فهرس المقالات صفیه طهماسبی لیمونی


  • المقاله

    1 - Staff performance Competencies and Information Security: An Analysis of the Role of Library Software System Development
    Journal of System Management , العدد 2 , السنة 9 , بهار 2023
    The purpose of this study is to determine Staff Performance Competencies and Information Security: An Analysis of the Role of Library Software System Development. The statistical population in the qualitative part was 18 specialists and professors in the field of inform أکثر
    The purpose of this study is to determine Staff Performance Competencies and Information Security: An Analysis of the Role of Library Software System Development. The statistical population in the qualitative part was 18 specialists and professors in the field of information science and computer science, and in the quantitative part was the staff of the central libraries of the Islamic Azad Universities of Iran. The results showed that there is a significant relationship between functional competencies and information security management with the mediating role of library software system development. These results will be useful in identifying the effects of library software system development and staff performance competencies in information security management of libraries of the Islamic Azad Universities in Iran. This article is the only article that simultaneously examines the role of human factors and the role of non-human factors (software system development) in information security in academic libraries. Therefore, in the future, researchers may obtain more variables to obtain Combine a clearer picture of information security in libraries. This analysis helps researchers in the field of librarianship to understand the growth and development of software systems. This article is one of the first recent attempts to understand the research work in the field of library software system development by considering the role of staff performance competencies. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - شناسایی مؤلفه‌های اثرگذار بر رفتار اشتراک‌گذاری دانش در محیط ابری : مورد مطالعه دانشگاه های آزاد اسلامی کشور
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 2 , السنة 12 , تابستان 1401
    هدف: هدف این پژوهش شناسایی مؤلفه‌ های اثرگذار بر رفتار اشتراک‌گذاری دانش در محیط ابری توسط اعضاء هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی کشور می باشد.روش شناسی: این پژوهش ، آمیخته اکتشافی است در این پژوهش اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی (بالغ بر 28000 نفر)، در کل کشور أکثر
    هدف: هدف این پژوهش شناسایی مؤلفه‌ های اثرگذار بر رفتار اشتراک‌گذاری دانش در محیط ابری توسط اعضاء هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی کشور می باشد.روش شناسی: این پژوهش ، آمیخته اکتشافی است در این پژوهش اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی (بالغ بر 28000 نفر)، در کل کشور مورد بررسی قرار گرفت و برای تعیین حجم نمونه (397 نفر) از روش نمونه گیری چند مرحله ای و فرمول حجم نمونه کوکران استفاده شده است و از مصاحبه ساختارمند، و پرسشنامه الکترونیک به عنوان ابزار پژوهش در دو مرحله کیفی و کمی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از رویکرد معادلات ساختاری (مدل حداقل مربعات جزئی) به کمک نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده گردید یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که شش مؤلفة موثر به ترتیب اولویت شناسایی گردیدند که شامل پدیده اصلی به عنوان مؤلفه محوری ب، مؤلفه شرایط علی ، مؤلفه راهبردها ، مؤلفه شرایط زمینه ای شامل فرهنگ سازمانی و زیرساخت‌های فناوری، مؤلفه شرایط مداخله گر ، مؤلفه پیامد می باشند. نتیجه گیری: به کارگیری این سیستم به بهبود عملکرد اعضای هیئت علمی و افزایش مزیت رقابتی منجر خواهد شد تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - طراحی و اعتباریابی مدل مفهومی کیفیت خدمات دیجیتال کتابخانه‌ای در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 2 , السنة 11 , تابستان 1400
    هدف این پژوهش، طراحی و اعتباریابی مدل مفهومی کیفیت خدمات دیجیتال کتابخانه‌ای در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است. جامعه آماری پژوهش کلیه اعضای هیئت ‌علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی به تعداد 27 نفر در بخش دلفی و کاربران تالار رقمی کتابخانه در کل ایران به تعداد 5000 أکثر
    هدف این پژوهش، طراحی و اعتباریابی مدل مفهومی کیفیت خدمات دیجیتال کتابخانه‌ای در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است. جامعه آماری پژوهش کلیه اعضای هیئت ‌علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی به تعداد 27 نفر در بخش دلفی و کاربران تالار رقمی کتابخانه در کل ایران به تعداد 500060 نفر در بخش استنباطی می‌باشند. در بخش دلفی از سرشماری و در بخش استباطی نیز نمونه‌ها با روش غیر احتمالی در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌ای است که اعتبار آن توسط روش‌های روایی سازه و بارهای عاملی و همچنین پایایی آلفای کرونباخ تایید شد. برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها‌ از آزمون‌های توصیفی میانگین و انحراف معیار، آزمون بارتلت، تحلیل عاملی و همچنین تحلیل مسیر، با استفاده از نرم‌افزارهای آماری اس‌پی‌اس‌اس و ایموس بهره ‌برده شد. بر اساس یافته‌های پژوهش، کیفیت خدمات کتابخانه‌های دیجیتالی در چهار عامل اصلی داخلی، خارجی، عامل سوم و کیفیت خدمات خروجی قابل طبقه‌بندی است. این چهار عامل، می‌توانند معیار خوبی برای ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌های دیجیتالی باشند. بهره‌گیری از چارچوب نهایی پژوهش حاضر می‌تواند کتابخانه‌های دیجیتالی را در دستیابی به سطح کیفیت مورد انتظار یاری ‌رساند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - بررسی و مطالعه وضعیت مولفه های سواد اخلاقی دانشجویان در شبکه های اجتماعی
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1402
    پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت مولفه های سواد اخلاقی دانشجویان در شبکه های اجتماعی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی - مقطعی بود. .جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان به تعداد 1500 نفر در سال تحصیلی1399-1398بود که به أکثر
    پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت مولفه های سواد اخلاقی دانشجویان در شبکه های اجتماعی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی - مقطعی بود. .جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان به تعداد 1500 نفر در سال تحصیلی1399-1398بود که به روش نمونه گیری در دسترس و با استفاده از جدول کرجسی – مورگان 306نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود. که روایی صوری پرسش نامه توسط متخصصان موضوعی و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای متغیر-های تحقیق مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی وضعیت مولفه‌های سواد اخلاقی دانشجویان در شبکه-های اجتماعی از آزمون تی تک نمونه با استفاده از نرم افزار26SPSSاستفاده شد. نتایج نشان داد که وضعیت مولفه‌های پتانسیل اخلاقی،وجود حساسیت‌های اخلاقی و تقویت مهارت‌های استدلال‌ورزی دانشجویان در شبکه‌های مجازی در سطح مطلوبی قرار دارد. (p<0/05). یافته‌های این مطالعه، موید قابل قبول بودن مباحث نظری ارائه شده در این حوزه می‌باشد و برای زندگی بهتر در جامعه اطلاعاتی و حرکت به سمت توسعه پایدار نیازمند برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری جدی در زمینه آموزش سواد اخلاقی در شبکه های مجازی هستیم تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - بررسی دیدگاه مدیران و کتابداران در بهره‌برداری از مدل ارزش‌گذاری فناوری اطلاعات سبز در کتابخانه‌های دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان مازندران
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 5 , السنة 9 , زمستان 1397
    هدف پژوهش ارزیابی دیدگاه مدیران و کتابداران در بهره‌برداری از مدل ارزش‌گذاری فناوری اطلاعات سبز در کتابخانه‌های دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان مازندران است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده‌ها، مقایسه ای است. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه مدل ارز أکثر
    هدف پژوهش ارزیابی دیدگاه مدیران و کتابداران در بهره‌برداری از مدل ارزش‌گذاری فناوری اطلاعات سبز در کتابخانه‌های دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان مازندران است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده‌ها، مقایسه ای است. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه مدل ارزش‌گذاری فناوری اطلاعات سبز استفاده شد. جهت سنجش روایی پرسشنامه‌ها، از متخصصان موضوعی و به‌منظور بررسی پایایی، ضریب آلفای کرون باخ استفاده شد. جامعه آماری موردمطالعه شامل تمام کتابداران کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 37 نفر و روش نمونه‌گیری از نوع سرشماری بوده است. یافته‌ها نشان داد بین دیدگاه مدیران و کتابداران در خصوص عوامل مؤثر بر بهره‌برداری از مدل ارزش‌گذاری فناوری اطلاعات سبز در تمامی عوامل( به‌جز عامل رضایتمندی) و سطح مورد انتظار تفاوت معنی‌دار وجود دارد؛ همچنین دیدگاه مدیران و کتابداران در خصوص کلیه عوامل مؤثر بر بهره‌برداری از مدل ارزش‌گذاری فناوری اطلاعات سبز در کتابخانه‌ها یکسان بوده است؛ و این دیدگاه باسابقه کار و مقطع تحصیلی متفاوت هم یکسان بوده فقط در ویژگی جمعیت شناختی جنسیت در خصوص عامل رضایتمندی بین نظرات مدیران و کتابداران تفاوت وجود داشت.لذا،کتابخانه‌های دانشگاهی می‌توانند با بهره‌برداری از استراتژی مدل ارزشی فناوری اطلاعات سبز بین جامعه مخاطبان خود، به توسعه و پایداری محیط‌زیست نیز دامن زنند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - شناسایی تهدیدها و آسیب‌پذیری‌های رایج در فضای اینترنت اشیاء و ارائه راهکارهای امنیتی جهت مواجهه با آن‌ها
    دانش شناسی , العدد 1 , السنة 12 , بهار 1398
    هدف: هدف از این پژوهش، شناسایی تهدیدها و آسیب‌پذیری‌های رایج اینترنت اشیاءو ارائه راهکارهای امنیتی جهت مواجهه با آن ها است. روش پژوهش: روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر گردآوری داده توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه اساتید و متخصصان حوزه اینترنت اشیاء در دان أکثر
    هدف: هدف از این پژوهش، شناسایی تهدیدها و آسیب‌پذیری‌های رایج اینترنت اشیاءو ارائه راهکارهای امنیتی جهت مواجهه با آن ها است. روش پژوهش: روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر گردآوری داده توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه اساتید و متخصصان حوزه اینترنت اشیاء در دانشگاههای شهر تهران به تعداد 50 نفر بودند. روش نمونه گیری از نوع نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس بود. حجم نمونه برابر با جامعه آماری مشخص شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته از مطالعه سیستماتیک ادبیات موضوعی بود. اعتبار پرسشنامه ها با رجوع به متخصصان درحوزه اینترنت اشیاء اخذ گردید. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ برای پرسشنامه 88/0 بود. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی توسط نرم‌افزار اس.پی. اس. اس انجام شد. یافته ها: با اینکه استانداردهای مختلفی در حوزه مسئله امنیت و محرمانگی در اینترنت اشیاء در حال توسعه است ولی همچنان نیازمندی‌های امنیتی اینترنت اشیاء و حتی مخاطره‌های آن به‌خوبی شناسایی و تحلیل نشده‌است و نیازمند سازوکارهای محرمانگی، صحت، احرازهویت و کنترل‌دسترسی به‌صورت دقیق است. بر اساس یافته های حاصل از آزمون های این پزوهش آسیب‌پذیری‌ها در 21 گروه قابل طبقه بندی و استناد خواهند بود. نتیجه گیری: نتایج آزمون ها نشان دهنده آن است خبرگان مختلف حسب دیدگاه و حوزه فعالیت خود، مجموعه متنوعی را به‌عنوان راهکارهای امنیتی جهت مواجهه با تهدیدهای امنیتی در حوزه اینترنت اشیاء تبیین نموده‌اند، اما با جمع‌بندی نظرات ارائه‌شده توسط شرکت‌کنندگان می‌توان مهمترین راهکارهای امنیتی در برابر تهدیدهای امنیتی در فضای اینترنت اشیاء را شامل احراز و تصدیق هویت کارآمد دوطرفه، کنترل‌دسترسی، پیکربندی معماری امن، رمزنگاری ارتباطات و داده‌ها و وقایع‌نگاری و مانیتورینگ دانست. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - واکاوی رابطه بین صلاحیت حرفه ای کتابداران با مهندسی فرهنگ در کتابخانه های عمومی استان مازندران
    دانش شناسی , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1398
    هدف: تعیین رابطه صلاحیت حرفه ای کتابداران با مهندسی فرهنگ در کتابخانه های عمومی استان مازندران است. روش پژوهش : این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظرشیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی- تحلیلی و از نظر نوع تحلیل، همبستگی است. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه های پیش ساخته ابوطال أکثر
    هدف: تعیین رابطه صلاحیت حرفه ای کتابداران با مهندسی فرهنگ در کتابخانه های عمومی استان مازندران است. روش پژوهش : این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظرشیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی- تحلیلی و از نظر نوع تحلیل، همبستگی است. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه های پیش ساخته ابوطالبی و بیگو(1395) و مشهدی و تفرشی(1391) استفاده شده که پایایی آن ها براساس آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 876/0 و 869/0است. جامعه آماری شامل کتابداران کتابخانه های عمومی به تعداد 265 نفر است. حجم نمونه براساس فرمول کوکران برابر با 158 است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کلموگروف- اسمیرنف به منظور بررسی نرمال بودن متغیر ها، آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه بین متغیرها و آزمون t تک نمونه ای برای بررسی تفاوت بین سطح موجود و مورد انتظار متغیرها با استفاده از بسته نرم افزاری SPSS22 استفاده شده است. یافته ها: وضعیت صلاحیت حرفه ای کتابداران کتابخانه های عمومی استان مازندران با میانگین 51/4 و وضعیت مهندسی فرهنگ در میان کتابدارن با میانگین 63/3 بالاتر ازسطح متوسط، ارزیابی شده است. نتایج نشان داد که صلاحیت حرفه ای کتابداران بر مؤلفه های مهندسی فرهنگ در کتابداران کتابخانه های عمومی مازندران تأثیر مثبت و معنی داری دارد(سطح معنی داری: 05/0، و ضریب همبستگی پیرسون: 656/0) نتیجه گیری: صلاحیت حرفه ای کتابداران بر مهندسی فرهنگ تأثیر مثبت و معنی داری دارد. به عبارتی ، با افزایش سطح صلاحیت حرفه ای در کتابداران مورد بررسی، سطح مهندسی فرهنگ و متغیرهای آن نیز افزایش می یابد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - تحلیل رابطه ابعاد استراتژی مدیریت استعداد با خلاقیت از نظر کارکنان کتابخانه های عمومی استان مازندران
    دانش شناسی , العدد 5 , السنة 12 , زمستان 1398
    هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ابعاد استراتژی مدیریت استعداد با خلاقیت از نظر کارکنان کتابخانه های عمومی استان مازندران انجام شده است. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظرشیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی- تحلیلی است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه پیش ساخت أکثر
    هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ابعاد استراتژی مدیریت استعداد با خلاقیت از نظر کارکنان کتابخانه های عمومی استان مازندران انجام شده است. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظرشیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی- تحلیلی است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه پیش ساخته مدیریت استعداد و خلاقیت استفاده شده است کهپایاییآن ها به ترتیب 845/0 و 863/0 بوده است. جامعه آماری شامل کلیه ی کارکنان کتابخانه های عمومی استان مازندران به تعداد 265 نفر بوده که 191 نفر نیز به پرسشنامه ها پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و آزمون کلموگروف – اسمیرنوف، آزمون های تی استیودنت، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند خطی استفاده شده است. یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن است که مدیریت استعداد کارکنان کتابخانه های عمومی استان مازندران با میانگین 05/3 و خلاقیت آن ها با کسب میانگین 94/2 بالاتر از سطح متوسط ارزیابی شده اند. سطح ضریب همبستگی مدیریت استعداد با خلاقیت آن ها 723/0 بود که نشان از همبستگی مثبت و معناداری بین مدیریت استعداد و خلاقیت آن ها دارد. نتیجه گیری: بین ابعاد استراتژی مدیریت استعداد با خلاقیت کارکنان در کتابخانه های عمومی استان مازندران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ به‎طوری‌ که با به کارگیری استراتژی مدیریت استعداد، خلاقیت کارکنان نیز افزایش می یابد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - کاوش بسترها و پیامدهای کاربردپذیری اینترنت اشیاء در کتابخانه‌ها براساس رویکرد گرندد تئوری
    دانش شناسی , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1399
    هدف: توانایی‌های اینترنت اشیاء تاثیر مستقیم بر مدیریت اطلاعات و توسعه خدمات در کتابخانه‌هادارد و همچنین موجب دسترس‌پذیری و یافت‌پذیری اطلاعات در کتابخانه‌ها می‌شود.برهمین اساس، هدف این پژوهش، تبیین بسترها و پیامدهای کاربردپذیری اینترنت اشیاء در کتابخانه‌ها بوده است. روش أکثر
    هدف: توانایی‌های اینترنت اشیاء تاثیر مستقیم بر مدیریت اطلاعات و توسعه خدمات در کتابخانه‌هادارد و همچنین موجب دسترس‌پذیری و یافت‌پذیری اطلاعات در کتابخانه‌ها می‌شود.برهمین اساس، هدف این پژوهش، تبیین بسترها و پیامدهای کاربردپذیری اینترنت اشیاء در کتابخانه‌ها بوده است. روش پژوهش: این پژوهش با روش‌شناسی کیفی و به شیوه گرندد تئوری انجام شده است. مشارکت‌کنندگان این پژوهش 13 نفر متخصص و خبره حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی بودند که به شیوه نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها به وسیله مصاحبه نیمه ساختار یافته تا رسیدن به کفایت و اشباع نظری گردآوری و با استفاده از مراحل کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: پس از تجزیه و تحلیل و کدگذاری داده‌ها در سه مرحله باز، محوری و انتخابی براساس گراندد تئوری استراوس و کوربین، 28 مقوله اصلی در 6 طبقه استخراج گردید که مؤلفه‌های آن عبارتند از: مدیریت اطلاعات، توسعه خدمات، نوآوری، چابک سازی، انگیزه سازی و سهولت و دسترسی است. نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن است که کلیه مؤلفه‌های پیامد مستخرج، ناشی از استقرار اینترنت اشیاء در کتابخانه هستند، به گونه‌ای که این مؤلفه‌ها حضور مثبت فناوری اینترنت اشیاء در کتابخانه‌ها را برای ارائه خدمات بهینه شده اثبات می کنند. همچنین از طرف مصاحبه شوندگان پیامدهای مکشوفه مورد تاکید قرار گرفته و مفید ارزیابی شده‌اند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - سنجش میزان آمادگی یادگیری الکترونیکی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
    دانش شناسی , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1400
    هدف:هدف از این پژوهش ارزیابی میزان آمادگی یادگیری الکترونیکی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران است.روش پژوهش: پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی- تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری شامل دانشجویان دکتری حرفه ای رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به تعداد أکثر
    هدف:هدف از این پژوهش ارزیابی میزان آمادگی یادگیری الکترونیکی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران است.روش پژوهش: پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی- تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری شامل دانشجویان دکتری حرفه ای رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به تعداد 210 نفر بود که با روش نمونه‌گیری تعداد96 نفر نیز به پرسشنامه‌ها پاسخ دادند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بوده و پایاییآن بر حسب ضریب آلفای کرونباخ (839/0) تایید شده است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی، آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و آزمون های تی استیودنت و فریدمن استفاده شده است.یافته‌ها: میانگین دسترسی به تکنولوژی برابر با(47/3)، مهارت ها و ارتباطات پیوسته برابر با(95/2)، انگیزش برابر با(40/2)، توانایی یادیری از طریق رسانه ها برابر با(67/2)، گفتگوهای گروهی اینترنت برابر با (72/2) و مسائل مهم جهت موفقیت در یادگیری الکترونیکی برابر با (89/2) است. سطح معناداری آزمون فریدمن کوچک‌تر از مقدار 05/0 است. در رتبه اول، میزان مهارت ها و ارتباطات پیوسته(با میانگین رتبه 02/4) و میزان انگیزش(با میانگین رتبه 76/1) در رتبه ششم قرار دارد.نتیجه‌گیری: دانشجویان دکتری حرفه ای رشته پزشکی از آمادگی پایین یادگیری الکترونیکی برخوردار هستند، لذا با توجه به شرایط موجود ویروس کووید 19 ضرورت به‌کارگیری این روش و فراهم نمودن امکان تحصیل به شیوه الکترونیکی در این دانشگاه امری بدیهی است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    11 - شناسایی مؤلفه‌های اطلاع یابی زندگی روزمره کُردهای کرمانشاه در شبکه‌های مجازی با رویکرد دلفی
    دانش شناسی , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1400
    هدف: تعیین مؤلفه های اطلاع یابی زندگی روزمره کُردهای کرمانشاه در شبکه های مجازی است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر تحلیل داده ها کیفی با رویکرد دلفی است. پژوهش با فن دلفی و پنلی شامل 26 نفر از خبرگان علم اطلاعات و دانش شناسی، جامعه-شناسی، علوم ترب أکثر
    هدف: تعیین مؤلفه های اطلاع یابی زندگی روزمره کُردهای کرمانشاه در شبکه های مجازی است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر تحلیل داده ها کیفی با رویکرد دلفی است. پژوهش با فن دلفی و پنلی شامل 26 نفر از خبرگان علم اطلاعات و دانش شناسی، جامعه-شناسی، علوم تربیتی و روانشناسی به اجرا درآمد.روش نمونه‌گیری از روش غیراحتمالی، قضاوتی و هدفمند بود. پرسش نامه های دو دور دلفی در طیف 5 گزینه ای تنظیم و از میانگین و انحراف معیار رتبه ها برای سنجش توافق استفاده شد.یافته ها: با انجام دو مرحله دلفی، 6 مؤلفه رفتاراطلاع یابی (اوقات فراغت، سرمایه فرهنگی، اطلاعات علمی، سرمایه اقتصادی، سرمایه اجتماعی و الگوی مصرف) و 2 مؤلفه هویت (زبان ، آداب و رسوم) و 6 مؤلفه شبکه های مجازی (شبکه های مورد استفاده، میزان استفاده، هدف و انگیزه، گروه های مورد استفاده، اعتماد، و چالش ها) شناسایی شدند. نتایج مطالعه دو مرحله دلفی نشان دهنده تأیید مؤلفه های کشف شده توسط خبرگان با ضریب کندال 844/0 بود.نتیجه گیری: بنا بر نظر خبرگان ، مؤلفه های اطلاع یابی کردهای کرمانشاه در شبکه های مجازی در مؤلفه های اصلی و فرعی شامل: شبکه های مجازی (میزان استفاده، هدف و انگیزه،عضویت در گروه ها، اعتماد و چالش ها)، اطلاع یابی زندگی روزمره (اوقات فراغت، سرمایه فرهنگی، اطلاعات علمی، سرمایه اقتصادی، سرمایه اجتماعی و الگوی مصرف) و هویت (زبان و آداب و رسوم ) قرار می گیرد. همچنین برای سنجش مؤلفه های مورد نظر، 79 گویه به تأیید خبرگان رسید که می توان آن ها را به عنوان معیاری برای پژوهش های آتی جهت ساخت ابزاری برای انجام پژوهش های مرتبط مورد استفاده قرار داد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    12 - شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر بازاریابی محتوایی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
    دانش شناسی , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 1400
    هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر بازاریابی محتوایی در نهاد کتابخانه های عمومی کشور انجام شده است.روش پژوهش: روش پژوهش،کیفی و به لحاظ هدف اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش را خبرگانی که آشنایی کامل با موضوع بازاریابی محتوایی داشتند تشکیل داده که شامل 17 نفر از أکثر
    هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر بازاریابی محتوایی در نهاد کتابخانه های عمومی کشور انجام شده است.روش پژوهش: روش پژوهش،کیفی و به لحاظ هدف اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش را خبرگانی که آشنایی کامل با موضوع بازاریابی محتوایی داشتند تشکیل داده که شامل 17 نفر از اساتید گروه‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی، مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، فناوری اطلاعات، مهندسی کامپیوتر وکارشناسان تولید محتوا که به روش هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل مصاحبه‌های نیمه‌ساختار یافته است. در این پژوهش جهت شناسایی عوامل مؤثر بر بازاریابی محتوایی از تحلیل تم و به منظور اجماع نظرات خبرگان از تکنیک دلفی فازی استفاده شده است. داده‌های حاصل با استفاده از نرم‌افزارهای PSS24 و PLS3.8 تحلیل شدند.یافته ها: یافته های بدست آمده از تحلیل تم و تکنیک دلفی فازی نشان داد که عوامل اصلی بازاریابی محتوایی در نهاد کتابخانه های عمومی کشور شامل 7 مؤلفه برنامه ریزی استراتژیک، 6 مؤلفه تأمین و تولید محتوا، 5 مؤلفه توزیع و نشر محتوا، 3 مؤلفه تحلیل و آنالیز محتوا، 2 مؤلفه قیمت گذاری و فروش شناسایی شد که از این بین، عامل تأمین و تولید محتوا با ضریب تأثیر 931/0 دارای بیشترین تأثیر و در اولویت اول و عامل های توزیع و نشر محتوا با ضریب 917/0؛ تحلیل و آنالیر محتوا با ضریب 894/0؛ برنامه ریزی استراتژیک با ضریب 877/0 و قیمت گذاری و فروش نیز با ضریب 642/0 به ترتیب در اولویت های دوم تا پنجم میزان تأثیرگذاری قرار دارند.نتیجه گیری: بنا بر نظر خبرگان، مؤلفه های بازاریابی محتوایی در مؤلفه های اصلی به ترتیب شامل: برنامه ریزی استراتژیک، تأمین و تولید محتوا، توزیع و نشر محتوا، تحلیل و آنالیز محتوا و قیمت‌گذاری و فروش بر بازاریابی محتوایی تأثیرگذار هستند. نتایج مطالعه سه مرحله دلفی فازی نشان دهندۀ تأیید مولفه های کشف شده توسط خبرگان است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    13 - واکاوی تأثیرگذاری بازاریابی محتوایی بر قابلیت‌های پویایی سازمان‌ها (مطالعه موردی: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور)
    دانش شناسی , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1401
    هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیرگذاری بازاریابی محتوایی بر قابلیت‍ های پویایی سازمان هادر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انجام شده است.روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر رویکرد، پژوهشی پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری شامل تمام مدیران، کارکنان ستادی أکثر
    هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیرگذاری بازاریابی محتوایی بر قابلیت‍ های پویایی سازمان هادر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انجام شده است.روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر رویکرد، پژوهشی پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری شامل تمام مدیران، کارکنان ستادی و کتابداران کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور به تعداد 7000 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب تعداد 364 نفر به عنوان حجم کل نمونه تعیین شد و با توجه به خطای نمونه‌گیری(05/0) و نیز احتمال عدم بازگشت برخی از پرسشنامه‌ها، 375 پرسشنامه توزیع گردید که 366 پرسشنامه وصول و تحلیل شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه های محقق‌ساخته بازاریابی محتوایی و قابلیت های پویایی سازمان رضایی(1395) استفاده گردید. داده‌ها به وسیله نرم‌افزارهای SPSS و PLS3.8 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: حاکی از آن است که وضعیت بازاریابی محتوایی در سطح متوسط و قابلیت های پویایی سازمان نیز دارای وضعیتی مطلوب است. همچنین ضریب تأثیر بازاریابی محتوایی بر قابلیت های پویایی سازمان ها برابر 816% محاسبه گردید. و همچنین بازاریابی محتوایی بر قابلیت های پویایی سازمان در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تأثیر معناداری داشته است.نتیجه گیری: قابلیت های پویایی سازمان در نهاد کتابخانه های عمومی کشور تحت تأثیر الگوی بازاریابی محتوایی قابل تبیین و الگوی ارائه شده دارای برازش مناسبی است. به طوری که ضمن تولید محتوای سودمند و مرتبط با نیاز و ترجیحات مخاطبان خود ابزار قدرتمندی را برای جلب اعتماد و نیز تغییر نگرش مخاطبان نسبت به خدمات ارائه شده ایجاد نموده ونیز با توسعه قابلیت های پویا می‌توانند مزیت رقابتی خود را افزایش داده و در نتیجه عملکرد آنها بهبود یابد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    14 - واکاوی،کشف و تبیین عوامل مؤثر در اشتراک دانش‌وب و رتبه‌بندی آنها در کتابخانه‌های عمومی
    دانش شناسی , العدد 4 , السنة 15 , پاییز 1401
    هدف: هدف پژوهش حاضر واکاوی، کشف و تبیین عوامل مؤثر در اشتراک دانش ‌وب و رتبه‌‌بندی آنها در کتابخانه های عمومی است.روش پژوهش: این پژوهش از جنبه هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد اکتشافی و از نظر روش گردآوری اطلاعات آمیخته است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 15 نفر از خبرگان و د أکثر
    هدف: هدف پژوهش حاضر واکاوی، کشف و تبیین عوامل مؤثر در اشتراک دانش ‌وب و رتبه‌‌بندی آنها در کتابخانه های عمومی است.روش پژوهش: این پژوهش از جنبه هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد اکتشافی و از نظر روش گردآوری اطلاعات آمیخته است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 15 نفر از خبرگان و در بخش کمی کلیه کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی‌کشور به تعداد 7000 نفر تشکیل می دهند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 364 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه های نیمه ساختاریافته و در بخش کمی نیز از پرسشنامه محقق ساخته اشتراک دانش‌وب استفاده شد. روایی صوری، محتوایی و سازه ابزار و پایایی آن تأیید گردید. جهت شناسایی عوامل مؤثر بر اشتراک دانش‌وب از تحلیل‌تم و جهت تحلیل داده های کمی حاصل از پرسشنامه ها و رتبه بندی آنها از آزمون علامت، تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری استفاده و داده ها ازطریق نرم افزار PLS3.8 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: یافته های بدست آمده از تحلیل‌تم و تحلیل عاملی نشان داد که سه عامل مطلوبیت‌ فضای ‌وب، مطلوبیت ‌اطلاعات ‌وب و مطلوبیت ‌افراد با ضریب تأثیر 917/0، 858/. و 813/0 در اولویت های اول تا سوم قرارگرفتند. همچنین نتایج میانگین و سطوح معناداری نشان داد که اشتراک دانش‌وب در سطح مطلوب قرار دارد.اصالت/ارزش: اشتراک دانش‌وب قابلیتی انعطاف‌پذیر برای ارائه محتوا با هدف دسترسی سریع به دانش در فضای ‌وب است بنابراین ضرورت دارد سازمان‌ها آن را مورد شناسایی و بهره برداری قرار دهند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    15 - طراحی مدل تأثیر گذاری اشتراک‌دانش‌وب بر کارآفرینی دانش ( مورد مطالعه: کتابخانه های عمومی کشور)
    دانش شناسی , العدد 5 , السنة 15 , زمستان 1401
    هدف: طراحی مدل تأثیر گذاری اشتراک‌دانش‌وب بر کارآفرینی‌دانش در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.روش پژوهش: از جنبه هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد اکتشافی با روش آمیخته و از نظر نتیجه، پژوهش توسعه ای است. جامعه آماری بخش کیفی 15 نفر ازخبرگان دانشگاهی و متخصصان با روش نمونه أکثر
    هدف: طراحی مدل تأثیر گذاری اشتراک‌دانش‌وب بر کارآفرینی‌دانش در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.روش پژوهش: از جنبه هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد اکتشافی با روش آمیخته و از نظر نتیجه، پژوهش توسعه ای است. جامعه آماری بخش کیفی 15 نفر ازخبرگان دانشگاهی و متخصصان با روش نمونه گیری هدفمند "گلوله برفی" بوده اند و در بخش کمی تعداد 364 (از7000) نفر از مدیران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی بااستفاده از فرمول کوکران و نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای تعیین گردید. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه‌ی عمیق و نیمه ساختاریافته بود و درمرحله کمی از پرسشنامه‌ی محقق‌ساخته اشتراک دانش وب و پرسشنامه استاندارد کارآفرینی‌دانش اسکرزسکی(2006) استفاده شد. جهت شناسایی عوامل مؤثر بر اشتراک‌دانش‌وب از تحلیل تم و به منظور اجماع نظرات خبرگان از تکنیک دلفی‌فازی و برای ارزیابی روایی و پایایی پرسشنامه‌ها از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید همچنین تجزیه وتحلیل داده ها ازطریق نرم‌افزارهایspss24 و smartPLS استفاده شد.یافته ها: براساس تجزیه وتحلیل داده‌های کیفی حاصل از کدگذاری متن مصاحبه ها، 48 کد باز، 9 تم ثانویه و 3 تم اصلی "مطلوبیت ‌فضای‌وب، مطلوبیت ‌اطلاعات‌وب و مطلوبیت ‌افراد" شناسایی شد که به ترتیب بیشترین اثرگذاری را دارند. همچنین ضریب‌تأثیر اشتراک‌دانش‌وب برکارآفرینی‌دانش کارکنان برابر 554/0 محاسبه گردید که در این مسیر مقدار آماره آزمون محاسبه شده بزرگ‌تر از 96/1 شده است.نتیجه گیری: اشتراک دانش وب و کارآفرینی دانش دو ابزار توانمندساز در کتابخانه‌ها هستند که می‌توانند بایکدیگر هم‌افزایی ایجاد نموده و با تقویت بنیان‌های علمی و معرفتی موجبات پیشرفت و تعالی را ایجاد نمایند لذا ضرورت دارد آنها به‌صورت یک فرآیند پیوسته مورد توجه جدی کتابخانه ها قرارگیرد. تفاصيل المقالة