مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد33,السنة
10
,
پاییز
1398
مقدمه: بهداشت و درمان به عنوان اساس و زیربنای توسعه نظام سلامت هر جامعه است، که امروزه در اغلب کشورها به عنوان مهمترین بخش مورد توجه میباشد. از آنجایی که بخش قابل توجهی از فعالیتهای بهداشت و درمان در اجتماع و بین مردم صورت میگیرد شبکه بهداشت و درمان به عنوان یک نظام أکثر
مقدمه: بهداشت و درمان به عنوان اساس و زیربنای توسعه نظام سلامت هر جامعه است، که امروزه در اغلب کشورها به عنوان مهمترین بخش مورد توجه میباشد. از آنجایی که بخش قابل توجهی از فعالیتهای بهداشت و درمان در اجتماع و بین مردم صورت میگیرد شبکه بهداشت و درمان به عنوان یک نظام اجتماعی حساس و مهم، از جایگاه خاصی برخوردار هستند بنابراین پژوهش حاضر به بررسی نقش مولفههای مسئولیت اجتماعی بر سلامت سازمانی در شبکه بهداشت و درمان ارومیه انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و بر اساس گردآوری و تجزیه و تحلیل دادهها از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان شبکه بهداشت و درمان ارومیه میباشد که با استفاده از جدول مورگان 338 نفر تعیین گردید. ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و مسکل (2008) و پرسشنامه مسؤلیتپذیری اجتماعی کارول(1991) بود. پایایی و روائی ابزارهای گردآوری با آزمون های مربوط مورد تایید قرار گرفت.جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرمافزار SPSS و از مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی با نرم افزار Smart Pls2استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد ضریب همبستگی در مدل رگرسیونی برای متغیرها برابر و این بدین معنی است که سلامت سازمانی قادر استR= %56 از تغییرات مسئولیت اجتماعی را بیان کند. همچنین ضریب مسیر بین سلامت سازمانی و مسئولیت اجتماعی برابر با (ß= 0/86 ) که مورد قبول است و در نهایت در سنجش مناسب بودن و برازش ابزار مورد استفاده (Gof=0/52) حاصل گردید. نتیجهگیری:مدیران میتوانند با استفاده درست از مولفههای سلامت سازمانی موجب بروز و تقویت مسئولیت اجتماعی در بین کارکنان شوند و به تبع آن موفقیت سازمان را تضمین نمایند. در مجموع میتوان گفت که سلامت سازمانی یکی از عوامل اصلی تعیینکننده میزان مسئولیتپذیری اجتماعی کارکنان است. کلیدواژهها: سلامت سازمانی، مسئولیت پذیری اجتماعی، کارکنان شبکه بهداشت و درمان.
تفاصيل المقالة
مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد31,السنة
10
,
بهار
1398
مقدمه :ویژگیهای روانشناختی مدیران به عنوان یک موضوع مهم در موفقیت سازمانها قلمداد میشود و به عنوان عنصر اصلی در توانمندسازی منابع انسانی سازمان و همچنین افزایش بهره وری آنها به حساب میآید ویژگیهای روانشناختی مثبت مدیران میتواند منجر به احساس امنیت روانی کارک أکثر
مقدمه :ویژگیهای روانشناختی مدیران به عنوان یک موضوع مهم در موفقیت سازمانها قلمداد میشود و به عنوان عنصر اصلی در توانمندسازی منابع انسانی سازمان و همچنین افزایش بهره وری آنها به حساب میآید ویژگیهای روانشناختی مثبت مدیران میتواند منجر به احساس امنیت روانی کارکنان شود و به آنان عزت نفس ببخشد و هر چه سطح ایمنی روانی مدیران بالاتر باشد میتواند ویژگیهای خوبی برای مدیریت در مدیران ایجاد کند.روش پژوهش: هدف از پژوهش حاضر شناسایی و ارائه مدل ساختاری ویژگیهای روانشناختی مدیران میانی در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی در سطح شهرستان ارومیه میباشد که با روش ترکیبی (کمی کیفی) مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش کیفی، پارادیم پست مدرن، استراتژی پدیدارشناسی و تکنیک تحلیل محتوای پنهان با مصاحبه نیمه ساختار یافته (عمیق) با مدیران میانی (تا حد اشباع نظری) انجام گرفت و در بخش کمی با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی پایایی و روایی ابزار بدست آمده مورد تایید قرار گرفت. مصاحبهها از طریق کدگذاری باز و کدگذاری محوری با نرم افزار MAX QDA12 و جهت تایید ابزار بدست آمده از نرم افزارSmart Pls2 استفاده شده است و در نهایت برازش کلی مدل مورد سنجش و تایید قرار گرفت.یافتهها : ویژگیهای روانشناختی مدیران میانی در جامعه مورد بررسی در چهارمولفه خود اتکایی، خودکامیابی ، اعتماد آفرینی ونگرش حقوقی شناسائی گردید و یک مدل ساختاری بر اساس این مولفهها ارائه و پایایی و برازش مدل تازه بوجود آمده مورد سنجش قرار گرفت بطوریکه میانگین پایایی اشتراکی برای کلیه مقولهها (0/67 =AVE) و مقدار پایایی ترکیبی (0/86 =CR) و برازش مدل برابر (0/425 =Gof) حاصل گردید که مدل از برازش نسبتاً قوی و مناسبی برخوردار بود و قابل تعمیم به کل جامعه آماری میباشد.نتیجهگیری: مدیران میتوانند با شناسایی و استفاده درست از ویژگیهای روانشناختی خود میتوانند بر خود اتکا کامل داشته و موجب بروز و تقویت حس انجام کارو افزایش انگیزه و تعهد درکارکنان و همچنین موجب افزایش بهره وری و موفقیت و افزایش عملکرد کارکنان شوند که به تبع آن موفقیت و بقای سازمان خویش را تامین کنند.
تفاصيل المقالة
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد1,السنة
22
,
بهار
1400
هدف از این پژوهش شناسایی ویژگیهای روانشناختی مدیران عالی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مناطق آذربایجان غربی بود که با روش کیفی مورد بررسی قرار گرفت. بهطوریکه در این پژوهش از پارادیم پستمدرن، راهبرد پدیدارشناسی و تکنیک تحلیل محتوای پنهان با مصاحبۀ نیمهساختاریافت أکثر
هدف از این پژوهش شناسایی ویژگیهای روانشناختی مدیران عالی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مناطق آذربایجان غربی بود که با روش کیفی مورد بررسی قرار گرفت. بهطوریکه در این پژوهش از پارادیم پستمدرن، راهبرد پدیدارشناسی و تکنیک تحلیل محتوای پنهان با مصاحبۀ نیمهساختاریافته (عمیق) با مدیران عالی (تا حد اشباع نظری) استفاده شد. تعداد مدیران عالی 16 نفر بود و برای نمونهگیری از روش نمونهگیری هدفمند (قضاوتی) استفاده شد و در مصاحبهها از نفر 10 به بعد اشباع نظری حاصل گردید. مصاحبهها از طریق کدگذاری باز و کدگذاری محوری با نرمافزار MAX QDA12 تحلیل گردید. ویژگیهای روانشناختی مدیران عالی در جامعه مورد بررسی در پنج مؤلفه نوعدوستی، آرزومندی، دوراندیشی، سازگاری با دیگران و سلطهجویی درونی شناسایی گردید بهطوریکه مدیران میتوانند با شناسایی و استفاده درست از ویژگیهای روانشناختی خود میتوانند بر خود اتکاء کامل داشته و موجب بروز و تقویت حس انجام کار و افزایش انگیزه و تعهد در کارکنان و همچنین موجب افزایش بهرهوری و موفقیت و افزایش عملکرد کارکنان شوند که به تبع آن موفقیت و بقای سازمان خویش را تأمین کنند. در پایان بر مبنای نتایج پیشنهادهایی نیز به سازمان مورد مطالعه ارائه شد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications