-
المقاله
1 - تبیین رابطه خسارتهای جانی سرقت با نگرش به ترس و ناامنی شهروندان بر اساس نظریه یادگیری اجتماعیپژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 2 , السنة 16 , تابستان 1400بخش اعظم شناخت انسان از محیط بر اساس سوابق یادگیریاش است.سرقت از انحرافات اجتماعی پرتکرار است که با تحمیل خسارتهای جانی موجب شکلگیری ترس و ناامنی در شهروندان می شود. در این تحقیق به تبیین رابطه خسارتهای جانی سرقت با نگرش به ترس و ناامنی شهروندان بر اساس نظریه یادگیر أکثربخش اعظم شناخت انسان از محیط بر اساس سوابق یادگیریاش است.سرقت از انحرافات اجتماعی پرتکرار است که با تحمیل خسارتهای جانی موجب شکلگیری ترس و ناامنی در شهروندان می شود. در این تحقیق به تبیین رابطه خسارتهای جانی سرقت با نگرش به ترس و ناامنی شهروندان بر اساس نظریه یادگیری پرداختهشده است. این تحقیق از نوع مطالعات کمی و توصیفی از نوع پیمایشی است که به شیوه ی همبستگی اجرا شده است. جامعه آماری شامل همه شهروندان استان خراسان شمالی است که نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 384 نفر بهدست آمد و پرسشنامه محققساخته به روش طبقهای متناسب با حجم توزیع شد. روایی پرسشنامه مورد تایید چند تن از متخصصان و خبرگان این حیطه قرار گرفت و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ به میزان 82/. تائید شد. دادهها با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس نسخه 18 تحلیل شد. بر اساس نتایج مشاهده شد از نظر شهروندان خسارتهای جانی ناشی از سرقت در معابر و اماکن، جیببری و سرقت منزل به ترتیب به نسبت سایر سرقتها بیشترین رابطه را با نگرش ایشان به ترس و ناامنی دارند. از آنجا که تنها 8.6 درصد پاسخگویان مورد سرقت قرار گرفتهاند؛ بر اساس نظریه یادگیری اجتماعی اینطور استنباط میشود که مکانیزمهای دیگری مانند مشاهده و تقلید بهجز تجربه مستقیم سرقت، تعیین کننده نگرش به ترس و ناامنی ایشان بوده است از این رو پیشنهاد می شود جهت طراحی برنامههای مداخلهای برای ارتقا امنیت اجتماعی علاوه بر اجرای طرح های پیشگیری از جرم می توان از مکانیزمهای مشاهده و تقلید مثبت بهره گرفت. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - تأثیر رسانههای اجتماعی مجازی بر ریسک پذیری در دانشآموزانرهبری و مدیریت آموزشی , العدد 67 , السنة 18 , بهار 1403أکثر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی آسیب شناسی رسانه های اجتماعی مجازی بر گسترش ریسک پذیری در دانشآموزان بود.
روش: روش این پژوهش پیمایشی- توصیفی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دبیرستانهای شهر قوچان 313 نفر بودند که حساب کاربری اینستاگرام داشتند. لذا حجم نمونه بر اساس روش نمونهگیری تصادفی 380 نفر تعیین شد. ابزار پژوهش از طریق پرسشنامه محقق ساخته که حاصل ادبیات موضوع بود طراحی شد. برای اعتبار ابزار از روش صوری و پایایی نیز با آزمون آلفای کرونباح مقدار آن 88/0 حاصل شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آزمونهای آماری فریدمن برای اولویت بندی شاخصها و نحوه تأثیرگذاری متغیرها از نرم افزار آموس استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد بیشترین فراوانی اشاره توسط کاربران اینستاگرام در بُعد رسانههای اجتماعی- مجازی به مؤلفه فرهنگی با 313 فراوانی و در بعد ریسک پذیری به مؤلفه گرایش به روابط جنسی با فراوانی 313 تعلق دارد. اولویت بندی شاخصهای ریسک پذیری نشانگر این است که تغییر ارزشها و باورهای انسانی و گرایش به جنس مخالف 4.51 دارای بیشترین میانگین میباشد و آگاه کردن والدین 3.89 دارای کمترین میانگین میباشد. همچنین ریسک پذیری و مدیریت بدن با فضای مجازی اینستاگرام دارای رابطه معناداری بود.
نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت استفاده از رسانه اینستاگرام علاوه بر مزایای زیادی که در زندگی روزمره دار دبرای دانشآموزان میتوان تهدید کننده باشد. از اینرو، برنامهریزان نظام تعلیم و تربیت باید بتوانند با ظرفیتسازی در دانشآموزان و افزایش سواد رسانهای آنها از میزان تهدیدات فضای مجازی بکاهند.
تفاصيل المقالة