فهرس المقالات ملیحه گنجی فرد


  • المقاله

    1 - اثربخشی آموزش ذهن¬آگاهی بر امید و سازگاری با مدرسه در دانش‌آموزان دارای انتخاب رشته اجباری علوم ریاضی و فنی
    آموزش و ارزشیابی , العدد 4 , السنة 16 , زمستان 1402
    هدف از مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش ذهن¬آگاهی بر امید و سازگاری با مدرسه در دانش‌آموزان دارای انتخاب رشته اجباری علوم ریاضی و فنی بود. این مطالعه نیمه¬تجربی با طرح دو گروهی به شیوه قبل، بعد و پیگیری بود که بر روی 30 نفر از دانش‌آموزان دارای انتخاب رشته اجباری علوم ری أکثر
    هدف از مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش ذهن¬آگاهی بر امید و سازگاری با مدرسه در دانش‌آموزان دارای انتخاب رشته اجباری علوم ریاضی و فنی بود. این مطالعه نیمه¬تجربی با طرح دو گروهی به شیوه قبل، بعد و پیگیری بود که بر روی 30 نفر از دانش‌آموزان دارای انتخاب رشته اجباری علوم ریاضی و فنی شهر بیرجند در سال تحصیلی 1401-1400 انجام گردید. این دانش‌آموزان به روش قرعه¬کشی وارد مطالعه شدند و با استفاده از روش تصادفی ساده به کمک جدول اعداد تصادفی به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل تخصیص یافتند (هر گروه=15 نفر). مداخله آموزش ذهن¬آگاهی در 8 جلسه 60 دقیقه¬ای برای گروه آزمون اجرا شد. برای گروه کنترل مداخله¬ای انجام نگردید. داده¬ها با استفاده از پرسشنامه امید میلر و پرسشنامه سازگاری با مدرسه کیم در سه مرحله قبل، بعد و پیگیری جمع¬آوری شدند و با استفاده از آمار توصیفی مانند میانگین، فراوانی و انحراف معیار و آمار استنباطی مانند آنالیز واریانس تک متغیره در نرم افزار SPSS نسخه 18 در سطح معناداری 05/0p< تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاکی از آن بود که بعد از مداخله، بهبود معناداری در نمرات امید و سازگاری با مدرسه در دانش‌آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بدست آمد (001/0P<). این مطالعه اهمیت استفاده از مداخلات ذهن¬آگاهی را در بهبود و سازگاری با مدرسه در دانش‌آموزان دارای انتخاب رشته اجباری آشکار ساخت. لذا، پیشنهاد می¬گردد تا این مداخله در برنامه¬های آموزشی مورد توجه مدیران، مراکز مشاوره مدارس و سایر برنامه¬ریزان آموزشی قرار گیرد. تفاصيل المقالة