فهرس المقالات محمد شریف زادگان


  • المقاله

    1 - ارائه مدل بهینه برنامه ریزی تولید، تعمیرات و نگهداری و زمان بندی نیروی کار در شرایط عدم قطعیت و حل آن با الگوریتم مورچگان
    مدیریت صنعتی , العدد 1 , السنة 16 , بهار 2021
    چکیده: در شرایط رقابتی امروز، بهره وری تولید یک موضوع بسیار مهم و کلیدی است. این در حالی است که تمامی بخش‌های واحد‌تولیدی به یکدیگر وابسته هستند. پاسخگویی سریع به نیاز مشتریان، تنوع پذیری، اطمینان و اعتماد پذیری و هزینه بر بودن تجهیزات و ماشین آلات با توجه به محدودیت‌ها أکثر
    چکیده: در شرایط رقابتی امروز، بهره وری تولید یک موضوع بسیار مهم و کلیدی است. این در حالی است که تمامی بخش‌های واحد‌تولیدی به یکدیگر وابسته هستند. پاسخگویی سریع به نیاز مشتریان، تنوع پذیری، اطمینان و اعتماد پذیری و هزینه بر بودن تجهیزات و ماشین آلات با توجه به محدودیت‌های گسترده در منابع تولیدی به رقابت پذیری و کسب سهم بازار در شرایط عدم قطعیت، نیاز است برای اتخاذ تصمیم‌های مدیریتی از قالبی یکپارچه که عوامل حیاتی را درخود جای داده است استفاده شود. بر همین اساس، در این تحقیق به یکپارچه‌‌سازی سه حوزه مهم در شرکت‌های تولیدی پرداخته شده است. این حوزه‌ها شامل برنامه ریزی تولید، نگهداری و تعمیرات و برنامه ریزی نیروی انسانی‌ می‌باشد. در این خصوص یک مدل ریاضی با هدف استفاده بهینه از نیروی کار و افزایش حجم تولید ارائه شده است. در این مدل تجربه کارگران، نرخ به کارگیری ماشین و نرخ خرابی ماشین آلات به صورت غیر قطعی و با اعداد فازی بیان شده است. برای حل این مدل از الگوریتم فراابتکاری مورچگان استفاده شده است. نتایج عددی حاصل از پیاده‌‌سازی در یک شرکت صنعتی نشان‌ می‌دهد که الگوریتم مورد استفاده،‌ می‌تواند در یک زمان معقول و منطقی، جواب‌هایی با حداقل خطای ممکن ارائه کند. همچنین تحلیل حساسیت انجام شده نشان‌ می‌دهد که نرخ خرابی ماشین قبل و پس از تعمیرات و نگهداری، تاثیر بسیار زیادی روی مقدار تابع هدف مدل ریاضی دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - ارائه الگوی نهادینه سازی نوآوری اجتماعی با تاکید بر مزیت رقابتی در شرکتهای تجاری استان خوزستان
    مهندسی مدیریت نوین , العدد 3 , السنة 10 , تابستان 1403
    چکیده در این پژوهش ارائه الگوی نهادینه سازی نوآوری اجتماعی با تاکید بر مزیت رقابتی جهت کسب سهم بیشتر بازار در شرایط پیچیده رقابتی انجام گردید. براساس هدف، تبیینی و اکتشافی که سعی دارد الگوی نهادینه سازی نوآوری اجتماعی با تاکید بر مزیت رقابتی را با استفاده از روش دلفی أکثر
    چکیده در این پژوهش ارائه الگوی نهادینه سازی نوآوری اجتماعی با تاکید بر مزیت رقابتی جهت کسب سهم بیشتر بازار در شرایط پیچیده رقابتی انجام گردید. براساس هدف، تبیینی و اکتشافی که سعی دارد الگوی نهادینه سازی نوآوری اجتماعی با تاکید بر مزیت رقابتی را با استفاده از روش دلفی و مدلسازی ساختاری - تفسیری مشخص سازد. بر حسب نتیجه این تحقیق از نوع توسعه ای بوده و همچنین از نظر گردآوری اطلاعات از نوع آمیخته می باشد. جامعة آماری این تحقیق خبرگان در شرکت های تجاری بازرگانی استان خوزستان و روش نمونه گیری از نوع هدفمند و با رویکرد انتخاب و استفاده از رویکرد های تخصصی و علمی خبرگان است. به منظور گرد‌آوری داده های مورد نیاز ابتدا با ایجاد پانل دلفی18 نفره از خبرگان در شرکت‌های تجاری استان خوزستان با تکیه بر مطالعات پیشین 8 معیار و 49 زیر معیار شناسایی شد. به ترتیب بکارگیری شیوه های متفاوت بازاریابی رتبه اول، محوریت فعالیت های اجتماعی رتبه دوم، تغییر و اصلاح رویکرد های بازاریابی رتبه سوم، تمرکز بر نیروی انسانی متخصص رتبه چهارم، بازاریابی اجتماعی رتبه پنجم، نوآوری بازاریابی رتبه ششم، ترسیم چشم‌انداز و خلق ارزش مشترک رتبه هفتم، شبکه‌سازی و توسعه تصویر ذهنی رتبه هشتم و آخرین اولویت معیارهای نهادینه سازی نوآوری اجتماعی با تاکید بر مزیت رقابتی حاصل شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - ارائۀ یک مدل ریاضی برای زمان‌بندی تولید و تعمیرات و نگهداری با در نظر گرفتن محدودیت دسترسی به منابع تولیدی در شرایط عدم قطعیت
    مهندسی مدیریت نوین , العدد 2 , السنة 9 , تابستان 1402
    در سیستم های تولیدی و صنعتی، برنامه ریزی ادغامی تولید و عملیات و تعمیرات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از این رو در این پژوهش یک برنامه ریزی ادغامی چندهدفه با قابلیت بهینه سازی برای زمان‌بندی تولید و نگهداری و تعمیرات با ملحوظ دانستن محدودیت دسترسی به منابع تولیدی أکثر
    در سیستم های تولیدی و صنعتی، برنامه ریزی ادغامی تولید و عملیات و تعمیرات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از این رو در این پژوهش یک برنامه ریزی ادغامی چندهدفه با قابلیت بهینه سازی برای زمان‌بندی تولید و نگهداری و تعمیرات با ملحوظ دانستن محدودیت دسترسی به منابع تولیدی در شرایط عدم قطعیت ارائه شده است. برای این منظور، یک مدل ریاضی برنامه ریزی مختلط عدد صحیح در راستای برنامه ریزی تولید و نگهداری و تعمیرات در شرکت مارون مدل سازی گردید. بر طبق نتایج حاصل شده، ماکزیمم سود حاصل شده پس از کسر هزینه‌ها برابر با 12690 میلیون دلار، کمترین ریسک ناشی از تولید محصول برابر با 3462 و کمترین مدت زمان اجرای نگهداری و تعمیرات برابر با 14172 ساعت محاسبه شده است. سرانجام، نتایج ارزیابی مدل سازی انجام شده نشان داد که استقرار نتایج حاصل از حل دقیق و فراابتکاری ارائه شده در این مقاله بیش از 7 درصد در تولیدات شرکت بهبود ایجاد می‌کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - تاثیر روابط مدیریتی بر عملکرد شرکت با نقش میانجی نوآوری مدل کسب و کار و تعدیل-گری آشفتگی محیطی
    مدیریت عملیات , العدد 2 , السنة 3 , تابستان 1402
    این پژوهش به بررسی روابط مدیریتی بر عملکرد شرکت با نقش میانجی نوآوری مدل کسب و کار و نقش تعدیل گری آشفتگی محیطی در شرکت فولاد اکسین خوزستان می‌پردازد. پیچیدگی بازارها در جذب مشتریان و ایجاد مزیت رقابتی نقش فرایند نوآوری در تولید، خدمات، فرایندها، محصولات و خلق ایده های أکثر
    این پژوهش به بررسی روابط مدیریتی بر عملکرد شرکت با نقش میانجی نوآوری مدل کسب و کار و نقش تعدیل گری آشفتگی محیطی در شرکت فولاد اکسین خوزستان می‌پردازد. پیچیدگی بازارها در جذب مشتریان و ایجاد مزیت رقابتی نقش فرایند نوآوری در تولید، خدمات، فرایندها، محصولات و خلق ایده های جدید را برجسته نمایان می سازد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، همبستگی و از نظر ماهیت، کمی است که به صورت میدانی اجرا می شود. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران شرکت فولاد اکسین خوزستان به تعداد 23 نفر هستند که از روش نمونه گیری تمام شماری و جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد و جهت آزمون فرضیه‌های پژوهش از روش معادلات ساختاری و نرم افزار pls نسخه 4 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که روابط مدیریتی بر نوآوری های مدل کسب و کار با مقدار (841/0=β)، تأثیر داشته است. همچنین، روابط مدیریتی بر عملکرد شرکت با مقدار(686/0=β) تاثیرگذار بوده و در نهایت، نوآوری های مدل کسب و کار بر عملکرد شرکت با مقدار(810/0=β) تأثیر داشته است. همچنین، روابط مدیریتی از طریق نوآوری های مدل کسب و کار بر عملکرد شرکت با مقدار (640/0) تأثیر داشته است و آشفتگی محیطی، رابطه بین روابط مدیریتی و عملکرد شرکت با مقدار (150/0) را تحت تأثیر قرار داده است. روابط مدیریتی در دسترسی به منابع محدود و همچنین کسب اطلاعات مورد نیاز در زمینه تحقیق و توسعه که با آن می توان به نوآوری و واکنش به تغییرات در بازارهای آشفته دست یافت، موثر می باشد و از این طریق می توان به بهبود عملکرد شرکت کمک کرد. تفاصيل المقالة