کاوش بسترها و پیامدهای کاربردپذیری اینترنت اشیاء در کتابخانهها براساس رویکرد گرندد تئوری
الموضوعات : دانش شناسیقاسم علی احسانیان 1 , صفیه طهماسبی لیمونی 2 , میترا قیاسی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه ازاد اسلامی، بابل، ایران.
2 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
3 - استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
الکلمات المفتاحية: پیامدها, کتابخانهها, کاربردپذیری, اینترنت اشیاء,
ملخص المقالة :
هدف: تواناییهای اینترنت اشیاء تاثیر مستقیم بر مدیریت اطلاعات و توسعه خدمات در کتابخانههادارد و همچنین موجب دسترسپذیری و یافتپذیری اطلاعات در کتابخانهها میشود.برهمین اساس، هدف این پژوهش، تبیین بسترها و پیامدهای کاربردپذیری اینترنت اشیاء در کتابخانهها بوده است. روش پژوهش: این پژوهش با روششناسی کیفی و به شیوه گرندد تئوری انجام شده است. مشارکتکنندگان این پژوهش 13 نفر متخصص و خبره حوزه علم اطلاعات و دانششناسی بودند که به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها به وسیله مصاحبه نیمه ساختار یافته تا رسیدن به کفایت و اشباع نظری گردآوری و با استفاده از مراحل کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: پس از تجزیه و تحلیل و کدگذاری دادهها در سه مرحله باز، محوری و انتخابی براساس گراندد تئوری استراوس و کوربین، 28 مقوله اصلی در 6 طبقه استخراج گردید که مؤلفههای آن عبارتند از: مدیریت اطلاعات، توسعه خدمات، نوآوری، چابک سازی، انگیزه سازی و سهولت و دسترسی است. نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن است که کلیه مؤلفههای پیامد مستخرج، ناشی از استقرار اینترنت اشیاء در کتابخانه هستند، به گونهای که این مؤلفهها حضور مثبت فناوری اینترنت اشیاء در کتابخانهها را برای ارائه خدمات بهینه شده اثبات می کنند. همچنین از طرف مصاحبه شوندگان پیامدهای مکشوفه مورد تاکید قرار گرفته و مفید ارزیابی شدهاند.
_||_