با تغییرات فزآینده ی بازارها و نوسانات بازده سهام تحت شرایط اقتصادی گاهاً نامتوازن کشورها، ایجاد تعادل و پایداری به عنوان راهبردی اثربخشی برای جذب سرمایه گذاری ها جهت توسعه اقتصادی به حساب می آید. اما الزاماً چالش های اقتصادی تنها مبنایی برای توسعه ی پایداری شرکت ها در أکثر
با تغییرات فزآینده ی بازارها و نوسانات بازده سهام تحت شرایط اقتصادی گاهاً نامتوازن کشورها، ایجاد تعادل و پایداری به عنوان راهبردی اثربخشی برای جذب سرمایه گذاری ها جهت توسعه اقتصادی به حساب می آید. اما الزاماً چالش های اقتصادی تنها مبنایی برای توسعه ی پایداری شرکت ها در سطح بازارهای سرمایه به حساب نمی آیند، بلکه تمرکز بر نقضِ هنجارهای اجتماعی و نیاز ذینفعان به دستیابی شفاف تر اطلاعات جهت سرمایه گذاری نیز بخش مهمی از تمرکز بر توسعه ی کارکردهای گزارشگری پایدار محسوب می شود. لذا هدف این پژوهش توسعهی کارکردِ گزارشگریِ پایدار برمبنای آنومیِ فشارهای اجتماعی با استفاده از تحلیلِ سلسله مراتب فازی چندمرحلهای می باشد. این پژوهش از نظر هدف، جزء پژوهشهای توسعهای است، زیرا به دلیلِ فقدان مبنایی برای وجود انومی فشارهای اجتماعی و گزارشگری پایدار در پژوهشهای قبلی، براساس تحلیل فراترکیب در گام اول تلاش شد تا نسبت به شناسایی مولفهها به عنوان مبنایِ تحلیلی پژوهش و گزارهها به عنوان متغیرهای مرجع، اقدام شود. سپس باهدف تبیین مولفهها و گزارههای شناسایی شده، در سطح بازار سرمایه، در بخش کمی از تحلیلِ سلسله مراتب فازی چندمرحلهای باهدفِ تعیین تاثیرگذارترین کارکردِ گزارشگری پایدار برمبنای آنومیِ فشارهای اجتماعی، استفاده شد. در این پژوهش، جامعه هدف شامل دو بخشِ کیفی و کمی بود، که در بخش کیفی با کمکِ ۱۵ نفر از متخصصان و خبرگان رشته حسابداری در سطح دانشگاه تلاش گردید تا در قالب فرمهای امتیازی، مولفهها و گزارههای پژوهش شناسایی شوند. در بخش کمی نیز ۲۰ نفر از مدیران ۵۰ شرکت برتر بورس اوراق بهادار تهران در سال ۱۳۹۸، برای مشارکت در پژوهش انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان داد، آنومی هنجاری ذینفعان تاثیرگذارترین عامل برای توسعه ی کارکردهای پایدارِ گزارشگری شرکتها محسوب میشود. در واقع نتیجه این پژوهش بیانکنندهی این واقعیت است که آنومیِ هنجاریِ ذینفعان کاراترین عامل موثر بر کارکردهای گزارشگری پایدار محسوب میشود و محرکی برای اجتماعیگرایی پایدار به عنوان تاثیرگذاترین کارکردِ گزارشگری پایدار در سطح شرکتهای بازار سرمایه میباشد.
تفاصيل المقالة
امروزه افشای اطلاعات نهادهای نظارتی در بابِ تقلبهای حسابداری و رفتارهای تحریفسازِ شرکتها در سطح بازار سرمایه، سطحی از آنومیِ فشارهای اجتماعی بر این بازار گسیل داشته است و به دلیل عدم توسعه زیرساختهای بازخوردِ جریان اطلاعات، حتی در صورت وجود آنومی فشارهای اجتماعی، عد أکثر
امروزه افشای اطلاعات نهادهای نظارتی در بابِ تقلبهای حسابداری و رفتارهای تحریفسازِ شرکتها در سطح بازار سرمایه، سطحی از آنومیِ فشارهای اجتماعی بر این بازار گسیل داشته است و به دلیل عدم توسعه زیرساختهای بازخوردِ جریان اطلاعات، حتی در صورت وجود آنومی فشارهای اجتماعی، عدم نظارتهای نهادی باعث میشود تا سطح بالایی از بروز تحریف در گزارشگری مالی، همچون گزارشگری مالی متهورانه اتفاق بیفتد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر آنومیِ فشارهای اجتماعی بر گزارشگری مالی متهورانه با اتکاء به تحلیلِ نظریه برداشتِ نقدگرایانه مدیر میباشد. بنابراین پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل حداقل مربعات جزئی ( ) ضمن برازش مطلوبیت مدل، تاثیر آنومیِ فشارهای اجتماعی بر گزارشگری مالی متهورانه را مورد بررسی قرار داد. در این پژوهش به منظور سنجش متغیر برونزار یعنی آنومیِ فشارهای اجتماعی، از طریق تحلیل فراترکیب با مشارکت ۱۵ نفر از خبرگان پژوهش اقدام به ایجاد پرسشنامه محقق ساخت شد. سپس از دو معیار محافظهکاری خان و واتز (۲۰۰۹) و تفاوت اقلام تعهدی اختیاری شرکت با میانه اقلام تعهدی اختیاری سایر شرکتهای مورد بررسی هلتزِر و همکاران (۲۰۱۲) وکوتاری و همکاران (۲۰۰۵) برای سنجش گزارشگری مالی متهورانه استفاده شد. پرسشنامه مذکور برای ۱۴۲ مدیر عامل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ارسال گردید و که در نهایت پس از پیگیریهای فراوان، ۱۰۵ پرسشنامه تکمیل و برگشت داده شد و به عنوان نمونه نهایی برای تجزیه و تحلیل استفاده گردید. پس از اطمینان یافتن از برازش قابل قبول مدلهای اندازهگیری و ساختاری پژوهش، مطابق با برداشتِ نقدگرایانه مدیر، نتایج نشان داد، آنومیِ فشار اجتماعی بر گزارشگری مالی متهورانه تاثیر مثبت و معناداری دارد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications