاضر توسعه‌ای - کاربردی با رویکرد آمیخته است، اعضای نمونه آماری بخش کیفی پژوهش را خبرگان و صاحب‌نظران حوزه حسابرسی عملکرد مدیریت به تعداد 15 نفر تشکیل دادند که بر اساس تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. 101 نفر از کارکنان ادارات منتخب دولتی استان سیستان و بلوچستان که به‌ صورت تصادفی انتخاب شدند، معرف نمونه آماری بخش کمی پژوهش بودند. داده‌های بخش کیفی توسط مصاحبه جمع‌آوری و بر اساس تکنیک تحلیل محتوا تجریه و تحلیل شدند. داده‌های بخش کمی نیز ازطریق پرسشنامه مستخرج از بخش کیفی پژوهش جمع‌آوری و به روش آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نتایج پژوهش گویای آن بود که عوامل حسابرسی عملکرد مدیریت شامل 8 عامل اصلی (شناسایی و بیان مسأله (نیاز)، اهداف راهبردی، اهداف عملیاتی، برنامه‌ریزی راهبردی، برنامه‌ریزی عملیاتی، اجرای حسابرسی عملکرد، پیامدهای حسابرسی عملکرد و حافظه سازمانی) و 28 عامل فرعی است. نتیجه گیری: همچنین ارزیابی وضعیت عوامل حسابرسی عملکرد مدیریت نشان داد که غیر از 9 عامل فرعی شناسایی‌شده، بقیه عوامل در وضعیت مطلوبی هستند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - طراحی مدل پیاده‌سازی هم پیمانی راهبردی در سازمان‌های مشتری محور به روش آمیخته اکتشافی (مطالعه موردی: بانک سامان)
    پژوهش های مدیریت راهبردی , العدد 5 , السنة 27 , زمستان 1400
    این مطالعه تلاش دارد تا با واکاوی هم‌پیمانی راهبردی، با ایجاد تصویری جامع از متغیرهایی که بر پیاده‌سازی هم‌پیمانی راهبردی در سازمان‌های مشتری محور تأثیرگذار هستند، زمینه‌های تحقق اقدامات متعالی در این خصوص را فراهم سازد. روش انجام این پژوهش، کیفی و وضعیت موجود با رویکرد أکثر
    این مطالعه تلاش دارد تا با واکاوی هم‌پیمانی راهبردی، با ایجاد تصویری جامع از متغیرهایی که بر پیاده‌سازی هم‌پیمانی راهبردی در سازمان‌های مشتری محور تأثیرگذار هستند، زمینه‌های تحقق اقدامات متعالی در این خصوص را فراهم سازد. روش انجام این پژوهش، کیفی و وضعیت موجود با رویکرد گلیزری از راهبرد نظریه داده بنیاد، مدل سازی شده است. از 21 نفر از مدیران، خبرگان و متخصصانی که در پیاده‌سازی هم پیمانی راهبردی در سازمان‌های مشتری محور مشارکت غیر رسمی داشته‌اند، مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام و داده‌ها، کدگذاری و بر اساس خانواده کدهای شش سی، مدل‌سازی شد. از تحلیل مصاحبه‌ها، 378 کد، 78 مفهوم و 17 مقوله ظهور یافت. نیاز به پیاده‌سازی هم‌پیمانی راهبردی در سازمان‌های مشتری محور به عنوان پدیده محوری معرفی شد و مقوله‌های دیجیتالی شدن فرایندهای مالی و پولی، بانکداری دیجیتال و دیدگاه فراسازمانی به منزله علل، کسب مزیت رقابتی و ارتباط سازنده با مشتریان به منزله تغییرات همگام، پشتیبانی مدیریت، فناوری اطلاعات و فضای دیجیتال به منزله زمینه، بانکداری الکترونیکی، ریسک‌پذیری و خدمات آنلاین به منزله شرایط، ارتقای سیستم‌ها، ایجاد زیرساخت‌ها و مشتری محوری به منزله اقتضائات، افزایش رضایت مشتریان، افزایش سودآوری و کاهش هزینه‌های عملیاتی به منزله پیامدهای پیاده‌سازی هم پیمانی راهبردی در سازمان‌های مشتری محور معرفی شدند. در این پژوهش، با تحلیل مؤلفه‌های مؤثر، وضعیت موجود پیاده‌سازی هم پیمانی راهبردی در سازمان‌های مشتری محور از نگاه سه مجموعه خبره، متخصص و مطلع نسبت به پیاده‌سازی هم پیمانی راهبردی در بانک‌های خصوصی و دولتی و مؤسسات مالی و اعتباری، واکاوی و در قالب مدل مقاله ارائه شده است. تفاصيل المقالة