فهرس المقالات علیرضا عظیمی‌فر


  • المقاله

    1 - پیش‌بینی مسئولیت‌پذیری اجتماعی بر اساس یادگیری سازمانی و مدیریت کلاس در معلمان مقطع متوسطه
    نشريه روانشناسی اجتماعی , العدد 1 , السنة 8 , بهار 1399
    این پژوهش با هدف پیش‌بینی مسئولیت‌پذیری اجتماعی بر اساس یادگیری سازمانی و مدیریت کلاس در معلمان مقطع متوسطه انجام شد. این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش معلمان مقطع متوسطه شهر کرج در سال تحصیلی 99-1398 بودند و از میان آنها بر اساس فرمول کوکران 234 نفر برآ أکثر
    این پژوهش با هدف پیش‌بینی مسئولیت‌پذیری اجتماعی بر اساس یادگیری سازمانی و مدیریت کلاس در معلمان مقطع متوسطه انجام شد. این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش معلمان مقطع متوسطه شهر کرج در سال تحصیلی 99-1398 بودند و از میان آنها بر اساس فرمول کوکران 234 نفر برآورد شد که با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای با رعایت جنسیت و منطقه کاری (شهری و روستایی) انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه‌های مسئولیت‌پذیری اجتماعی (قلاوندی و همکاران، 1393)، یادگیری سازمانی (نیفه، 2001) و محقق‌ساخته مدیریت کلاس بودند. داده‌ها با روش‌های ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان در نرم‌افزار SPSS-21 تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که یادگیری سازمانی و مدیریت کلاس با مسئولیت‌پذیری اجتماعی رابطه مثبت و معنادار داشت و این دو متغیر به‌طور معناداری توانستند 22 درصد از واریانس مسئولیت‌پذیری اجتماعی معلمان را پیش‌بینی کنند (01/0>P). با توجه به رابطه و نقش یادگیری سازمانی و مدیریت کلاس در پیش‌بینی مسئولیت‌پذیری اجتماعی معلمان، برنامه‌ریزی توسط مسئولان و برنامه‌ریزان آموزش‌وپرورش جهت بهبود مسئولیت‌پذیری اجتماعی در آنان ضروری است. در نتیجه، برای افزایش مسئولیت‌پذیری اجتماعی معلمان می‌توان میزان یادگیری سازمانی و مدیریت کلاس در آنان را بهبود بخشید.یافته‌ها نشان داد که یادگیری سازمانی و مدیریت کلاس با مسئولیت‌پذیری اجتماعی رابطه مثبت و معنادار داشت و این دو متغیر به‌طور معناداری توانستند 22 درصد از واریانس مسئولیت‌پذیری اجتماعی معلمان را پیش‌بینی کنند (01/0>P). با توجه به رابطه و نقش یادگیری سازمانی و مدیریت کلاس در پیش‌بینی مسئولیت‌پذیری اجتماعی معلمان، برنامه‌ریزی توسط مسئولان و برنامه‌ریزان آموزش‌وپرورش جهت بهبود مسئولیت‌پذیری اجتماعی در آنان ضروری است. در نتیجه، برای افزایش مسئولیت‌پذیری اجتماعی معلمان می‌توان میزان یادگیری سازمانی و مدیریت کلاس در آنان را بهبود بخشید. تفاصيل المقالة