فهرس المقالات Parisa Farrokh


  • المقاله

    1 - The Study of the Effectiveness of Textual Cohesion of Teaching Materials on Iranian Intermediate EFL Learners’ Reading Comprehension
    Journal of Teaching English Language Studies (JTELS) , العدد 5 , السنة 7 , بهار 2018
    The present investigation was an attempt to study the effect of difference in textualcohesion of different teaching materials on Iranian intermediate EFL learners' readingcomprehension. To that end, a QPT test was administered to 105 EFL students learningEnglish languag أکثر
    The present investigation was an attempt to study the effect of difference in textualcohesion of different teaching materials on Iranian intermediate EFL learners' readingcomprehension. To that end, a QPT test was administered to 105 EFL students learningEnglish language in institutes. Based on QPT test direction individuals who get 31+ ingrammar and vocabulary, 8+ in reading section, and 8+ in writing are considered to be atintermediate level of foreign language proficiency. So 45 learners were selected for thisstudy and they were divided into three groups, two experimental groups and one controlgroup, the first experimental group, studying Topnotch, the second experimental groupstudying Touchstone and the control group studying high school English book. Allgroups contained 15 participants. Then a reading test was administered to all groups as apre-test to take their initial knowledge of reading comprehension. The experimentalgroups received treatment in using the above mentioned books containing more cohesiveelements in ten sessions. The control group was taught the high school English bookreading passages. Finally all experimental and control groups sat for the posttest forreading comprehension test. ANOVA was conducted to see if there was a significantdifference between groups or not. The results were computed and analyzed through SPSSand it was explored that difference in textual cohesion in different teaching materials,namely texts containing more cohesive elements, had a positive effect on Iranianintermediate EFL learners' reading comprehension ability. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تحلیل روابط معنایی- واژگانی واژه‌های گیلکی درافسانه‌های عامیانۀ گیلان (بر اساس نظریۀ لاینز)
    ادبیات و زبان های محلی ایران زمین , العدد 41 , السنة 13 , پاییز 1402
    شناخت روابط مفهومی برای درک و انتقال معنا ضروری است، زیرا هنگام بررسی گونه‌های مختلف معنا، دریافت‌ها از سطح ساخت زبانی فراتر رفته، معنای دقیق واژه در حوزۀ بافتی و خارج از بافت تعیین می‌شود. پژوهش حاضر به تحلیل روابط مفهومی میان واژه‌های گیلکی و تعیین بسامد هر یک از آن‌ه أکثر
    شناخت روابط مفهومی برای درک و انتقال معنا ضروری است، زیرا هنگام بررسی گونه‌های مختلف معنا، دریافت‌ها از سطح ساخت زبانی فراتر رفته، معنای دقیق واژه در حوزۀ بافتی و خارج از بافت تعیین می‌شود. پژوهش حاضر به تحلیل روابط مفهومی میان واژه‌های گیلکی و تعیین بسامد هر یک از آن‌ها در افسانه‌های عامیانۀ گیلان می‌پردازد تا چگونگی روابط معنایی حاکم میان واژه‌ها را نشان دهد. بدین منظور، واژه‌های گیلکی موجود در شصت و دو افسانه از کتاب افسانه‌های گیلان بررسی و تحلیل شده است. این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است و در آن، روابط مفهومی شمول ‌معنایی، هم‌معنایی، چندمعنایی، هم‌آوا-هم‌نویسی، عضوواژگی، جزء‌واژگی، واحدواژگی و تکرار تحلیل شده و بسامد هر یک محاسبه گردیده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که از میان انواع روابط واژگانی، رخداد رابطۀ واژگانی شمول معنایی با %84 ، بیشترین بسامد را دارد. پس از رابطۀ واژگانی شمول معنایی، بسامد وقوع هر یک از روابط مفهومی بدین ترتیب به دست آمده است: جز‌ء‌واژگی %6، واحدواژگی %3، هم‌معنایی %2، هم‌آوا-هم‌نویسی %2، عضوواژگی %1، چندمعنایی %1، و تکرار %1. بین واژه‌های گیلکی موجود در این افسانه‌ها، روابط معنایی-واژگانی تقابل معنایی، تباین معنایی و باهم‌آیی مشاهده نشده است. تفاصيل المقالة