فهرس المقالات میترا باغ جنتی


  • المقاله

    1 - بررسی اولویت‌های مطالعاتی و مزایای مطالعه منابع چاپی و الکترونیکی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی استان بوشهر در سال تحصیلی 93-1392
    دانش شناسی , العدد 4 , السنة 10 , پاییز 1396
    هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اولویت‌های مطالعاتی و مزایای مطالعه منابع چاپی و الکترونیکی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی استان بوشهر در سال تحصیلی 93-1392 است. روش‌ پژوهش: این پژوهش توصیفی پیمایشی با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته داده‌ها أکثر
    هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اولویت‌های مطالعاتی و مزایای مطالعه منابع چاپی و الکترونیکی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی استان بوشهر در سال تحصیلی 93-1392 است. روش‌ پژوهش: این پژوهش توصیفی پیمایشی با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته داده‌ها گرداوری شده است. حجم نمونه 400 نفری از همه دانشجویان مقاطع دکتری حرفه‌ای، کارشناسی ارشد و کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال تحصیلی 93-1392 با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی تا سطح رشته گزینش شد. برای گرداوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که پایایی آن به‌وسیله روش برآورد ضریب آلفای کرونباخ 869/0 به‌دست آمد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار اس پی اس اس ویرایش 18 با استفاده ازآمار توصیفی و استنابطی و با آزمون کای اسکوایر تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، فهمیدن و درک ساده با میانگین 5/25 درصد به‌عنوان اولویت اول، دسترسی تمام وقت با میانگین 6/23 درصد به‌عنوان اولویت دوم، امنیت و اعتبار اطلاعات با میانگین 8/14 به‌عنوان اولویت سوم در انتخاب منابع چاپی برای مطالعه و دسترسی سریع به اطلاعات موردنیاز با میانگین 2/37 درصد به‌عنوان اولویت اول، به‌دست آوردن اطلاعات روزآمد با میانگین 7/21 درصد به‌عنوان اولویت دوم، صرفه‌جویی در وقت با میانگین 2/9 به‌عنوان اولویت سوم در انتخاب منابع الکترونیکی برای مطالعه انتخاب شدند. نتیجه‌گیری: دانشجویان خواهان محیط اطلاعاتی ترکیبی (چاپی و الکترونیکی) هستند که در آن اطلاعات الکترونیکی جایگزین اطلاعات چاپی نشود، بلکه موقعیت‌های دسترسی بیشتر با کم‌رنگ شدن مشکلاتی مانند سرعت کم شبکه، مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، بالا بردن مهارت‌های رایانه‌ای کاربران و از سوی دیگر غنی‌تر شدن آرشیو مجلات الکترونیکی، امکانات و قابلیت‌های جدید این مجلات و برگزاری دوره‌های آموزشی برای آنان، فراهم شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - ارزیابی عملکرد پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در پایگاه استنادی گوگل اسکالر طی سال‌های 2009-2013
    دانش شناسی , العدد 5 , السنة 10 , زمستان 1396
    هدف: با توجه به اهمیت تولیدات علمی در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و ارزیابی اعضای هیأت علمی به‌عنوان پژوهشگرانی که بیشترین سهم هدف را در تولیدات علمی هر دانشگاهی دارند؛ پژوهش حاضر عملکرد پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر را در پایگاه استنادی گوگل اسکالر از نظر کم أکثر
    هدف: با توجه به اهمیت تولیدات علمی در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و ارزیابی اعضای هیأت علمی به‌عنوان پژوهشگرانی که بیشترین سهم هدف را در تولیدات علمی هر دانشگاهی دارند؛ پژوهش حاضر عملکرد پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر را در پایگاه استنادی گوگل اسکالر از نظر کمیّت و کیفیت، مورد بررسی قرار داده است. روش‌شناسی: مطالعه حاضر پژوهشی توصیفی پیمایشی است که به روش تحلیل استنادی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش بروندادهای علمی تمامی اعضای هیأت علمی شاغل در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال 1393 (شامل 160 نفر) است که در پایگاه استنادی گوگل اسکالر نمایه شده است. به‌منظور گردآوری داده‌ها از نرم‌افزار تحلیل استنادی publish or perish، استفاده شده و تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار اکسل و شاخص‌های توصیفی صورت گرفته است. یافته‌ها: بر اساس نتایج پژوهش 26/37 درصد جامعه مورد مطالعه هیچ مدرک علمی در گوگل اسکالر نداشتند. بیشتر افراد (37/59 درصد) نیز کمتر از 20 مدرک داشتند. به‌طور میانگین 73/4 مدرک به ازای هر یک از افراد جامعه پژوهش در گوگل اسکالر نمایه شده بود و هر فرد به‌طور متوسط 33/19 استناد دریافت کرده بود. تعداد متوسط استنادها برای هر مدرک نیز 83/1 بود. میانگین شاخص هرش برای جامعه پژوهش برابر با 45/1 و میانگین شاخص جی 1/2 بود. 12/48 درصد جامعه پژوهش نیز دارای شاخص‌های هرش و جی برابر با صفر بودند. نتیجه‌گیری: از یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که تعداد کل مدارک، تعداد کل استنادها و شاخص‌های هرش و جی اغلب پژوهشگران مورد مطالعه در سطح پایینی قرار دارد. سابقه پایین اغلب پژوهشگران، محدودیت‌های زبانی و دسترسی بین‌المللی پایین به مدارک منتشر شده به زبان فارسی از دلایل عمده پایین بودن شاخص‌های مورد مطالعه است. تفاصيل المقالة