فهرس المقالات اسماعیل جعفری


  • المقاله

    1 - فراتحلیلی کیفی بر پژوهش‌های انجام شده در زمینه موک (دوره‌های فراگیر گسترده آن لاین و باز)
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1396
    از سال 2008 تاکنون، موک به‌عنوان یک ابزار آموزشی توسط مؤسسات آموزشی و آموزش عالی به فراوانی مورد استفاده قرار گرفته و استقبال از آن چشمگیر بوده است. نه فقط مؤسسات آموزشی از آن به‌عنوان یک ابزار آموزشی اثربخش در دوره‌های آموزشی و پژوهشی خود استفاده کرده‌اند بلکه پژوهشگرا أکثر
    از سال 2008 تاکنون، موک به‌عنوان یک ابزار آموزشی توسط مؤسسات آموزشی و آموزش عالی به فراوانی مورد استفاده قرار گرفته و استقبال از آن چشمگیر بوده است. نه فقط مؤسسات آموزشی از آن به‌عنوان یک ابزار آموزشی اثربخش در دوره‌های آموزشی و پژوهشی خود استفاده کرده‌اند بلکه پژوهشگران مختلفی نیز به بررسی موک از زوایای مختلفی پرداخته‌اند. پژوهش حاضر درصدد بود تا تصویر جامعی از سیمای این پژوهش‌ها ارائه دهد. به‌منظور نیل به این هدف، از فراتحلیل کیفی استفاده شد و 40 پژوهش که هرکدام به‌نوعی به بررسی و واکاوی جنبه‌های مختلف موک پرداختند، ارزیابی و بررسی شدند. یافته‌های این پژوهش نشان داد که پژوهش‌های انجام شده هم از حیث ساختاری و روش‌شناختی و هم از حیث محتوایی دارای ویژگی‌های برجسته‌ای بودند که باید مد نظر قرار داد. جهت‌گیری نظری بیش از نیمی از پژوهش‌ها مبتنی بر پارادایم پیوندگرایی بود که این مسئله را القا می‌کند که اگر نظام آموزشی و آموزش عالی کشورمان درصدد پیاده‌سازی و کاربست موک در آموزش‌های خود است لازم است تا نگاه ساختارگرایانه و سنتی خود را تغییر داده و به سمت نگاه مبتنی بر گفتمان، تعامل، خلق دانش و آموزش و یادگیری از طریق فرایندهای در حال شدن حرکت کنند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی وضعیت ارائه‌ی خدمات در بخش پایان‌نامه‌های کتابخانه‌های وابسته به وزارت بهداشت،‌‌‌‌ درمان و آموزش پزشکی در شهر تهران
    دانش شناسی , العدد 1 , السنة 5 , بهار 1391
    هدف: پژوهش حاضر که به بررسی وضعیت ارائه خدمات در بخش پایان‌نامه‌های کتابخانه‌های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح تهران، متشکل از 36 کتابخانه، شامل: 11 کتابخانه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران، 10 کتابخانه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، 10 أکثر
    هدف: پژوهش حاضر که به بررسی وضعیت ارائه خدمات در بخش پایان‌نامه‌های کتابخانه‌های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح تهران، متشکل از 36 کتابخانه، شامل: 11 کتابخانه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران، 10 کتابخانه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، 10 کتابخانه وابسته به علوم پزشکی ایران و 5 کتابخانه وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران می‌پردازد. روش شناسی: پژوهش حاضر به روش پیمایشی توصیفی صورت گرفته است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از نرم‌افزار آماری SPSS استفاده شده است. یافته‌ها: از 174 نفر پرسنلی که در بخش پایان نامه‌های کتابخانه‌های مورد مطالعه در پژوهش مشغول به کار هستند، 100 نفر (4/57 درصد) از آنها نیروی غیر کتابداری هستند. که این مسئله ضعف بسیار عمده را در این بخش نشان می‌دهد که بیش از نیمی از پرسنل این بخش را نیروی غیر کتابداری تشکیل می‌دهند. که این مسئله خود باعث عدم سازماندهی درست پایان نامه‌ها و ناتوان بودن در ارائه خدمات کافی به مراجعان به این بخش می‌شود. همچنین از نظر وضعیت سازماندهی و نمایه‌سازی 82 درصد کتابخانه‌های مورد بررسی اقدام به سازماندهی و نمایه‌سازی پایان‌نامه‌ها نموده‌اند و در 8/17درصد کتابخانه‌های مورد بررسی این اقدام هنوز صورت نگرفته است. در خصوص امکانات رایانه ای، یافته‌های پژوهش ناظر بر این است در اکثر دانشکده‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی و دانشگاه آزاد امکانات رایانه‌ای وجود داشته و تنها در بیشتر دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران این امکانات وجود نداشته است. 22 کتابخانه (5/78 درصد) در بخش پایان‌نامه خود دارای امکانات نرم‌افزاری بوده و 4/21 درصد بخش پایان‌نامه‌ها فاقد امکانات نرم‌افزاری هستند که با توجه به این می‌توان گفت اکثر کتابخانه‌های دانشکده‌های مورد مطالعه در وضعیت نسبتاً مطلوبی به سر می‌برند. 75 درصد کتابخانه‌های مورد مطالعه بیان داشتند که پایان نامه‌های خود را در اختیار تمامی دانشجویان دانشگاه‌های آزاد، دولتی و پیام نور و... قرار می‌دهند. 8/17 درصد کتابخانه‌ها بیان داشته‌اند که پایان نامه‌های خود را تنها در اختیار دانشجویان و اعضاء هیأت علمی دانشگاه‌های وابسته به خود قرار می‌دهند و 14/7 درصد کتابخانه‌ها بیان کرده‌اند که پایان نامه‌های خود را تنها در اختیار دانشجویان دانشگاه‌های دولتی قرار می‌دهند. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که از نظر فضا و مکان اختصاص یافته 50درصد کتابخانه‌های مورد بررسی، فضای مجزایی را برای نگهداری پایان‌نامه‌ها اختصاص داده‌اند، و 50درصد نیز فاقد فضای کافی و مجزا می‌باشند. 9 کتابخانه (2/32 درصد) پایان‌نامه‌های دانشکده‌های دیگر را در بخش پایان‌نامه‌های خود نگهداری کرده و (8/67 درصد) این عمل را انجام نمی‌دهد تفاصيل المقالة