شناسایی ویژگیهای روانشناختی مدیران عالی در صنعت نفت
الموضوعات :البرز مقتدر منصوری 1 , غلامرضا رحیمی 2 , نادر بهلولی 3 , فرهاد نژاد ایرانی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی،واحد بناب،دانشگاه آزاد اسلامی،بناب ،ایران
2 - استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
3 - استادیار،گروه مدیریت دولتی،واحد بناب،دانشگاه آزاد اسلامی ،بناب،ایران
4 - 3- استادیار،گروه مدیریت دولتی،واحد بناب،دانشگاه آزاد اسلامی ،بناب،ایران
الکلمات المفتاحية: پدیدارشناس, صنعت نفت, مدیران عالی, ویژگیهای روانشناختی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش شناسایی ویژگیهای روانشناختی مدیران عالی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مناطق آذربایجان غربی بود که با روش کیفی مورد بررسی قرار گرفت. بهطوریکه در این پژوهش از پارادیم پستمدرن، راهبرد پدیدارشناسی و تکنیک تحلیل محتوای پنهان با مصاحبۀ نیمهساختاریافته (عمیق) با مدیران عالی (تا حد اشباع نظری) استفاده شد. تعداد مدیران عالی 16 نفر بود و برای نمونهگیری از روش نمونهگیری هدفمند (قضاوتی) استفاده شد و در مصاحبهها از نفر 10 به بعد اشباع نظری حاصل گردید. مصاحبهها از طریق کدگذاری باز و کدگذاری محوری با نرمافزار MAX QDA12 تحلیل گردید. ویژگیهای روانشناختی مدیران عالی در جامعه مورد بررسی در پنج مؤلفه نوعدوستی، آرزومندی، دوراندیشی، سازگاری با دیگران و سلطهجویی درونی شناسایی گردید بهطوریکه مدیران میتوانند با شناسایی و استفاده درست از ویژگیهای روانشناختی خود میتوانند بر خود اتکاء کامل داشته و موجب بروز و تقویت حس انجام کار و افزایش انگیزه و تعهد در کارکنان و همچنین موجب افزایش بهرهوری و موفقیت و افزایش عملکرد کارکنان شوند که به تبع آن موفقیت و بقای سازمان خویش را تأمین کنند. در پایان بر مبنای نتایج پیشنهادهایی نیز به سازمان مورد مطالعه ارائه شد.
Alan, R., & Sashkin, W. (2002). Can Erganizational Empowerment Work in Multinational Settings?. Academy of Management Perspectives, 16(1), 102-115.
Arefnezahd, M. (2017). Identifying And Prioritizing Elements of Principals’ Competencies with an Emphasis on Islamic Management. Journal of School Management. 5(1), 151-172. ]Persian[
Bowen, D., & Lawler, E. (1992). The Empowerment of Service Workers: What, Why, How, and When. MIT Sloan Management Review, 9-31.
Cai, Zh., & Huang, Q. (2018). Improving the Agility of Employees Through Enterprise Social Media: The mediating Role of Psychological Conditions. International Journal of Information, 38 (1), 52-63.
Cole, F. (1988). Content analysis: process and application. Clinical Nurse Specialist, 2(1), 53–59
Dust, S., & Resick, Gh. (2018). Ethical Leadership and Employee Success: Examining the roles of Psychological Empowerment and Emotional Exhaustion.Journal of the leadership Quarterly, 29(5), 570-583.
Ergeneli, A., & Saglam, G. (2007). Psychological empowerment and its realationship to trust in immediate managers.Journal of Business Research, 60(1), 41-49.
Hagerman, H. & Skytt, B., & Wadensten, B. (2016).A Longitudinal Study of Working Life Among First-line Managers in The Care of Older Adults. Applied Nursing Research, 32,7-13.
Hashemi, N.Vafajoo, A.Karani, Z. (2016). Relationship between Psychological Characteristics of Commanders and Managers of Amin University of Medical Sciences with Management Styles. Police Management Research journal.11(2);292-306. ]Persian[
Jazayeri, S., delavar, A., Dortaj, F. (2018). Developing a model of happiness based on personality traits, emotional intelligence, attachment style, voluntary activities and demographic characteristics. Counseling Culture and Psycotherapy, 9(35), 27-56. ]Persian[
Krausert, A. (2017). HR Differentiation Between Professional and Managerial Employees: Broadening and Integrating Theoretical Perspectives. Human Resource Management Review, 27(3), 442-457.
Lee, J. & Taylor, Ms. (2014). Dual roles in psychological contracts: When managers take both agent and principal roles. Human Resource Management Review, 24(1), 95-107.
Mac Namara, A. & Collins, D. (2010). The role of psychological characteristics in managing the transition to university. Psychology of Sport and Exercise, 11(5), 353-362.
Mojab, F., Zaefarian, R., & Azizi, A. H. D. (2011). Applying competency based approach for entrepreneurship education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 12, 436- 447.]Persian[
Narimani, A,Vaezi, R. (2017). Identification of Facilitating Facets of Commercialization Knowledge Knowledge Management. Public Administration Quarterly. 9 (2): 235-262.]Persian[
Newman, A., & Donohue, R., & Eva, N. (2017). Psychological safety: A systematic review of the literature. Human Resource Management Review, 27(3), 521-535.
Palmer, C., & Niemand, T., & Stöckmann, C., & Kraus, S., & Kailer, N. (2019).The interplay of entrepreneurial orientation and psychological traits in explaining firm performance. Journal of Business Research, 94, 183-194.
Patton, Q., M. (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods. Journal of the American Society for Information Science, 51(8), 734-744.
Pouriyosf, S., & Azad Fallah, P. (2012). Relationship between Personality Characteristics, Organizational Commitment and Coping Styles of Employees. Journal of Psychology. 16(64): 355-369.]Persian[
Sarboland, K. (2019). The effect of psychological capital on work attachment with the role of mediating psychological empowerment. Knowledge & Research in Applied Psychology, 20(3), 65-76. ]Persian[
Shamsa'i, F.,& Davoudabadi, Z.,& Sadeghi, A. (2015). Investigating personality characteristics of managers with their leadership style. Nursing management history.4 (4): 9-17.]Persian[
Silen, M. & Skytt, B. & Engstrom, M. (2018). Relationships Between Structural and Psychological Empowerment, Mediated by Person-centred processes and thriving for nursing home staff. Geriatric Nursing, 40(1), 1-15.
Spreitzer, G. (1996). Social Structural Characteristics of psychological Empowerment. Academy of management journal. 39(2):483–505.
Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory procedures and techniques. Newbury Park, CA: Sage.
Thomas, K. & Velthouse, B. (1990). Cognitive elements of Empowerment: an “Interpretive” Model of Intrinsic task Motivation. Academy of management review. 15(4), 666-681.
Weber, W. G., Unterrainer, C., & Höge, T. (2019). Psychological Research on Organisational Democracy: A Meta‐Analysis of Individual, Organisational, and Societal Outcomes. Applied Psychology, 0(0),1-16
Willcoxson, L. & Chatham, R. (2018). Testing the Accuracy of the IT Stereotype: Profiling IT Managers personality and behavioural characteristics. Information & Management, 43(6), 697 – 705.
_||_