فهرس المقالات سعید صحت


  • المقاله

    1 - اثر انعطاف پذیری منابع انسانی بر اثربخشی سازمانی با نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی در شرکت‌ بیمه ایران
    مدیریت بهره‌وری , العدد 48 , السنة 13 , بهار 1398
    امروزه منابع انسانی یکی از سرمایه‌های بزرگ شرکت‌ها به‌خصوص شرکت‌های خدماتی ازجمله شرکت‌های بیمه‌ای می‌باشد. با توجه به نقشی که منابع انسانی دررسیدن سازمان ها به اثربخشی ایفا‌ می‌کند، همواره توجه سازمان ها و مدیران منابع انسانی را برای ایفای هر چه‌بهتر نقشی که این منابع أکثر
    امروزه منابع انسانی یکی از سرمایه‌های بزرگ شرکت‌ها به‌خصوص شرکت‌های خدماتی ازجمله شرکت‌های بیمه‌ای می‌باشد. با توجه به نقشی که منابع انسانی دررسیدن سازمان ها به اثربخشی ایفا‌ می‌کند، همواره توجه سازمان ها و مدیران منابع انسانی را برای ایفای هر چه‌بهتر نقشی که این منابع در سازمان بر عهده‌دارند، جلب می‌کند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر انعطاف پذیری منابع انسانی بر اثربخشی سازمانی با نقش میانجی رفتارشهروندی‌سازمانی در شرکت بیمه‌ ایران می‌باشد. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و برای تعیین حجم نمونه، از فرمول کوکران استفاده‌ شد و حجم نمونه،100 نفر تعیین گردید. برای روایی پرسش نامه از روایی محتوایی، روایی همگرا و روایی واگرا، همچنین برای بررسی پایایی سازه ها از روش آلفای کرونباخ، پایایی‌ترکیبی (CR) و برای پایایی‌معرف ها از ضریب بارهای عاملی استفاده شد، برای بررسی مدل مفهومی پژوهش و آزمون فرضیه‌های پژوهش،روش تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری مبتنی بر واریانس با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی به کار رفت. اطلاعات به‌دست‌آمده توسط نرم‌افزار spss و PLS ـ Smartمورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان‌داد که بین انعطاف پذیری‌ منابع انسانی و اثربخشی سازمانی با آماره t‌(478/9)، انعطاف پذیری منابع انسانی و رفتارشهروندی سازمانی با آماره t(894/28)، رفتارشهروندی سازمانی و اثربخشی سازمانی با آماره t‌ (092/2) اثر معناداری وجود دارد. همچنین یافته‌های حاصل از آزمون سوبل نشان داد که تقریباً 17 درصد از تغییرات انعطاف پذیری منابع انسانی بر اثربخشی سازمانی از طریق متغیر میانجی رفتارشهروندی سازمانی تبیین می‌شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی تأثیر به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در افزایش بهره‌وری کارکنان مورد مطالعه (کارکنان بانک مسکن تبریز)
    مدیریت بهره‌وری , العدد 42 , السنة 11 , پاییز 1396
    موضوع مقاله حاضر، بررسی تأثیر به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات( (ICT، در افزایش بهره‌وری کارکنان، و بهبود بهره‌وری سازمان‌ها است. روش تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی، از نظر جمع‌آوری اطلاعات پیمایشی (با استفاده از پرسش نامه) و از نظر تحلیل اطلاعات، توصیفی است. جامعه أکثر
    موضوع مقاله حاضر، بررسی تأثیر به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات( (ICT، در افزایش بهره‌وری کارکنان، و بهبود بهره‌وری سازمان‌ها است. روش تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی، از نظر جمع‌آوری اطلاعات پیمایشی (با استفاده از پرسش نامه) و از نظر تحلیل اطلاعات، توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش را 100 نفر از کارکنان بانک مسکن تبریز تشکیل می‌دهند. روش نمونه گیری تصادفی بوده و پایایی پرسش نامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. این ضریب برای مؤلفه فناوری اطلاعات و ارتباطات (84/0)، و برای مؤلفه بهره‌وری کارکنان(86/0) می‌باشد. در این تحقیق اثر همبستگی بین متغیرهای "زیر ساخت های فناوری اطلاعات" و "فناوری اطلاعات" و "کاربرد اطلاعات"، با بهره‌وری کارکنان؛ و همچنین آزمون t بین آنها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده از بررسی‌های انجام شده نشانگر آن است که بین فناوری اطلاعات و بهره‌وری کارکنان رابطه مستقیم و معناداری وجود داشته و فناوری اطلاعات بر بهره وری کارکنان تاثیر گذار است. تفاصيل المقالة