فهرس المقالات یحیی داداش کریمی


  • المقاله

    1 - مقایسه تطبیقی مؤلفه های مدل های شایستگی حرفه ای اساتید در دانشگاه ها
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 5 , السنة 16 , زمستان 1401
    هدف این پژوهش مطالعه نظام مند مؤلفه های شایستگی حرفه ای اعضای هیأت علمی در دانشگاه های کشور است. رویکرد پژوهش کیفی و از نوع تحلیل محتوا می باشد. برای این منظور، با بهره گیری از فنون تحلیل مضمون، ابعاد و مؤلفه های شایستگی حرفه ای اساتید دانشگاه های ایران از مقالات أکثر
    هدف این پژوهش مطالعه نظام مند مؤلفه های شایستگی حرفه ای اعضای هیأت علمی در دانشگاه های کشور است. رویکرد پژوهش کیفی و از نوع تحلیل محتوا می باشد. برای این منظور، با بهره گیری از فنون تحلیل مضمون، ابعاد و مؤلفه های شایستگی حرفه ای اساتید دانشگاه های ایران از مقالات علمی منتشر شده در نشریات استخراج شدند. جامعه مورد مطالعه، کل مقالات پژوهشی مرتبط بودند که در پایگاه ISC نمایه شده اند. درنهایت 29 مقاله به صورت هدفمند انتخاب و تحلیل شدند. برای بررسی روایی پژوهش از روش مذاکره با همتایان استفاده گردید و برای تائید پایایی آن از روش بررسی کدگذاری وتوافق حداقل دو کدگذار محقق استفاده گردید. میزان توافق کدگذاری بین دومحقق با بهره گیری از آمار ناپارامتریک تحلیل شد و ضریب فی برای آن 0.89 گزارش گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از فنون علم سنجی و نیز تحلیل مضمون استفاده شده است. تحلیل ها در نرم افزار مکس کیودا 10انجام شده است. یافته های علم سنجی نشان دادند که با گذر زمان بر تعداد پژوهش های انجام شده در این موضوع اضافه شده است. بیشترین تعداد مقالات در نشریه تدریس پژوهی منتشر شده است، محققان با نام سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی بیشتر تحقیقات در این موضوع را انجام داده اند، اکثر تحقیقات انجام شده با رویکرد کمی انجام شده است و شایستگی های حرفه ای اساتید دانشگاه های جامع بیش از دانشگاه های دیگر انجام شده است. همچنین یافته های تحلیل مضمون حاکی از آن بودکه بین شایستگی های حرفه ای اساتید دانشگاه های مختلف تفاوت وجود دارد. همه دانشگاه ها در شایستگی های فردی/شخصی، شایستگی های دانشی، شایستگی های آموزشی و شایستگی های ارتباطات با هم مشترک هستند در حالی که بعضی از دانشگاه ها علاوه بر این شایستگی ها، یک سری شایستگی های تخصصی نیز دارند. دانشگاه های جامع بیشترین دامنه شایستگی های حرفه ای اساتید را دارند و دانشگاه های فرهنگیان، جامع علمی-کاربردی و صنعتی کمترین تعداد شایستگی های حرفه ای را گزارش داده اند. نتیجه ای که از تحقیق حاضر گرفته می شود این است که نوع و ماهیت شایستگی حرفه ای اساتید وابسته به نوع دانشگاهی است که اساتید در آن مشغول خدمت هستند. تفاصيل المقالة