فهرس المقالات تکتم طباطبایی


  • المقاله

    1 - اثربخشی آموزش ذهن¬آگاهی بر امید و سازگاری با مدرسه در دانش‌آموزان دارای انتخاب رشته اجباری علوم ریاضی و فنی
    آموزش و ارزشیابی , العدد 4 , السنة 16 , زمستان 1402
    هدف از مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش ذهن¬آگاهی بر امید و سازگاری با مدرسه در دانش‌آموزان دارای انتخاب رشته اجباری علوم ریاضی و فنی بود. این مطالعه نیمه¬تجربی با طرح دو گروهی به شیوه قبل، بعد و پیگیری بود که بر روی 30 نفر از دانش‌آموزان دارای انتخاب رشته اجباری علوم ری أکثر
    هدف از مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش ذهن¬آگاهی بر امید و سازگاری با مدرسه در دانش‌آموزان دارای انتخاب رشته اجباری علوم ریاضی و فنی بود. این مطالعه نیمه¬تجربی با طرح دو گروهی به شیوه قبل، بعد و پیگیری بود که بر روی 30 نفر از دانش‌آموزان دارای انتخاب رشته اجباری علوم ریاضی و فنی شهر بیرجند در سال تحصیلی 1401-1400 انجام گردید. این دانش‌آموزان به روش قرعه¬کشی وارد مطالعه شدند و با استفاده از روش تصادفی ساده به کمک جدول اعداد تصادفی به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل تخصیص یافتند (هر گروه=15 نفر). مداخله آموزش ذهن¬آگاهی در 8 جلسه 60 دقیقه¬ای برای گروه آزمون اجرا شد. برای گروه کنترل مداخله¬ای انجام نگردید. داده¬ها با استفاده از پرسشنامه امید میلر و پرسشنامه سازگاری با مدرسه کیم در سه مرحله قبل، بعد و پیگیری جمع¬آوری شدند و با استفاده از آمار توصیفی مانند میانگین، فراوانی و انحراف معیار و آمار استنباطی مانند آنالیز واریانس تک متغیره در نرم افزار SPSS نسخه 18 در سطح معناداری 05/0p< تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاکی از آن بود که بعد از مداخله، بهبود معناداری در نمرات امید و سازگاری با مدرسه در دانش‌آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بدست آمد (001/0P<). این مطالعه اهمیت استفاده از مداخلات ذهن¬آگاهی را در بهبود و سازگاری با مدرسه در دانش‌آموزان دارای انتخاب رشته اجباری آشکار ساخت. لذا، پیشنهاد می¬گردد تا این مداخله در برنامه¬های آموزشی مورد توجه مدیران، مراکز مشاوره مدارس و سایر برنامه¬ریزان آموزشی قرار گیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - واکاوی افت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی با تاکید بر آموزش مجازی برنامه شاد در پاندمیک کرونا
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1402
    هدف از پژوهش حاضر واکاوی علل افت تحصیلی دانش‌آموزان با تأکید بر آموزش مجازی برنامه شاد در پاندمیک کرونا با روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل تماتیک بوده است. جامعه پژوهش شامل والدین دانش آموزان دوره ابتدایی استان خراسان جنوبی که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و در نهایت داده أکثر
    هدف از پژوهش حاضر واکاوی علل افت تحصیلی دانش‌آموزان با تأکید بر آموزش مجازی برنامه شاد در پاندمیک کرونا با روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل تماتیک بوده است. جامعه پژوهش شامل والدین دانش آموزان دوره ابتدایی استان خراسان جنوبی که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و در نهایت داده‌ها با 36 نفر از آن‌ها به اشباع رسید. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش به دلیل جدید بودن موضوع و فقدان نظریه کافی در خصوص موضوع پژوهش مصاحبه‌های اکتشافی نیمه ساختاریافته بود. بعد از جمع‌آوری داده‌ها به تجزیه‌وتحلیل آنان به روش اشتراوس-کوربین پرداخته شد. ازبین مفاهیم استخراج شده 55کدباز که در11کدمحوری و3کد انتخابی (علل زمینه‌ای، علل تربیتی و علل آموزشی) طبقه‌بندی شدند، به دست آمد. جهت بررسی روایی کدگذاری‌ها از توافق تخصصی متخصصان در مورد فرایند و ساختار کدگذاری‌ها و جهت بررسی پایایی آن با استفاده از فرم ارزیابی فرایند و ساختار کدگذاری نهایی از روش توافق بین ارزیاب‌ها استفاده شد که درنهایت ضریب ارزیاب‌ها 90/0 به دست آمد. یافته‌ها بیانگر این می‌باشند که در یک نگاه کلی افت تحصیلی معضل چندجانبه‌ای است که شیوه‌های پیشگیری از آن نیز چندجانبه و نیازمند همکاری و آگاهی مستمر والدین، مربیان و دانش‌آموزان از یک‌سو و برنامه‌ریزی‌های مسئولان آموزش‌وپرورش از سوی دیگر است. تفاصيل المقالة