فهرس المقالات عبدالرسول خسروی


  • المقاله

    1 - بررسی کارآمدی کلیدواژه‌ها و عبارت‌های جستجوی پیشنهادی پاب‌مد و منابع بازیابی‌شده از دیدگاه کاربران حوزه پزشکی
    نظام ها و خدمات اطلاعاتی , العدد 5 , السنة 3 , زمستان 1392
    هدف: بسط جستجو با هدف بهبود بازیابی مدارک مرتبط از طریق افزایش میزان دقت و ربط است و بیشتر زمانی رخ می‌دهد که کاربران از نتایج جستجوی خود راضی نیستند یا نتایج کافی به دست نیاورده‌اند. در این راستا، پاب‌مد کلیدواژه‌ها و عبارت‌های جستجوی پیشنهادی را به رابط کاربری خود افز أکثر
    هدف: بسط جستجو با هدف بهبود بازیابی مدارک مرتبط از طریق افزایش میزان دقت و ربط است و بیشتر زمانی رخ می‌دهد که کاربران از نتایج جستجوی خود راضی نیستند یا نتایج کافی به دست نیاورده‌اند. در این راستا، پاب‌مد کلیدواژه‌ها و عبارت‌های جستجوی پیشنهادی را به رابط کاربری خود افزوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی کارآمدی کلیدواژه‌ها و عبارت‌های جستجوی پیشنهادی پاب‌مد و منابع بازیابی‌شده از دیدگاه کاربران حوزه پزشکی است. روش شناسی: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. داده‌های مورد نیاز آن از طریق پرسش‌نامه در هنگام جستجوی کاربران در پایگاه اطلاعاتی پاب‌مد گردآوری شده است. 40 نفر به عنوان جامعه پژوهش با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند از بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دانشجویان پزشکی حرفه‌ای و اعضای هیئت علمی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از "SPSS 16.0" انجام گردید. همچنین به این دلیل که داده‌های پژوهش حاضر بر حسب مقیاس رتبه‌ای طبقه‌بندی شده‌اند، فرضیه‌های پژوهش با استفاده از آمارة ناپارامتری ویلکاکسون مورد آزمون قرار گرفت. یافته ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که هر چه کلیدواژه‌های پیشنهادی در رتبه‌های پایین‌تری قرار می‌گیرند از دیدگاه کاربران ارتباط کمتری با نیازشان دارد. پس کلیدواژه‌های پیشنهادی پاب‌مد تا حد زیادی می‌تواند به کاربران در انتخاب درست عبارت جستجو کمک کند؛ همچنین پاب‌مد در قرار دادن کلیدواژه‌های پیشنهادی بر اساس مرتبط بودن از دیدگاه کاربران موفق عمل کرده است. همچنین تفاوت معناداری بین بازیافت‌های اصل از کلیدواژه کاربر و کلیدواژه‌ها و عبارت‌های جستجوی پیشنهادی پاب‌مد وجود ندارد. نتیجه گیری: یافته‌های این پژوهش نشان داد که کلیدواژه‌ها و عبارت‌های جستجوی پیشنهادی راهبردی مناسب جهت دستیابی به مدارک مرتبط با نیاز کاربران است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی اولویت‌های مطالعاتی و مزایای مطالعه منابع چاپی و الکترونیکی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی استان بوشهر در سال تحصیلی 93-1392
    دانش شناسی , العدد 4 , السنة 10 , پاییز 1396
    هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اولویت‌های مطالعاتی و مزایای مطالعه منابع چاپی و الکترونیکی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی استان بوشهر در سال تحصیلی 93-1392 است. روش‌ پژوهش: این پژوهش توصیفی پیمایشی با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته داده‌ها أکثر
    هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اولویت‌های مطالعاتی و مزایای مطالعه منابع چاپی و الکترونیکی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی استان بوشهر در سال تحصیلی 93-1392 است. روش‌ پژوهش: این پژوهش توصیفی پیمایشی با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته داده‌ها گرداوری شده است. حجم نمونه 400 نفری از همه دانشجویان مقاطع دکتری حرفه‌ای، کارشناسی ارشد و کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال تحصیلی 93-1392 با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی تا سطح رشته گزینش شد. برای گرداوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که پایایی آن به‌وسیله روش برآورد ضریب آلفای کرونباخ 869/0 به‌دست آمد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار اس پی اس اس ویرایش 18 با استفاده ازآمار توصیفی و استنابطی و با آزمون کای اسکوایر تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، فهمیدن و درک ساده با میانگین 5/25 درصد به‌عنوان اولویت اول، دسترسی تمام وقت با میانگین 6/23 درصد به‌عنوان اولویت دوم، امنیت و اعتبار اطلاعات با میانگین 8/14 به‌عنوان اولویت سوم در انتخاب منابع چاپی برای مطالعه و دسترسی سریع به اطلاعات موردنیاز با میانگین 2/37 درصد به‌عنوان اولویت اول، به‌دست آوردن اطلاعات روزآمد با میانگین 7/21 درصد به‌عنوان اولویت دوم، صرفه‌جویی در وقت با میانگین 2/9 به‌عنوان اولویت سوم در انتخاب منابع الکترونیکی برای مطالعه انتخاب شدند. نتیجه‌گیری: دانشجویان خواهان محیط اطلاعاتی ترکیبی (چاپی و الکترونیکی) هستند که در آن اطلاعات الکترونیکی جایگزین اطلاعات چاپی نشود، بلکه موقعیت‌های دسترسی بیشتر با کم‌رنگ شدن مشکلاتی مانند سرعت کم شبکه، مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، بالا بردن مهارت‌های رایانه‌ای کاربران و از سوی دیگر غنی‌تر شدن آرشیو مجلات الکترونیکی، امکانات و قابلیت‌های جدید این مجلات و برگزاری دوره‌های آموزشی برای آنان، فراهم شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی رابطه جنسیت با میزان اضطراب کتابخانه‌ای دانشجویان دانشگاه‌های دولتی شهر بوشهر
    دانش شناسی , العدد 5 , السنة 10 , زمستان 1396
    هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه جنسیت با میزان اضطراب کتابخانه‌ای دانشجویان دانشگاه های دولتی شهر بوشهر است. روش پژوهش: روش این پژوهش توصیفی پیمایشی و از نوع همبستگی می‌باشد. در مجموع 700 دانشجو از دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) و أکثر
    هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه جنسیت با میزان اضطراب کتابخانه‌ای دانشجویان دانشگاه های دولتی شهر بوشهر است. روش پژوهش: روش این پژوهش توصیفی پیمایشی و از نوع همبستگی می‌باشد. در مجموع 700 دانشجو از دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) و دانشگاه خلیج فارس (وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) به شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه بومی سازی شده اضطراب کتابخانه‌ای بوستیک، جمع‌آوری شد و با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون های آماری تی تک متغیّره، تی مستقل، من ویتنی، آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون خطی در سطح معناداری (05/0P value>) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد دانشجویان این دو دانشگاه از اضطراب کتابخانه‌ای پایین‌تر از سطح متوسط برخوردارند (73/91) و این اضطراب فقط در مؤلّفه "عوامل مکانیکی" بالاتر از سطح متوسط قراردارد. با مقایسه دانشجویان دختر و پسر مشاهده شد که آنها در سطح معناداری 97/0 تفاوتی از نظر اضطراب کتابخانه‌ای ندارند؛ البته از نظر مقایسه مؤلّفه‌ها، دانشجویان دختر و پسر فقط از نظر "عوامل ناشی از تعامل با کتابداران" تفاوت معناداری دارند. نتیجه‌گیری: با بررسی میزان اضطراب کتابخانه‌ای دانشجویان به تفکیک جنسیت، آنها تفاوتی از نظر نمره اضطراب کتابخانه‌ای ندارند. در بین مؤلّفه‌های اضطراب کتابخانه‌ای این تفاوت فقط در مؤلّفه" عوامل ناشی از تعامل با کتابداران" دیده شد که انجام پژوهش‌های بیشتری در این زمینه توصیه می‌شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - بررسی مهارت‌های ارتباطی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی شهر بوشهر از دیدگاه کتابداران و مراجعه‌کنندگان به کتابخانه: رویکردی مقایسه‌ای
    دانش شناسی , العدد 2 , السنة 9 , تابستان 1395
    هدف: پژوهش حاضر به شناسایی مهارت‌های ارتباطی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی شهر بوشهر از دیدگاه کتابداران و مراجعه‌کنندگان با رویکردی مقایسه‌ای می‌پردازد. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری آن کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی شهر بوشهر وابسته به وزارتخان أکثر
    هدف: پژوهش حاضر به شناسایی مهارت‌های ارتباطی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی شهر بوشهر از دیدگاه کتابداران و مراجعه‌کنندگان با رویکردی مقایسه‌ای می‌پردازد. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری آن کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی شهر بوشهر وابسته به وزارتخانه‌های "بهداشت، درمان و آموزش پزشکی" و "علوم، تحقیقات و فناوری" (جمعاً 18 نفر) که به روش سرشماری و مراجعه‌کنندگان این کتابخانه‌ها (دانشگاه خلیج فارس 4340 نفر و دانشگاه علوم پزشکی بوشهر 2799 نفر) که به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند (بر اساس جدول مورگان به ترتیب 354 نفر، 338 نفر). داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌ استاندارد مهارت ارتباطی "کوئین‌دام" جمع‌آوری و در نرم‌افزار SPSS در سطح آزمون‌های توصیفی و استنباطی (تی مستقل، تی تک متغیره، آزمون من ویتنی و آزمون اف) مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرارگرفت. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد میانگین مهارت‌های ارتباطی کتابداران دانشگاهی شهر بوشهر از دیدگاه کتابداران (61/3) و مراجعه‌کنندگان (3/2) در بالاتر از سطح متوسط قرار دارد. همچنین بین هیچ‌کدام از مولفّه‌های مهارت ارتباطی با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، بالابودن سطح مهارت ارتباطی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی شهر بوشهر نویددهنده ارائه خدماتی بهتر، جلب رضایت بیشتر مراجعه‌کنندگان‌، بهبود سطح کیفیت کتابخانه و به تبع آن ارتقا سازمان ‌مادر می‌باشد. تفاصيل المقالة