فهرس المقالات زهرا واثقی


  • المقاله

    1 - فشار ادراکی ـ عاطفی تعیین‌کنندۀ تعامل بی‌عدالتی سازمانی برای رفتارهای مثبت و منفی :نظریه فشار ادراکی و عاطفی (PAST)
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 1 , السنة 12 , بهار 1390
    این پژوهش با هدف بررسی نقش فشار ادراکی ـ عاطفی در توان پیش‌بینی ابعاد تعاملی بی‌عدالتی سازمانی برای رفتارهای انحرافی، ترک خدمت و رفتارهای مدنی ـ سازمانی اجرا شد. پژوهش از نوع همبستگی و جامعۀ آماری،کارکنان مرد یک مجموعۀ صنعتی بودند که از میان آنها، 216 نفر به شیوۀ تصادفی أکثر
    این پژوهش با هدف بررسی نقش فشار ادراکی ـ عاطفی در توان پیش‌بینی ابعاد تعاملی بی‌عدالتی سازمانی برای رفتارهای انحرافی، ترک خدمت و رفتارهای مدنی ـ سازمانی اجرا شد. پژوهش از نوع همبستگی و جامعۀ آماری،کارکنان مرد یک مجموعۀ صنعتی بودند که از میان آنها، 216 نفر به شیوۀ تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای سنجش، پرسشنامۀ محقق‌ساختۀ فشار ادراکی ـ عاطفی،‌ پرسشنامه‌های بی‌عدالتی سازمانی (کیم و لیونگ، 2007)، رفتارهای انحرافی (بنت و رابینسون،2000)، ترک خدمت (تپر و همکاران، 2009) و رفتارهای مدنی ـ سازمانی (بخاری و علی، 2009) بودند. داده‌ها از طریق تحلیل رگرسیون سلسله‌مراتبی تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که: 1) در فشار ادراکی ـ عاطفی بی‌عدالتی توزیعی پایین، تعامل سه راهۀ بی‌عدالتی دارای توان پیش‌بین معنادار برای رفتارهای مدنی ـ سازمانی است. 2) در فشار ادراکی عاطفی بی‌عدالتی رویه‌ای و تعاملی پایین نیز، جملۀ تعامل سه راهۀ بی‌عدالتی برای رفتارهای مدنی ـ سازمانی دارای توانایی پیش‌بین معنادار بود. 3) در فشار ادراکی عاطفی بی‌عدالتی توزیعی پایین، جملۀ تعامل سه راهۀ بی‌عدالتی قادر به پیش‌بینی رفتارهای انحرافی بود. 4) در فشار ادراکی عاطفی بی‌عدالتی تعاملی پایین نسبت به بالا، جملۀ تعامل سه راهۀ بی‌عدالتی دارای توان پیش‌بین بالاتری برای رفتارهای انحرافی بود. 5) فقط در فشار ادراکی ـ عاطفی بی‌عدالتی توزیعی پایین، جملۀ تعامل سه راهۀ بی‌عدالتی قادر به پیش‌بینی تمایل به ترک خدمت بود. تفاصيل المقالة