-
المقاله
1 - A Qualitative Study on Iranian EFL Teachers’ Strategies of Classroom Management: Focusing on Cultural StrategiesJournal of Language, Culture, and Translation , العدد 1 , السنة 5 , پاییز-زمستان 2023The main aim of this qualitative study was to explore the strategies of classroom management for Iranian EFL teachers. To achieve this aim, 30 Iranian EFL teachers were selected through convenience sampling from some online groups of high school EFL teachers in WhatsApp أکثرThe main aim of this qualitative study was to explore the strategies of classroom management for Iranian EFL teachers. To achieve this aim, 30 Iranian EFL teachers were selected through convenience sampling from some online groups of high school EFL teachers in WhatsApp or Telegram. Data collection was done via an open-ended questionnaire and a semi-structured interview. According to the results, many strategies were identified which are presented in the paper. The most important ones include using knowledge received through academic education, using personal experiences, managing students' needs, giving and receiving feedback from the class, teaching based on professional ethics, and considering cultural issues. Moreover, the results indicated that EFL teachers are required to resort to cultural strategies to convert classroom management knowledge resources into practical activities. The findings have some implications for EFL teacher education researchers, policymakers, curriculum developers, and teachers. More importantly, this study can be used in teacher preparation programs to prepare teachers for classroom management in the future. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - بررسی وضعیت دورکاری در کتابخانههای عمومی در ایام پاندمی کووید- 19دانش شناسی , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 1400روش پژوهش: این پژوهش با رویکرد کیفی و به صورت تحلیل محتوا انجامشدهاست. ابزار گردآوری دادهها مصاحبهی نیمهساختاریافته بود که از طریق تماس صوتی انجامشدهاست. جامعه این پژوهش شامل 15 نفر از روسا و کارشناسان توسعه کتابخانه های ستاد و ادارات کل کتابخانه های عمومی می أکثرروش پژوهش: این پژوهش با رویکرد کیفی و به صورت تحلیل محتوا انجامشدهاست. ابزار گردآوری دادهها مصاحبهی نیمهساختاریافته بود که از طریق تماس صوتی انجامشدهاست. جامعه این پژوهش شامل 15 نفر از روسا و کارشناسان توسعه کتابخانه های ستاد و ادارات کل کتابخانه های عمومی می باشد و در این پژوهش از نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی در گردآوری داده ها، ضبط تماس ها و جمع آوری داده ها تا دستیابی به مرحلهی اشباع استفاده شده است.یافته ‎ها: کتابخانه های عمومی در ابتدا نقش پر رنگی در ارائه خدمات قابل قبول به اعضا نداشتند، اما به مرور با آموزش مجازی کتابداران و همچنین ایجاد صفحه شبکه مجازی کتابداران، خدمات فرهنگی تحت وب و انجام خدمات مجازی به رفع نیاز اطلاعاتی جامعه مخاطب اقدام نمودند. در بین خدمات ایام دورکاری بیشترین انتخاب مربوط به خدمات فرهنگی با %32.8 بود. در بین نقاط قوت دور کاری ایجاد شبکه مجازی با %39.1 بیشترین انتخاب را داشت و در بین نقاط ضعف عدم آشنایی با دور کاری با % 24.5 بیشترین انتخاب را به دست آورد. در بین راه کارها نیز بالاترین انتخاب%23.3 مربوط به برنامه ریزی جهت بهره برداری از ظرفیت و توانمندی کارکنان در ایام دور کاری بود .نتیجهگیری: کتابخانه های عمومی با یک سازماندهی مجدد در بین نیروهای انسانی و همچنین آموزش کتابداران و ابلاغ برخی بخشنامه ها با یک تاخیر چند ماهه زمینه اقدامات قابل قبول برای اعضا را فراهم نموده اند. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - Classroom management: Strategies and challenges of Iranian teachersCurriculum Research Journal , العدد 14 , السنة 5 , زمستان 2024The present study aimed to explore the strategies and challenges faced by Iranian teachers in classroom management. The importance of this study lied in its potential contribution to effective approaches in classroom management, professional growth of teachers, and rese أکثرThe present study aimed to explore the strategies and challenges faced by Iranian teachers in classroom management. The importance of this study lied in its potential contribution to effective approaches in classroom management, professional growth of teachers, and research knowledge. To serve that end, it utilized a qualitative research design, employing semi-structured interview and open-ended questionnaire to gather data from a sample of Iranian teachers. The findings revealed that Iranian teachers were required to use different strategies to put their knowledge resources and practices of classroom management into the real context of classroom with high effectiveness. The study also indicated several challenges faced by Iranian teachers, such as students’ misbehavior, class communication, fulfillment of learner expectations, time management, care for and attention to learners, giving and receiving feedback, interactions with students’ families, flexibility, accountability and commitment, lesson planning, group work planning, and professional ethics. It can be concluded that teachers’ classroom management literacy is fed by different knowledge resources. Moreover, classroom management literacy is not formed overnight, but it is the product of various knowledge domains. More importantly, classroom management is not an easy task for Iranian teachers. These findings have significant implications for Iranian teachers, teacher educators and curriculum planners. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - On Iranian EFL Teachers’ Perceptions of Classroom Management: Knowledge and Practice in FocusInternational Journal of Foreign Language Teaching & Research , العدد 5 , السنة 10 , زمستان 2022این مطالعه کیفی با هدف بررسی ادراک معلمان زبان انگلیسی از مدیریت کلاس درس انجام شد. 30 مدرس زبان انگلیسی ایرانی که در موسسات و دانشگاههای خصوصی مختلف ایران تدریس میکنند، از طریق نمونهگیری در دسترس از گروههای مجازی مختلف از طریق واتساپ یا تلگرام در این پژوهش شرکت کر أکثراین مطالعه کیفی با هدف بررسی ادراک معلمان زبان انگلیسی از مدیریت کلاس درس انجام شد. 30 مدرس زبان انگلیسی ایرانی که در موسسات و دانشگاههای خصوصی مختلف ایران تدریس میکنند، از طریق نمونهگیری در دسترس از گروههای مجازی مختلف از طریق واتساپ یا تلگرام در این پژوهش شرکت کردند. داده های مورد نیاز از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه باز گردآوری شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل موضوعی با استفاده از MAXQDA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که معلمان زبان انگلیسی دانش خود را از مدیریت کلاس درس به منابع زیر نسبت میدهند: دانش آکادمیک، نظرات شخصی، تجربیات گذشته، رویدادهای حرفهای، تفاسیر زمینهای و بازخورد. نتایج همچنین نشان داد که ادراک معلمان زبان انگلیسی از مدیریت کلاس در ابعاد مختلفی از جمله پاسخ به رفتار نادرست دانشآموزان، ارتباطات کلاسی، برآورده کردن انتظارات یادگیرنده، مدیریت زمان، مراقبت و توجه به فراگیران، ارائه و دریافت بازخورد، گروهبندی شده است. تعامل با خانواده دانش آموزان، انعطاف پذیری، مسئولیت پذیری و تعهد، برنامه ریزی درسی، برنامه ریزی کار گروهی و اخلاق حرفه ای. این یافته ها برای معلمان زبان انگلیسی، مربیان معلم، سرپرستان و برنامه ریزان برنامه درسی آموزش معلمان پیامدهایی دارد. تفاصيل المقالة