الگوی توسعه حرفه ای اساتید در دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی بر تحلیل زمینه ای
الموضوعات : تعالی منابع انسانیمهشید سردارآبادی 1 , حسین مؤمنی مهموئی 2 , اسدالله زنگویی 3 , علی اکبر عجم 4
1 - دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران (نویسنده مسئول)
3 - استادیار دانشگاه بیرجند و استادیار مدعو علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
4 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: توسعه حرفه ای, اساتید, دانشگاه آزاد اسلامی, تحلیل زمینه ای,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی وضع مموجود توسعه حرفه¬ای اساتید دانشگاه آزاد اسلامی است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش داده¬ بنیاد انجام گرفت. جامعه¬ی آماری شامل کلیه کارگزاران دخیل در توسعه حرفه¬ای اساتید دانشگاه آزاد اسلامی هستند که از طریق نمونهگیری هدفمند از نوع ملاک محور انتخاب شدند. داده¬ها از طریق مصاحبه¬ی نیمهساختاریافته با هفده نفر از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی نه نفر از مدیران گروه¬های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی جمعآوری شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده¬ها از روش کدگذاری استفاده شد. برای تأمین روایی و پایایی از معیارهای لینکن و کوبا استفاده شد. نتایج پژوهش نشاندهنده¬ی پانزده مفهوم محوری و پنج مقوله منتخب است که در قالب مدل پارادیمی شامل توسعه حرفه¬ای فرد گرا مبتنی بر توتالیتاریسم به عنوان پدیده مرکزی وضع موجود توسعه حرفه¬ای اساتید، چالش¬های توسعه حرفه¬ای (مشتمل بر مؤلفه¬هایی چون عدم همراهی عوامل توسعه حرفه¬ای، عملکرد سلیقه¬ای و کمیت¬گرایی در برنامه¬های توسعه حرفه¬ای)، رویه¬ها و فرآیندهای توسعه حرفه¬ای (مشتمل بر محورهایی چون مدیریت دانش استراتژیک، توجه به شایستگی¬های دانشی و ایجاد شبکه¬های تعاملی)، بسترهای شکل¬گیری وضع موجود (مشتمل بر محورهایی چون عوامل فراسازمانی، سازمانی و فردی) و پیامدهای وضع موجود ( مشتمل بر مؤلفه¬های پیامدهای فرهنگی، آموزشی و مدیریتی) مورد سازماندهی قرار گرفت.
پورکریمی، جواد و رمضانپور، انسیه (1398). الگوی توسعه حرفه ای اعضای هیات علمی آموزش الکترونیکی کشور: پژوهشی کیفی. آموزش و توسعه منابع انسانی، 6(21)، 125-146.
خواجهای، سعید؛ درودی، هما؛ مرادی، شهلا و حسنی، داوود (1393). بررسی ویژگیهای سازمان یادگیرنده در دانشگاه علوم پزشکی زنجان از دیدگاه مدیران و کارکنان. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي; ۷ (۱۵): ۳۸-۳۰
رحیمی کینچا، داود؛ عباس پور، عباس؛ طاهری، مرتضی؛ زارعی زوارکی، اسماعیل و خورسندی طاسکوه، علی (1400). چالشهای توسعه حرفهای اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در تدریس برخط، فصلنامه فناوری آموزش، 15(3)، 479-490.
سعادت طلب، آیت؛ فتحی واجارگاه، کورش؛ فراستخواه، مقصود و خراسانی، اباصلت. (1393). بررسی موانع آموزش و بهسازی اعضای هیأت علمی در دانشگاههای دولتی شهر تهران (مطالعه کیفی). مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 4(6), 29-56.
صادقی¬تبار، میترا، قورچیان، نادرقلی، جعفری، پریوش، محمدداوودی، امیرحسین، محمدداودی، امیرحسین (1400). طراحی مدل خودتوسعه¬ای حرفه¬ای اعضای هیات علمی دانشگاه¬ها. پایش، 22(1)، 95-104.
عطافر، علی و بهرامی سامانی، مژگان (1388). میزان استفاده از مؤلفههای سازمان یادگیرنده در دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی شهرکرد، مجله آموزش عالی ایران، 2(1)، 161-181.
کرمی¬نژاد، ندا، قاسمی¬زاده، علیرضا و معتمد، حمیدرضا (1400). تجارب زیسته اعضای هیات علمی دانشگاه از توسعه حرفه ای مبتنی بر مهارت های نرم آموزشی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 15(4)، 31-45.
کیانی، ندا و رادفر، رضا (1394). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر بهرهوری سازمان با استفاده از مدل دیماتل. مدیریت بهرهوری، 94(35)، 111-130.
معتمدی، مرضیه و موسوی، فاطمه سادات (1398). از مدیریت دانش تا انسان توسعه منابع با نگاهی به برنامهریزی درسی در محیط کار، کنفرانس ملی رویکردهای نوین علوم انسانی در قرن بیست و یکم، ISC
Atará-Piraquive, Á. P., Herrera-Guzmán, C. L., Hernández-Contreras, J. R., Rincón-Pinilla, M. P., Peña-Campagnoli, A. T., Florez-Lancheros, G. P., & Cantor-Cutiva, L. C. (2021). Effect of a workplace vocal health promotion program and working conditions on voice functioning of college professors. Journal of Voice, 25(15),25-41.
Baartman, L. K., Kilbrink, N., & de Bruijn, E. (2018). VET students’ integration of knowledge engaged with in school-based and workplace-based learning environments in the Netherlands. Journal of Education and work, 31(2), 204-217.
Chen, P., Clark, M., Sharma, M., Troya, Y., Cenzer, I., & Rivera, J. (2021). A longitudinal workplace-based interprofessional curriculum for graduate learners in a geriatrics patient-centered medical home. Journal of Interprofessional Education & Practice, 24, 100-129.
Chia, R. (2017). A process-philosophical understanding of organizational learning as “wayfinding” Proces, practices and sensitivity to environmental affordances. The learning organization, 24(2), 107-118/TLO-11-2016-0083.
Cockrell ML. A (2012). Comparative analysis study of professional development models impacting student achievement [dissertation]. US: East Carolina university.
Erichsen, K., & Reynolds, J. (2020). Public school accountability, workplace culture, and teacher morale. Social Science Research, 85, 102-127.
Estepp, C. M., Roberts, T. G., & Carter, H. S (2012). An Experiential Learning Model of Faculty Development to Improve Teaching. NACTA Journal, 56, 79-86 .
Goldsmith, K. (2011). Uncreative writing: managing language in the digital age. Columbia University Press.
Groves, Kevin S. (2019). Examining the impact of succession management practices on organizational performance: A national study of U.S. hospitals. Health Care Management Review, 44 (4), 356-365.
Huang, X., & Wang, C. (2021). Factors affecting teachers’ informal workplace learning: The effects of school climate and psychological capital. Teaching and Teacher Education, 103, 103-123.
Hulsbos, F. A., Evers, A. T., & Kessels, J. W. M. (2016). Learn to lead: Mapping workplace learning of school leaders. Vocations and learning, 9, 21-42.
Kamin, Y., Ahmad, A., & Cartledge, D. (2013). Student's Perceptions on the Relevance of a Diploma in an Automotive Curriculum to the Workplace. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93(7), 90-96.
Mourik, S. L., Roos, E. J., Goverde, A. J., & Wood, P. L. (2021). The new pan-European post-specialty training curriculum in Paediatric and Adolescent Gynaecology. European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology, 258, 152-156.
Nduna, N. J. (2012). The relevance of workplace learning in guiding student and curriculum development. South African Journal of Higher Education, 26(2), 232-248.
Patidar, N., Gupta, S., Azbik, G., & Weech-Maldonado, R. (2016). Succession planning and financial performance: Does competition matter?. Journal of Healthcare Management, 61(3), 215-227.
Redmon KD (2012). Effectiveness of faculty development programs from the perceptions of faculty member at the selected Illinois community colleges [dissertation]. Illinois: Illinois State University.
Rintala, H., & Nokelainen, P. (2020). Vocational education and learners’ experienced workplace curriculum. Vocations and Learning, 13(1), 113-130.
Rothwell, W. (2010). Effective succession planning, ensuring leadership continuity and building talent from within. 4th ed, American Management Association, New York.
Veillard, L. (2015). University-corporate partnerships for designing workplace curriculum: Alternance training course in tertiary education. Francophone perspectives of learning through work: Conceptions, traditions and practices,7, 257-278.
Weller, J. M., Coomber, T., Chen, Y., & Castanelli, D. J. (2021). Key dimensions of innovations in workplace-based assessment for postgraduate medical education: a scoping review. British Journal of Anaesthesia, 127(5), 689-703.
Yunus, W. M. A. W. M., Musiat, P., & Brown, J. S. (2018). Systematic review of universal and targeted workplace interventions for depression. Occupational and environmental medicine, 75(1), 66-75.