فهرس المقالات زهرا مطهری


  • المقاله

    1 - مقایسه ارزیابی سطوح دینداری و ویژگی شخصیتی معلمان با کیفیت زندگی کاری بالا و پایین
    تعالی مشاوره و روان درمانی , العدد 2 , السنة 7 , تابستان 1397
    هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه ارزیابی سطوح دینداری و ویژگی شخصیتی معلمان با کیفیت زندگی کاری بالا و پایین شهر تهران در سال 1396 بود. روش شناسی: روش پژوهش حاضر از نوع علّی-مقایسه ای بود. جامعه آماری کلیه معلمان شهر تهران بودند. نمونه آماری شامل 80 نفر از معلمان با کیفیت زن أکثر
    هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه ارزیابی سطوح دینداری و ویژگی شخصیتی معلمان با کیفیت زندگی کاری بالا و پایین شهر تهران در سال 1396 بود. روش شناسی: روش پژوهش حاضر از نوع علّی-مقایسه ای بود. جامعه آماری کلیه معلمان شهر تهران بودند. نمونه آماری شامل 80 نفر از معلمان با کیفیت زندگی کاری بالا و پایین بودند که بر اساس نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب گردیدند. ابزار اندازه‌گیری پژوهش پرسشنامه‌های، کیفیت زندگی کاری والتون (1973)، ویژگی‌های شخصیتی هگزاکو لی و همکاران (2005) و مقیاس دینداری خدایاری فرد و همکاران (1388) بود. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسشنامه از طریق نرم‌افزار SPSS23 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس یک‌راهه) انجام پذیرفت. یافته ها: یافته‌ها نشان دادند که اگرچه میانگین هر سه مؤلفه "ارزیابی سطوح دینداری" معلمان دارای "کیفیت زندگی کاری بالا"، بیشتر از گروه دیگر برآورد شده است، اما این تفاوت در مؤلفه "عواطف دینی" محسوس‌تر از دو مؤلفه دیگر می‌باشد. نتیجه گیری: هم چنین یافته‌ها نشان می‌دهد معلمانی که دارای "کیفیت زندگی کاری بالایی" هستند در ویژگی شخصیتی: "برونگرایی"،"سازگاری" و "وظیفه‌شناسی" نمره بالاتری نسبت به معلمانی که از "کیفیت زندگی کاری پائینی" برخوردارند، به دست آورده اند و این در حالی است که میانگین "هیجان پذیری" آزمودنی‌هایی با "کیفیت زندگی بالا"، کمتر از گروه دیگر می‌باشد. از نظر "صداقت- فروتنی" و "گشودگی نسبت به تجربه" تفاوت قابل‌توجه ای بین دو گروه وجود ندارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی وضعیت موجود اثربخشی کارکردهای دانشگاه فرهنگیان
    تحقیقات مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 12 , بهار 1400
    این پژوهش با هدف بررسی وضعیت موجود اثربخشی کارکردهای دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 779 نفر بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 227 نفر برآورد شد. برای انتخاب نمونه از نمونه‌گیری تصادفی طب أکثر
    این پژوهش با هدف بررسی وضعیت موجود اثربخشی کارکردهای دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 779 نفر بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 227 نفر برآورد شد. برای انتخاب نمونه از نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای خوشه‌ای و ساده استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس 5 درجه‌ای لیکرت بود که روایی آن به کمک روایی صوری و محتوایی و تشخیصی و پایایی آن از طریق روش آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل آماری از t تک نمونه‌ای استفاده شد. نتایج نشان داد که سطح معناداری در همه مولفه‌ها (بغیر از مولفه‌های منابع و ارتباطات) کمتر از 0.05 می‌باشد و بنابراین فرض صفر با 95 درصد اطمینان برای این مولفه‌ها رد و فرض پژوهش تأیید می‌شود. به عبارت دیگر، وضعیت این مولفه‌ها در حد مطلوب است. برای مولفه‌های منابع و ارتباطات با توجه به اینکه اختلاف میانگین آنها از عدد 3 اختلاف ناچیزی دارد، می‌توان گفت وضعیت این مولفه‌ها در حد متوسط می‌باشد. تفاصيل المقالة