-
المقاله
1 - عشق و سیمای رهروان حقیقی آن در منظومههای غنایی خسرو و شیرین و لیلی و مجنونِ نظامیبهارستان سخن , العدد 1 , السنة 16 , بهار 1398چکیده جوهر عشق در متن و بطن همۀ ذرات عالم هستی جاری و ساری است و اصولا ًاساس خلقت بر پایۀ عشق نهاده شده و به وادی هستی و عینیّت رسیده است. عشق ودیعهای الهی است که در بدو خلقت در نهاد آدمی نهاده شده است و امانتی است آسمانی که مسؤولیّت حمل آن را انسان رهرو راه عشق پذ أکثرچکیده جوهر عشق در متن و بطن همۀ ذرات عالم هستی جاری و ساری است و اصولا ًاساس خلقت بر پایۀ عشق نهاده شده و به وادی هستی و عینیّت رسیده است. عشق ودیعهای الهی است که در بدو خلقت در نهاد آدمی نهاده شده است و امانتی است آسمانی که مسؤولیّت حمل آن را انسان رهرو راه عشق پذیرفته و سر تعظیم در برابر عظمت آن فرود آورده است، همچنانکه در کلام وحی نیز مورد تأکید قرار گرفته است. حکیم نظامی گنجوی از شاعران قرن ششم هجری درحیطۀ ادبی آذربایجان، با بیانی نمادین و سمبلیک در قالب داستانهای بزمی و در عین حال عرفانی، اشارات نغزی به بایسته ها و ظرایف سیر و سلوک عرفانی کرده و در سیمای قهرمانان داستانهایی همچون خسرو وشیرین و لیلی و مجنون، عشق مجازی را به سان پلی برای عشق حقیقی و عرفانی بیان داشته است. او فرهاد و لیلی و مجنون را، که در پی عشقی الهی و ماندگار هستند، به عنوان قهرمانان حقیقی میدان عشق معرّفی مینماید. این مقاله به بحث و بررسی در این زمینه در دو منظومة عاشقانة نظامی میپردازد. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - خوشهبندی رفتار قلدری دانشآموزان نوجوان بر پایه شایستگی اجتماعی و ترجیح اجتماعیفصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , العدد 5 , السنة 11 , زمستان 1399مقدمه و هدف: قلدری در مدرسه نوعی خشونت میان فردی است که میتواند پیامدهای کوتاهمدت و بلندمدت نامطلوبی به دنبال داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، خوشهبندی دانشآموزان قلدر و قربانی بر اساس شایستگی اجتماعی و ترجیح اجتماعی بود.
مواد و روشها< أکثرمقدمه و هدف: قلدری در مدرسه نوعی خشونت میان فردی است که میتواند پیامدهای کوتاهمدت و بلندمدت نامطلوبی به دنبال داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، خوشهبندی دانشآموزان قلدر و قربانی بر اساس شایستگی اجتماعی و ترجیح اجتماعی بود.
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی با طرح خوشهبندی اکتشافی بود. جامعه آماری این پژوهش، نوجوانان 13 تا 15 ساله شهر کاشان بودند که از بین آنها نمونهای به حجم 414 نفر (202 دختر و 212 پسر) به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده و به پرسشنامه شایستگی اجتماعی اسمارت و سان سون (2003)، مقیاس رفتار اجتماعی واردن و همکاران (2003)، پرسشنامه قلدری ایلی نویز (2001) و آزمون گروه سنجی پاسخ دادند.
یافتهها: خوشهبندی دادهها به روش سلسله مراتبی حاکی از وجود چهار خوشه مجزا از دانشآموزان بود که روایی آماری و تجربی آنها مورد تأیید قرار گرفت: محبوب (99/35 درصد)، قلدر (77/20 درصد)، شایسته اجتماعی (81/26 درصد)، قربانی (42/16 درصد). همچنین مقایسه خوشهها در متغیرهای جنسیت، رفتار اجتماعی عملی و ارتباطی، رفتار ضداجتماعی آشکار و رابطهای و رفتار قربانی نشان داد که خوشهبندی انجام شده از اعتبار کافی برخوردار است.
بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد افراد قلدر و قربانی دارای نیمرخ رفتاری متفاوت با ویژگیهای مختلفی هستند و تحلیل خوشهای میتواند منجر به شناسایی این نیمرخها شده و مبنای طراحی و اجرای تمهیدات پیشگیری و درمانی لازم درباره پدیده آزار و اذیت و پیامدهای آن را فراهم نماید. تفاصيل المقالة