بررسی تاثیر قالب های نمایش اطلاعات، توهم بصری و احساسات در تصمیم گیری
الموضوعات : فصلنامه تحلیل بازار سرمایهمنصور گرکز 1 , محمدرضا تات 2 , محمدرضا عبدلی 3
1 - دانشیار، گروه حسابداری، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
2 - دانشجوی دکتری حسابداری، گروه حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
3 - دانشیار، گروه حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
الکلمات المفتاحية: احساسات, توهم بصری, تصمیم گیری فرصت طلبانه, رفتار تصمیم گیری, قالب نمایش اطلاعات,
ملخص المقالة :
تصمیمگیری بخش مهم و حیاتی سیستمهای حسابداری و حسابرسی است. توجه قابل ملاحظهای نسبت به متغیرهای مؤثر بر تصمیمات افراد جلب شده است. این متغیرها در طیفی از متغیرهای فیزیولوژیکی تا متغیرهای روان شناختی قرار دارند. از اینرو در این تحقیق، تاثیر قالب نمایش اطلاعات و توهم بصری همچنین تاثیر احساسات مختلف در رفتار تصمیمگیری افراد بررسی شد. این پژوهش، کاربردی از نوع توصیفی و نیمه تجربی میباشد. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات تحلیل واریانس و جامعه آماری آن دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری میباشند. نتایج این مطالعه نشان میدهد که قالبهای مختلف نمایش اطلاعات در رفتارهای تصمیمگیری افراد تاثیرگذار میباشند، اطلاعات ارائه شده در قالب جدول، با کنار گذاشتن وجود یا عدم وجود مشکلات مکانی که متعلق به خوانندگان اطلاعات مالی هستند، منجر به تصمیمگیری دقیقتری میشوند. همچنین اطلاعات مالی نمایش داده شده در قالب گرافیکهای سه بعدی، بدون خطوط شبکه ایجاد توهم بصری مینمایند و منجر به سوگیری در تصمیم خوانندگان اطلاعات مالی میگردد. همچنین یافتههای این تحقیق نشان میدهد تصمیمگیری دانشجویانی که احساسات معمولی داشتهاند نسبت به دانشجویانی که احساسات غیر معمول (خوشحال/ ناراحت) داشتهاند، کمترتر فرصتطلبانه بوده است.
_||_