فهرس المقالات اسماعیل هاشمی


  • المقاله

    1 - تأثیر سرمایه¬های روانشناختی و شخصیت پویا بر انگیزه آموزش و رفتار خودتوسعه‌ای با میانجی‌گری سرزندگی در کار در کارکنان بیمه تأمین اجتماعی اهواز
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 95 , السنة 25 , بهار 1403

    هدف این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه های روانشناختی و شخصیت پویا بر انگیزه آموزش و رفتار خودتوسعه‌ای با میانجی گری سرزندگی در کار در کارکنان بیمه تأمین اجتماعی اهواز بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 267 نفر از کارکنان بیمة تأمین اجتماعی اهواز در سال 1398 بود که به رو أکثر

    هدف این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه های روانشناختی و شخصیت پویا بر انگیزه آموزش و رفتار خودتوسعه‌ای با میانجی گری سرزندگی در کار در کارکنان بیمه تأمین اجتماعی اهواز بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 267 نفر از کارکنان بیمة تأمین اجتماعی اهواز در سال 1398 بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مقیاس شخصیت پویا (1999)Seibert et al. ، پرسشنامه سرمایه روانشناختی (2007)Luthans et al. ، مقیاس سرزندگی در کار (2012)Spreitzer et al. ، پرسشنامه رفتار خود توسعه خوکیو (2007) Xu و پرسشنامه انگیزه آموزش (1993) Noe & Wilk جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها با کمک روش الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و AMOS انجام شد. نتایج نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش نسبتاً خوبی با داده‌ها برخوردار بود یافته‌ها حاکی از آن بود که اثر مستقیم شخصیت پویا و سرمایه های روانشناختی بر سرزندگی در کار مثبت و معنادار بود. علاوه بر آن اثر مستقیم سرزندگی در کار به رفتار خود توسعه‌ای و انگیزه آموزش نیز مثبت و معنادار بود. (0001/0p<). نتایج مسیرهای غیرمستقیم نشان داد که شخصیت پویا از طریق سرزندگی در کار بر انگیزة آموزش و ر رفتار خود توسعه‌ای اثر مثبت دارند. اما مسیرهای سرمایه روان‌شناختی به رفتار خود توسعه‌ای و انگیزة آموزش از طریق سرزندگی در کار معنی‌دار نبودند. (05/0p<). بنابراین سرپرستان و مدیران کارکنان می توانند کارکنان خود را به پویایی و نوآوری تشویق کنند تا از این طریق پیامدهای مثبت سرزندگی فردی و سازمان افزایش یابد.

    تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - آزمون الگوی ساختاری رفتارهای خودكشی و كمال‌گرایی با میانجی‌گری نومیدی، نیازهای بین فردی و سندرم بحران خودكشی در زنان از منظر فرهنگی
    روان‌شناسی فرهنگی زن , العدد 61 , السنة 16 , پاییز 1403

    أکثر

    هدف پژوهش حاضر، بررسی مدل رابطه ساختاری بین رفتارهای خودكشی(اندیشه پردازی خودکشی، اقدام به خودکشی) و كمال‌گرایی  با میانجی‌گری نومیدی، نیازهای بین فردی(سربار بودن ادراک شده و تعلق‌پذیری خنثی) و سندرم بحران خودكشی در زنان از منظر فرهنگی بود. جامعه آماری تمامی زنان ساکن شهرستان بستک در سال 1401 بود. نمونه پژوهش 317 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از خانه بهداشت‌های جامعه مذکور انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. ابزار اندازه گیری مقیاس چند بعدی کمال‌گرایی (هیویت و فلت، 1999)، پرسشنامه نيازهاي بين‌فردي (هیل وپتیت2014)، مقياس نومیدی ( بک وستیر،1988)، مقياس سندرم بحران خودکشي (بلوچ- الکوبای، 2021) و پرسشنامه تجدید نظر‌شده خودکشي (عثمان و همکاران، 2001) بود. تحلیل داده‌ها با روش الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS-24 و AMOS-24 انجام شد. نتایج نشان داد که الگوی پیشنهادی از نیکوئی برازش خوبی برخوردار بود. یافته‌ها حاکی از رابطه مستقیم و معنی‌دار کمال‌‌‌گرایی با نومیدی، سربار بودن ادراک شده و تعلق‌پذیری خنثی؛ ناامیدی با سندرم بحران خودکشی؛ ادراک سربار بودن با سندرم بحران خودکشی؛ تعلق‌پذیری خنثی با سندرم بحران خودکشی بود. علاوه بر آن سندرم بحران خودکشی با افکار خودکشی و اقدام به خودکشی نیز رابطه مثبت و معنی‌دار دارد (p<0.01). نتایج مسیرهای غیرمستقیم نشان داد که بین کمال‌گرایی و سندرم بحران خودکشی‌، از طریق نومیدی، سربار بودن  ادراک  شده و تعلق­پذیری خنثی؛  وبین نومیدی و افکار خودکشی، از طریق سندرم بحران خودکشی؛ بین سربار بودن ادراک شده و افکار خودکشی، از طریق سندرم بحران خودکشی؛ بین تعلق­پذیری خنثی و افکار خودکشی، از طریق سندرم بحران خودکشی؛ و بین نومیدی و اقدام به خودکشی، از طریق سندرم بحران خودکشی؛ بین سربار بودن ادراک شده و اقدام به خودکشی، از طریق سندرم بحران خودکشی؛ بین تعلق­پذیری خنثی و اقدام به خودکشی، از طریق سندرم بحران خودکشی رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد.

    تفاصيل المقالة