فهرس المقالات حسین مؤمنی مهموئی


  • المقاله

    1 - مؤلفه ها‌ و شاخص های منتورینگ همتا برای توسعه حرفه ای معلمان: مرور سیستماتیک براساس مدل رایت
    تعالی منابع انسانی , العدد 4 , السنة 4 , پاییز 1402
    هدف پژوهش حاضر بررسی مؤلفه‌های منتورینگ همتا برای معلمان است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن مرور سیستماتیک براساس مدل رایت و همکاران(2007) است. جامعه پژوهش، متشکل از 623 مقاله درباره مؤلفه‌های منتورینگ‌همتا برای معلمان است که بین سال های 2014 تا 2023 میلادی در مجلات ع أکثر
    هدف پژوهش حاضر بررسی مؤلفه‌های منتورینگ همتا برای معلمان است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن مرور سیستماتیک براساس مدل رایت و همکاران(2007) است. جامعه پژوهش، متشکل از 623 مقاله درباره مؤلفه‌های منتورینگ‌همتا برای معلمان است که بین سال های 2014 تا 2023 میلادی در مجلات علمی معتبر ارائه شده‌اند. نمونه پژوهش شامل 30 مقاله است که به صورت هدفمند جمع آوری و براساس پایش موضوعی داده‌ها انتخاب شده‌اند. داده‌های پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شده‌اند. بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌ها، مؤلفه‌های منتورینگ همتا برای معلمان در 6 بُعد و 18عامل طبقه‌بندی شدند. این ابعاد شامل بُعد مؤلفه‌های فردی-شخصیتی(مشتمل بر عوامل؛ شخصی‌سازی، مدیریت فرآیند، انگیزش و علاقه و ویژگی شناختی)، بُعد اجتماعی-فرهنگی(مشتمل بر عوامل؛ توجه به فرهنگ یادگیری، ایجاد اجتماعات حرفه‌ای و هم‌کنشی مؤثر)، بُعد سازمانی(مشتمل بر عوامل؛ حمایت و پشتیبانی) و بعد مؤلفه‌های مشاوره‌ای(مشتمل بر عوامل؛ مهارت‌های ارتباطی، اخلاق‌مداری و نظارت بالینی)، مؤلفه‌های آموزشی (مشتمل بر عواملی چون؛ تخصص محوری، یادگیری مشارکتی، آموزش اصیل و فناوری آموزشی) و مؤلفه‌های پژوهشی (مشتمل بر عواملی چون؛ مهارت‌های پژوهشی و تلفیق نظریه و عمل) است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - فرآیند توسعه حرفه ای معلمان در مدارس(الزامات، بسترها و چالش ها)
    تعالی تعلیم و تربیت و آموزش , العدد 7 , السنة 2 , بهار 1403

    هدف از پژوهش حاضر، شناسایی الزامات، بسترها و چالش¬های موجود در جهت توسعه حرفه¬ای معلمان بود. به این منظور از روش کیفی با رویکرد تحلیل مضمون استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش، مدیران و معلمان شهر مشهد بودند. داده‌های پژوهش با استفاده از مصاحبه‌های فرد أکثر

    هدف از پژوهش حاضر، شناسایی الزامات، بسترها و چالش¬های موجود در جهت توسعه حرفه¬ای معلمان بود. به این منظور از روش کیفی با رویکرد تحلیل مضمون استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش، مدیران و معلمان شهر مشهد بودند. داده‌های پژوهش با استفاده از مصاحبه‌های فردی نیمه ساختاریافته جمع‌آوری گردید، نمونه آماری شامل 17 نفر از مدیران، 8 نفر از معلمان و 6 نفر از کارشناسان آموزش منابع انسانی بودند که به شیوه نظری هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل مضمون در سه مرحله‌ای تحلیل‌شده‌اند. یافته‌های پژوهش بیانگر سه بُعد اصلی شامل بسترهای توسعه حرفه¬ای معلمان (مشتمل بر محورهایی چون برنامه¬ریزی، فرهنگ¬سازی، خلاقیت¬محوری، بهبود نگرش و انگیزش، حمایت و پشتیبانی)، الزامات اجرای توسعه حرفه¬ای معلمان (مشتمل بر محورهایی چون نیازسنجی، نظارت، بهبود رویه¬ها و فرآیندها، زیرساخت و اخلاق محوری) و چالش¬های اجرای برنامه¬های توسعه حرفه¬ای معلمان (مشتمل بر محورهایی چون چالش¬های ساختاری، چالش¬های آموزشی و مدیریتی و چالش¬های فرهنگی) مورد سازماندهی قرار گرفت. با توجه به یافته¬ها می¬توان نتیجه گرفت برای اصلاح وضعیت موجود توسعه حرفه¬ای معلمان در مدارس به اصلاح ابعاد فردی، سازمانی و فرهنگی نیاز است.

    تفاصيل المقالة