فهرس المقالات محمد رضا تات


  • المقاله

    1 - تاثیر توهم بصری و حالات عاطفی بر تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی و تصمیم‌گیری مغرضانه
    مطالعات اخلاق و رفتار در حسابداری و حسابرسی , العدد 4 , السنة 2 , پاییز 1401
    هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر توهّم بصری و حالات مختلف عاطفی در تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی و تصمیم‌گیری مغرضانه است.روش: این پژوهش، کاربردی از نوع توصیفی و نیمه تجربی است. جامعه آماری آن دانشجویان تحصیلات تکمیلی حسابداری می‌باشند تعداد 198 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد أکثر
    هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر توهّم بصری و حالات مختلف عاطفی در تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی و تصمیم‌گیری مغرضانه است.روش: این پژوهش، کاربردی از نوع توصیفی و نیمه تجربی است. جامعه آماری آن دانشجویان تحصیلات تکمیلی حسابداری می‌باشند تعداد 198 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تحلیل یافته‌ها از آزمون تحلیل واریانس و برای تفسیر تفاوت میانگین گروه‌ها از آزمون تعقیبی LSD (روش کمترین تفاوت معنادار) استفاده شده است.یافته‌‌ها: اطلاعات مالی نمایش داده شده به صورت گرافیک سه بُعدی، بدون خطوط شبکه، ایجاد توهّم بصری می‌نماید و منجر به کاهش دقت تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط خوانندگان اطلاعات مالی می‌گردد. همچنین نتایج این مطالعه نشان داد که حالت‌های مختلف عاطفی (خوشحال/ ناراحت)، در تصمیم‌گیری دانشجویان تاثیر معناداری دارد. تصمیم‌گیری دانشجویان حسابداری که حالت عاطفی معمولی داشته‌اند، نسبت به دانشجویانی که حالت عاطفی غیرمعمول (خوشحال/ ناراحت) داشته‌اند، کمتر مغرضانه بوده است.نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که اطلاعات مالی نمایش داده شده در گرافیک سه بعدی، بدون خطوط شبکه ایجاد توهّم بصری می‌نماید و منجر به کاهش دقت تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی شده و می‌تواند منجر به سوگیری در تصمیم‌گیری شود. اما با قرار دادن خطوط شبکه روی نمودار می‌توان این سوگیری را کاهش داد. همچنین نتایج این پژوهش نشان می‌دهد وقتی افراد حالات عاطفی طبیعی و پایدار را تجربه می‌کنند، می‌توانند به درستی تصمیم بگیرند، اما وقتی حالتشان غیرمعمول است، قادر به تصمیم‌گیری صحیح نیستند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی تاثیر حالات مختلف عاطفی (احساسات) بر تصمیم‌گیری مغرضانه در حسابداری
    پژوهش های مالی و رفتاری در حسابداری , العدد 4 , السنة 2 , بهار 1401
    قضاوت و تصمیم‌گیری انسان، بر تمام مراحل ایجاد اطلاعات حسابداری، از شروع تا تفسیر اطلاعات، تأثیر می‌گذارد. روند تصمیم‌گیری را می‌توان با احساسات شکل داد، احساسات می‌تواند سیگنال‌های ارزیابی، درک ریسک و جهت‌گیری استراتژیک را تغییر دهد. بنابراین جنبه‌ای از رفتار انسان در ر أکثر
    قضاوت و تصمیم‌گیری انسان، بر تمام مراحل ایجاد اطلاعات حسابداری، از شروع تا تفسیر اطلاعات، تأثیر می‌گذارد. روند تصمیم‌گیری را می‌توان با احساسات شکل داد، احساسات می‌تواند سیگنال‌های ارزیابی، درک ریسک و جهت‌گیری استراتژیک را تغییر دهد. بنابراین جنبه‌ای از رفتار انسان در روند قضاوت و تصمیم‌گیری وجود دارد که در اطلاعات حسابداری افشا شده در صورت‌های مالی منعکس می‌شود. از این رو در تحقیق حاضر، تاثیر حالات مختلف عاطفی (احساسات) بر تصمیم‌گیری‌های مغرضانه در حسابداری بررسی شده است. این پژوهش، کاربردی از نوع توصیفی و نیمه تجربی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی حسابداری در محیط شبیه‌سازی شده با ارائه یک سناریو به عنوان مدیر مالی می باشند. تعداد نمونه با توجه به نامعلوم بودن تعداد جامعه از طریق فرمول جامعه نامعلوم 198 نفر تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی LSD استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد حالت‌های مختلف عاطفی (خوشحال/ ناراحت) در تصمیم‌گیری دانشجویان در نقش مدیران مالی تاثیر معناداری دارد. تصمیم‌گیری مدیران مالی (دانشجویان حسابداری) که حالت عاطفی معمولی داشته‌اند نسبت به مدیران مالی که حالت عاطفی غیرمعمول (خوشحال/ ناراحت) داشته‌اند، کمتر مغرضانه بوده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد وقتی افراد حالات عاطفی طبیعی و پایدار را تجربه می‌کنند، می‌توانند به درستی تصمیم بگیرند. اما وقتی حالتشان غیر معمول است، قادر به تصمیم‌گیری صحیح نیستند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی تاثیر قالب های نمایش اطلاعات، توهم بصری و احساسات در تصمیم گیری
    تحلیل بازار سرمایه , العدد 5 , السنة 2 , زمستان 1401
    تصمیم‌گیری بخش مهم و حیاتی سیستم‌های حسابداری و حسابرسی است. توجه قابل ملاحظه‌ای نسبت به متغیرهای مؤثر بر تصمیمات افراد جلب شده است. این متغیرها در طیفی از متغیرهای فیزیولوژیکی تا متغیرهای روان شناختی قرار دارند. از این‌رو در این تحقیق، تاثیر قالب نمایش اطلاعات و توهم ب أکثر
    تصمیم‌گیری بخش مهم و حیاتی سیستم‌های حسابداری و حسابرسی است. توجه قابل ملاحظه‌ای نسبت به متغیرهای مؤثر بر تصمیمات افراد جلب شده است. این متغیرها در طیفی از متغیرهای فیزیولوژیکی تا متغیرهای روان شناختی قرار دارند. از این‌رو در این تحقیق، تاثیر قالب نمایش اطلاعات و توهم بصری همچنین تاثیر احساسات مختلف در رفتار تصمیم‌گیری افراد بررسی شد. این پژوهش، کاربردی از نوع توصیفی و نیمه تجربی می‌باشد. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات تحلیل واریانس و جامعه آماری آن دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری می‌باشند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که قالب‌های مختلف نمایش اطلاعات در رفتارهای تصمیم‌گیری افراد تاثیرگذار می‌باشند، اطلاعات ارائه شده در قالب جدول، با کنار گذاشتن وجود یا عدم وجود مشکلات مکانی که متعلق به خوانندگان اطلاعات مالی هستند، منجر به تصمیم‌گیری دقیق‌تری می‌شوند. همچنین اطلاعات مالی نمایش داده شده در قالب گرافیک‌های سه بعدی، بدون خطوط شبکه ایجاد توهم بصری می‌نمایند و منجر به سوگیری در تصمیم خوانندگان اطلاعات مالی می‌گردد. همچنین یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد تصمیم‌گیری دانشجویانی که احساسات معمولی داشته‌اند نسبت به دانشجویانی که احساسات غیر معمول (خوشحال/ ناراحت) داشته‌اند، کمترتر فرصت‌طلبانه بوده است. تفاصيل المقالة